top of page

Wrocławskie tramwaje LF Standard obchodzą 100 urodziny

Zabytkowy wrocławski tramwaj LH Standard
Źródło zdjęcia: Wrocław.pl

Wrocławski tramwaj typu LH Standard, duma lokalnego przemysłu i świadek historii miasta, obchodzi w tym roku stulecie. Ta innowacyjna konstrukcja, która przez ponad pół wieku kształtowała krajobraz miejski, wciąż zachwyca miłośników komunikacji szynowej. Do dziś przetrwały nieliczne egzemplarze, a jeden z nich, pieczołowicie odrestaurowany, w każdy weekend letniego sezonu zabiera pasażerów w sentymentalną podróż po Wrocławiu.


Tramwaj typu Standard, będący owocem wrocławskiej myśli inżynieryjnej, po raz pierwszy pojawił się na torach w 1924 roku. Jego seryjną produkcję rozpoczęto rok później na zamówienie Städtische Straßenbahn Breslau (SBB), prekursora dzisiejszego MPK Wrocław. Projekt wyróżniał się na tle ówczesnych konstrukcji w Niemczech, wprowadzając rozwiązania czerpiące inspirację nawet zza oceanu.


Innowacje techniczne i konstrukcyjne


Wrocławscy inżynierowie zastosowali w tramwaju LH Standard szereg nowatorskich rozwiązań. Jednym z kluczowych było wykorzystanie stalowej konstrukcji, co w tamtych czasach stanowiło znaczący postęp. Dodatkowo, system potrójnego resorowania zapewniał doskonałą amortyzację, skutecznie niwelując nierówności torów i krzyżownic. Wprowadzono również wiele małych, dzielonych okien, co ułatwiało ewentualne naprawy i konserwację. Charakterystyczny był także zaokrąglony dach pozbawiony świetlika, nadający pojazdowi unikalny wygląd.


Funkcjonalność i komfort pasażerów


Pierwotnie tramwaj LH Standard oferował 47 miejsc, w tym 21 siedzących. Ławki rozmieszczono poprzecznie w siedmiu rzędach, z podwójnymi siedzeniami po jednej stronie i pojedynczymi po drugiej. Co istotne, tramwaj był pojazdem dwukierunkowym, co było znaczącym ułatwieniem na trasach pozbawionych pętli. Oparcia ławek, z wyjątkiem skrajnych, można było przekładać, umożliwiając pasażerom podróżowanie zawsze przodem do kierunku jazdy. Taki system pozwalał na szybkie przygotowanie wagonu do zmiany kierunku jazdy na ślepych krańcówkach, gdzie motorniczy przechodził na przeciwny pomost, a konduktor przekładał oparcia siedzeń.


Długie lata służby i zachowane egzemplarze


Städtische Straßenbahn Breslau zamówiło łącznie 232 wagony typu Standard, których produkcja trwała do 1929 roku. Mimo zniszczeń wojennych, większość z nich przetrwała II wojnę światową i jeszcze przez wiele dekad służyła wrocławianom. Eksploatacja liniowa tramwajów Linke-Hofmann Standard zakończyła się w 1977 roku, wraz z nadejściem nowocześniejszych tramwajów Konstal 105N. Po tym czasie część wagonów pełniła jeszcze funkcje gospodarcze, jednak wiele z nich zostało zezłomowanych. Do dziś zachowało się kilkanaście egzemplarzy tego historycznego tramwaju.


Aby poczuć atmosferę minionych lat i przejechać się stuletnim tramwajem LH Standard, można skorzystać z Wrocławskich Linii Turystycznych, kursujących w każdy weekend do 28 września. Linie te są obsługiwane przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, dając unikalną okazję do podziwiania Wrocławia z perspektywy zabytkowego pojazdu.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page