Warszawa Wschodnia przejdzie ogromną modernizację. Przetarg ogłoszony
- Marek Zioła
- 6 dni temu
- 3 minut(y) czytania

Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia, której szacunkowa wartość ma wynieść 4 miliardy złotych. Inwestycja ma na celu unowocześnienie drugiej pod względem liczby obsługiwanych pociągów stacji w stolicy, co jest kluczowym krokiem po przebudowie Warszawy Zachodniej. Prace rozpoczną się w przyszłym roku i potrwają do 2029 roku.
Po Warszawie Zachodniej, nadszedł czas na przebudowę drugiej strategicznej stacji kolejowej w stolicy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg, którego szacunkowa wartość wynosi około 4 miliardy złotych. Inwestycja ma na celu gruntowne unowocześnienie stacji Warszawa Wschodnia, przez którą w ciągu doby przejeżdża niemal 1000 pociągów, w tym około 280 dalekobieżnych i 670 aglomeracyjnych. Warto zaznaczyć, że w przetargu nie będą rozpatrywane oferty firm spoza Unii Europejskiej, co ma na celu ochronę rynku wewnętrznego.

Liczne udogodnienia dla pasażerów po modernizacji stacji Warszawa Wschodnia
Projekt modernizacji zakłada kompleksową przebudowę infrastruktury pasażerskiej. Stacja zyska siedem nowoczesnych, zadaszonych peronów o ujednoliconej wysokości, co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów. Informacje o rozkładzie jazdy będą wyświetlane na nowoczesnych ekranach i przekazywane przez system nagłośnieniowy. Przebudowane zostaną również wszystkie trzy przejścia podziemne. W przejściu zachodnim powstanie ścieżka rowerowa i tradycyjne schody, w przejściu środkowym pojawią się schody ruchome na perony 1, 2, 3 i 4, natomiast w przejściu wschodnim schody ruchome zapewnią dostęp do peronów 5, 6 i 7. W celu poprawy dostępności, istniejące przejścia zostaną połączone nowym tunelem dla pieszych. Komfort podróży podniosą również liczne windy – czternaście na samej stacji Warszawa Wschodnia, a także kolejne w łączniku z metrem i na peronie tymczasowym. W ramach inwestycji przebudowany zostanie także przystanek Warszawa Stadion, który zyska nowy peron tymczasowy oraz długo wyczekiwany przez pasażerów łącznik z metrem, co umożliwi bezpośrednie przesiadki.
Dzisiaj przekroczyliśmy próg 20 miliardów złotych w ogłoszonych postępowaniach przetargowych przez Polskie Linie Kolejowe. Przypomnę, że na początku roku szacowaliśmy, iż do końca 2025 r. PLK ogłosi przetargi o łącznej wartości 16 miliardów złotych. Już teraz przekroczyliśmy tę kwotę, dając tym samym impuls rozwojowy firmom wykonawczym i podwykonawcom. Skala zadania na Warszawie Wschodniej jest ogromna i wymaga dokładnych przygotowań ze strony przyszłego wykonawcy. Najważniejsze jest to, że prace będą wykonywane pod ciągłym ruchem pociągów, co jest dodatkowym wyzwaniem zarówno dla ekip realizujących inwestycję jak i kolejarzy czuwających nad przejeżdżającymi pociągami – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Rozbudowa infrastruktury kolejowej w ramach projektu
Modernizacja stacji Warszawa Wschodnia to również zmiany w systemie zarządzania ruchem kolejowym. Zostanie wybudowana nowa nastawnia wyposażona w komputerowe systemy sterowania. Powstaną także estakada o długości ponad 1600 metrów, która połączy stację z linią nr 9, usprawniając połączenia w kierunku Gdańska, Olsztyna i Legionowa. Przebudowane zostaną również wiadukty kolejowe nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego. Pasażerom ułatwi życie nowe przejście podziemne na wysokości ulicy Chodakowskiej, które zapewni połączenie między Pragą Południe a Pragą Północ. Pod stacją powstanie także konstrukcja pod przyszły tunel Tysiąclecia. Inwestycja, finansowana z programu unijnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko (FEniKS), ma potrwać do 2029 roku. Po jej zakończeniu planowany jest ostatni etap modernizacji linii średnicowej – odcinek od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion.
Zakładamy, że inwestycja na stacji Warszawa Wschodnia będzie miała podobny charakter jak prace realizowane na stacji Warszawa Zachodnia, jednak z dwukrotnie większym budżetem. Po zakończeniu tego etapu będziemy mogli przystąpić do przebudowy linii średnicowej, przebiegającej przez centrum stolicy. Teraz nadszedł czas, aby urealnić dokumentację projektową i w pełni wykorzystać potencjał, jaki daje nam najważniejsza linia kolejowa w kraju. Tym zajmuje się specjalny zespół złożony ze specjalistów z PLK S.A., od przewoźników i z miasta – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podkreślił, że spółka podchodzi do inwestycji racjonalnie, chroniąc rynek wewnętrzny
Ogłoszony dzisiaj przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia to już trzecie postępowanie, które – zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE – wyklucza udział firm spoza Unii Europejskiej. To dowód na to, że do tak dużych inwestycji podchodzimy racjonalnie i odpowiedzialnie, chroniąc rynek wewnętrzny. Zdajemy sobie sprawę, jak istotna jest przebudowa Warszawy Wschodniej oraz linii w kierunku Warszawy Zachodniej. Po realizacji tych dwóch projektów, a także rozbudowie linii do Otwocka, stworzymy pierwszą w Polsce około 60 kilometrową trasę kolejową, która w pełni separuje ruch dalekobieżny od podmiejskiego na odcinku od Grodziska Mazowieckiego przez Warszawę aż do Otwocka. To otworzy nowe możliwości dla przewoźników w zakresie oferty przewozowej, a pasażerom zapewni dostęp do kolei bez barier, w standardzie XXI wieku – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Komentarze