top of page

Zmierzch tramwajów w Mönchengladbach. Koniec epoki po 1950 roku

Dawny wagon nr 26 z Mönchengladbach jako pomnik w zajezdni ASEAG w Akwizgranie.
Źródło zdjęcia: Wikipedia I Norbert Schnitzler

Tramwaje przez długi czas stanowiły kluczowy element miejskiego transportu w Mönchengladbach, kształtując krajobraz miasta i służąc mieszkańcom. Jednak w drugiej połowie XX wieku podjęto decyzję o rezygnacji z transportu szynowego na rzecz autobusów, co doprowadziło do całkowitej likwidacji sieci tramwajowej.


Historia transportu szynowego w Mönchengladbach rozpoczęła się latem 1881 roku, kiedy to oddano do użytku linię tramwaju konnego łączącą Limitenstraße w Rheydt z Dahlener Straße w Gladbach. W kolejnych latach konie zostały zastąpione silnikami elektrycznymi, a sieć tramwajowa uległa rozbudowie. Tramwaje stały się wówczas centralnym środkiem transportu, głęboko wpisując się w miejski krajobraz i codzienne życie mieszkańców Mönchengladbach.


Odrodzenie czy koniec?


W latach 50. ubiegłego wieku Mönchengladbach, podobnie jak wiele innych miast, zaczął stopniowo rezygnować z tramwajów na rzecz autobusów. Proces ten postępował, prowadząc do sukcesywnej likwidacji torowisk. Ostatecznie ostatni tramwaj przejechał przez Gladbach w marcu 1969 roku, kończąc tym samym długą i ważną erę transportu szynowego w mieście. Warto zaznaczyć, że inne duże miasta w regionie, w przeciwieństwie do Mönchengladbach, do dziś utrzymują i rozwijają swoje sieci tramwajowe, co przynosi korzyści zarówno mieszkańcom, jak i turystom.


Obecnie, powrót tramwajów do Mönchengladbach wydaje się mało prawdopodobny. Główną przeszkodą są wysokie koszty związane z odbudową infrastruktury, co sprawia, że renesans tego środka transportu w Vitusstadt nie jest brany pod uwagę przez władze miasta.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page