Zmiana planów na rewitalizację linii kolejowej Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój
- Marek Zioła

- 1 wrz
- 2 minut(y) czytania

PKP PLK wprowadza zmiany do projektu rewitalizacji linii kolejowej Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój, co ma na celu rozszerzenie zakresu inwestycji i poprawę jej parametrów technicznych. Dzięki nowym założeniom, linia będzie mogła obsługiwać cięższe składy towarowe i zostanie przygotowana na przyszłe inwestycje w kierunku Lwówka Śląskiego. Projekt, finansowany w ramach programu „Kolej Plus”, ma zostać ukończony w 2028 roku.
Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój to kluczowy projekt dla rozwoju transportu kolejowego w regionie, który ma na celu przywrócenie połączeń do Złotoryi. Inwestycja, która jest realizowana od 2023 roku, ma fundamentalne znaczenie dla powiatów złotoryjskiego, lwóweckiego oraz karkonoskiego. Przywrócenie połączeń kolejowych ma przyczynić się do ożywienia gospodarki, rozwoju turystyki i ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego w regionie.
Powód zmian
Podczas prac nad projektem, w uzgodnieniu z Urzędem Marszałkowskim, podjęto decyzję o rozszerzeniu zakresu inwestycji. Celem tych zmian jest zapewnienie wyższego standardu podróży oraz lepszych parametrów technicznych linii. Daniel Dygudaj, Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych we Wrocławiu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (PKP PLK S.A.), podkreślił, że rewizja programu pozwoli na osiągnięcie wyższych wartości eksploatacyjnych. W konsekwencji ma to umożliwić przewoźnikom przygotowanie bardziej atrakcyjnej oferty dla pasażerów i przewoźników towarowych.
Co zyska region dzięki rewitalizacji linii kolejowej do Jerzmanic-Zdroju?
Nowe rozwiązania projektowe przewidują modernizację torów, sieci trakcyjnej oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Dzięki temu linia będzie mogła obsługiwać pociągi pasażerskie z prędkością do 120 km/h, a szacowany czas przejazdu ze Złotoryi do Wrocławia wyniesie około 70 minut. Ważnym elementem jest także dostosowanie infrastruktury kolejowej do parametrów sprzyjających transportowi towarów. Tory będą przystosowane do pociągów towarowych o prędkości do 100 km/h, które będą mogły przewozić cięższe ładunki. Na stacji w Jerzmanicach-Zdroju planowana jest przebudowa, która w przyszłości umożliwi obsługę połączeń w kierunku Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego. Ponadto, w ramach inwestycji powstanie nowy przystanek Legnica Zosinek. Na peronach pojawią się wiaty, ławki, oświetlenie i czytelne oznakowanie.
Prace nad projektem prowadzone są w formule „projektuj i buduj”, co pozwala na bieżące uwzględnianie potrzeb lokalnej społeczności oraz partnerów biznesowych. PKP PLK S.A. zapewnia, że realizacja inwestycji odbywa się z uwzględnieniem potrzeb lokalnej gospodarki, w tym Huty Miedzi „Legnica”, co ma zagwarantować ciągłość obsługi kolejowej podczas robót. Zakończenie projektu przewidziano na 2028 rok. Wydłużenie terminu jest konsekwencją wprowadzanych zmian, które mają na celu poprawę geometrii toru, zwiększenie bezpieczeństwa i przygotowanie linii do dalszego rozwoju. Wartość projektu to około 263 miliony złotych, a jego finansowanie pochodzi z programu „Kolej Plus”.















Komentarze