Województwo Zachodniopomorskie odbiera ostatnie Impulsy. Newag zamyka dostawę za 260 milionów
- Marek Zioła

- 22 paź
- 3 minut(y) czytania

Osiem nowoczesnych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT) typu Impuls 2 od Newagu oficjalnie zasiliło flotę Województwa Zachodniopomorskiego, zamykając tym samym kontrakt o wartości przekraczającej 260 milionów złotych. Ostatni z zamówionych składów wyruszył na trasę we wtorek, a samorząd już zapowiada ogłoszenie kolejnego przetargu na tabor w najbliższych tygodniach. Inwestycja została w dużej mierze sfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Dostawa ośmiu nowoczesnych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT) typu Impuls od firmy Newag, zamówionych przez Województwo Zachodniopomorskie, została sfinalizowana, a ostatni z zamówionych składów wyruszył na tory we wtorek. Tym samym kontrakt o wartości ponad 260 milionów złotych na nowe Impulsy został w pełni zrealizowany. Warto podkreślić, że zakup został w znaczącym stopniu wsparty środkami z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). W kontekście zakończenia tej inwestycji, samorząd województwa zachodniopomorskiego już zapowiedział, że w najbliższych tygodniach planuje ogłoszenie kolejnego przetargu na zakup dodatkowych co najmniej trzech, a docelowo nawet dziesięciu, jednostek.

Nowe Impulsy wyposażone dla wszystkich pasażerów
Nowe Impulsy 2, wyprodukowane przez Newag, mogą rozwijać prędkość do 160 km/h. W ich wnętrzu pasażerowie znajdą 154 miejsca siedzące oraz 36 uchylnych, a dodatkowo 273 miejsca stojące. Duży nacisk położono na komfort i dostępność dla różnorodnych grup podróżnych.
Pojazdy oferują dwa miejsca dla osób na wózkach. Nowością w tych składach jest wprowadzenie 16 szerszych miejsc, które zostały zaprojektowane z myślą, między innymi, o kobietach w ciąży. W składach pomyślano także o pasażerach podróżujących z pomocą psa asystującego, dla których przeznaczono specjalne miejsce. Producent zaprojektował także wydzieloną i podwyższoną strefę dla osób ze spektrum autyzmu, co ma zwiększyć komfort ich podróży.
Impulsy z defibrylatorami i miejscami na rowery
W kontekście wyposażenia, składy oferują znacznie więcej przestrzeni dla jednośladów – aż 16 stanowisk na rowery, podczas gdy starsze jednostki miały ich standardowo dziesięć.
Nowe pociągi są wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu kolejowego, klimatyzację oraz defibrylatory. Jak się okazuje, te ostatnie nie służą jedynie jako element wyposażenia.
Były już kilka raz pomocne. Parę razy uratowaliśmy życie naszym podróżnym
Całkowita wartość projektu wyniosła niemal 261,5 mln zł brutto. Dofinansowanie z KPO pokryło 84 procent kosztów kwalifikowanych, co przełożyło się na ponad 178,5 mln zł.
Flota zachodniopomorska liczy już 72 pojazdy
Zakończenie tej dostawy nie oznacza końca inwestycji w tabor. Marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz poinformował, że dyskusja nad kolejnymi zakupami już się rozpoczęła.
Proces modernizacji floty jest ciągły. Rozpoczęliśmy dyskusję na zarządzie województwa odnośnie tego, żeby w najbliższych tygodniach ogłaszać przetarg na kolejne. Będą to co najmniej trzy pojazdy, a w przypadku pozyskania środków zewnętrznych będziemy chcieli skorzystać z prawa opcji i zamówić osiem lub dziesięć pociągów
Obecnie flota kolejowa województwa zachodniopomorskiego to 72 pojazdy, w tym 42 elektryczne Impulsy oraz 12 składów hybrydowych. Marszałek zaznaczył jednak, że zakup nowego taboru jest obecnie sporym wyzwaniem logistycznym.
Spodziewamy się, że jeżeli uda nam się w tym roku ogłosić przetarg, to realnie w 2029 r. będziemy mogli dostać kolejne pociągi
Nowe Impulsy pojadą do Poznania i na popularne trasy
Nowe jednostki będą kursować przede wszystkim na trasach do popularnych miejscowości, między innymi Świnoujścia i Słupska. Co istotne dla podróżnych, od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy, nowe Impulsy obsłużą także połączenia z Kołobrzegu do Poznania.
Te typy pojazdów głównie przeznaczone są do obsługi linii do między innymi Świnoujścia, czy Słupska. Od nowego rozkładu jazdy będą jeździły od Kołobrzegu do Poznania. To są takie trasy, gdzie najwięcej przewozimy rowerów.















Komentarze