top of page

Wpływ zmian klimatycznych na europejską infrastrukturę kolejową

Zdjęcie grupowe uczestników konferencji
Źródło zdjęcia: Urząd Transportu Kolejowego

W obliczu narastających ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak powodzie, osuwiska i silne wiatry, infrastruktura kolejowa w Europie staje przed poważnymi wyzwaniami. W Warszawie odbyła się konferencja poświęcona wpływowi zmian klimatycznych na system kolejowy, zorganizowana przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej, Komisję Europejską oraz Urząd Transportu Kolejowego. Wydarzenie było jednym z kluczowych punktów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, podkreślając potrzebę zacieśnienia międzynarodowej współpracy w zakresie adaptacji kolei do zmian klimatu.


Konferencja stanowiła platformę do dyskusji na temat rosnących wyzwań, przed którymi stoi europejska sieć kolejowa w kontekście zmian klimatycznych. Eksperci zgodnie podkreślali, że kolej, jako kluczowy element bezpieczeństwa narodowego, wymaga holistycznego podejścia do budowania odporności. Takie podejście łączy zaawansowane technologie z międzynarodową współpracą i długoterminowym planowaniem strategicznym.


Odporność kolei na zagrożenia


Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, podkreślił podczas konferencji, że kolej wielokrotnie udowodniła swoją odporność na różnorodne zagrożenia, nie tylko te klimatyczne. "Kolej wielokrotnie udowodniła swoją odporność na różne zagrożenia – nie tylko klimatyczne. To sprawia, że kolej jest kluczowym elementem bezpieczeństwa narodowego każdego kraju” – mówił dr inż. Góra. Zaznaczył również, że polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej stanowi wyjątkową okazję do zacieśnienia współpracy europejskiej w zakresie adaptacji kolei do zmian klimatu, a czerpanie z doświadczeń z całego kontynentu jest kluczowe.


Współpraca międzynarodowa i innowacje


Podczas wydarzenia eksperci z krajów członkowskich Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii wymieniali doświadczenia, zgodni co do konieczności pogłębienia współpracy w obszarach takich jak wiarygodność i wymiana danych. Celem jest zapewnienie odporności europejskiej sieci kolejowej na zmiany klimatu. Istotnym punktem konferencji była prezentacja wstępnych wyników badania ERA Rail Resilience Study, zleconego w ramach strategii Komisji Europejskiej mającej na celu zwiększenie odporności kolei w Unii Europejskiej. Panel prowadzony przez Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie Kolejowe EU-Rail omówił innowacyjne rozwiązania problemu, a także podkreślił znaczenie normalizacji międzynarodowej i europejskiej.


Skutki finansowe i społeczne zmian klimatycznych


Ze wstępnych badań przedstawionych na konferencji wynika, że opóźnienia pociągów spowodowane ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi generują w Europie straty szacowane na 3 do 7 lat rocznie. Szczegółowy raport EPB na temat odporności kolei ma zostać opublikowany w pierwszym kwartale 2026 roku, po przeglądzie Komisji Europejskiej. Joachim Lücking, szef Wydziału do spraw Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei w Dyrekcji Generalnej do spraw Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej, zaznaczył: "Odporność na zmianę klimatu będzie wiązała się z ogromnymi kosztami społecznymi i finansowymi, dlatego ważne jest, abyśmy właściwie określili nasze priorytety w tej kwestii". Dodał, że wymaga to szczegółowej oceny ryzyka, a konferencja stanowi początek serii wielostronnych wymian na ten temat. Dyrektor wykonawcza ERA, Oana Gherghinescu, zaprosiła wszystkich ekspertów do przyłączenia się do "społeczności wiedzy", która ma za zadanie dostarczyć decydentom szczegółowego opisu wyzwań i oceny poziomu dojrzałości w ich pokonywaniu.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page