Zwiększą się możliwości przewozu ładunków do portów w Trójmieście. Nowy tor na Pomorzu
- Marek Zioła

- 1 wrz
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i budowę dodatkowego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański, co ma zwiększyć przepustowość na trasie w kierunku portu w Gdańsku. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w pierwszym kwartale 2026 roku, a prace budowlane mają trwać od 2028 do 2030 roku.
Polskie Linie Kolejowe S.A. podjęły kolejne działania mające na celu zwiększenie możliwości przewozu ładunków do portów w Trójmieście. Ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i realizację zadania, które obejmuje budowę dodatkowego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański. Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości dla pociągów towarowych, co jest kluczowe dla rozwoju bałtyckich portów i polskiej gospodarki.

Kluczowe elementy rozbudowy
W ramach ogłoszonego przetargu, PKP PLK planuje dobudowę czwartego toru, który będzie fragmentem linii kolejowej numer 260. Taki układ torowy pozwoli na odseparowanie ruchu pociągów towarowych od połączeń aglomeracyjnych i dalekobieżnych, co ma przełożyć się na lepszą ofertę pasażerską oraz poprawę warunków prowadzenia ruchu. Nowy tor oraz związane z nim urządzenia sterowania ruchem kolejowym, w tym system ERTMS, zostaną dostosowane do prędkości pociągów do 200 km/h. Oprócz budowy nowego toru, zadanie zakłada przebudowę peronów numer 2 na przystankach Skowarcz, Różyny oraz Cieplewo na dwukrawędziowe.
"Konsekwentnie zwiększamy możliwości przewozu ładunków do trójmiejskich portów. Lepszą przepustowość dla pociągów towarowych jadących do portu w Gdańsku zapewni budowa dodatkowego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański."
Inwestycja ma poprawić przepustowość na trasie Tczew - Gdynia
Szacowana wartość prac wynosi ponad 180 milionów złotych netto, a środki na ten cel pochodzą z budżetu państwa. Podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku, natomiast realizacja prac budowlanych ma odbyć się w latach 2028–2030. Przygotowywana inwestycja wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury kolejowej, której celem jest umożliwienie transportu większej liczby ładunków dłuższymi i cięższymi pociągami. W latach 2019-2024 PKP PLK wydały ponad 3 miliardy złotych netto na poprawę dostępu kolejowego do portów w Gdańsku i Gdyni. Ponadto, w ubiegłym roku rozpoczęła się modernizacja linii numer 201, która ma duże znaczenie dla zwiększenia potencjału portu w Gdyni.
















Komentarze