ZSSK korzystają z prawa opcji. Kolejne pojazdy Stadler KISS wyjadą na słowackie tory
- Marek Zioła
- 10 godzin temu
- 2 minut(y) czytania

Słowacka spółka kolejowa, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), podpisała aneks do umowy na zakup dwóch dodatkowych elektrycznych jednostek KISS od producenta Stadler. Pociągi mają zostać włączone do ruchu w rozkładzie jazdy 2026/2027 na kluczowej linii Bratysława – Żylina. Cały projekt jest finansowany ze środków europejskich w ramach Planu Odbudowy i Odporności.
Słowacki przewoźnik, ZSSK, rozszerzył swoje zamówienie, podpisując opcję na kolejne dwie wielkopojemne elektryczne jednostki KISS. Nowe pociągi mają obsługiwać główną linię Bratysława – Żylina, co stanowi część strategii modernizacji floty i poprawy jakości usług na słowackich torach. Jednostki te mają pojawić się na torach pod koniec 2026 lub na początku 2027 roku. Wartość całego kontraktu na cztery pojazdy może przekroczyć 100 milionów euro.

Stadler KISS z dobrym doświadczeniem na słowackich torach
Nowe pociągi, wyprodukowane przez firmę Stadler, dołączą do już eksploatowanych jednostek tego typu. Jak wskazuje przewoźnik, pociągi Stadler KISS od ponad roku cieszą się wysoką niezawodnością i zadowoleniem pasażerów na liniach Bratysława – Nowe Zamki oraz Bratysława – Trenczyn/Púchov. Decyzja o rozszerzeniu opcji na zakup kolejnych pojazdów świadczy o zaufaniu, jakim przewoźnik darzy producenta.
„Cieszę się, że udało się rozszerzyć projekt nowoczesnych elektrycznych jednostek Stadler KISS o opcję – jest to jasny dowód na to, że modernizacja osobistego transportu kolejowego jest integralną częścią naszej wizji dynamicznej, ekologicznej i zintegrowanej mobilności, która jest przygotowana na przyszłe wyzwania. Finansowanie z Planu Odbudowy i Odporności jest ważnym narzędziem, które przenosi europejskie środki bezpośrednio do codziennego życia publicznego” – powiedziała Denisa Žiláková, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Słowacji.
Nowe pociągi to wyższy komfort i pojemność
Wielkopojemne jednostki Stadler KISS są zaprojektowane z myślą o wygodzie pasażerów i efektywności energetycznej. Każdy z pojazdów może pomieścić co najmniej 611 pasażerów na miejscach siedzących, w tym 582 miejsca w 1. i 2. klasie oraz 29 składanych siedzeń. Ich prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, co pozwala na sprawne pokonywanie długich tras.
Niskopodłogowa konstrukcja ułatwia dostęp osobom z ograniczoną mobilnością, a nowoczesne systemy informacyjne, takie jak cyfrowe panele i komunikaty głosowe, poprawiają orientację i komfort podróży. Nowe jednostki nie tylko mają zapewnić większą wygodę, ale także wesprą ekologiczny transport, zmniejszając zużycie energii i emisję szkodliwych substancji.
„Dzięki dobremu przygotowaniu do pozyskiwania funduszy europejskich, mogliśmy szybko skorzystać z możliwości finansowania kolejnych pociągów z Planu Odbudowy i Odporności. Odnowienie floty pojazdów jest jednym z głównych filarów naszej strategii, a rozszerzenie projektu o kolejne jednostki Stadler KISS to ważny kamień milowy” – stwierdził Peter Helexa, dyrektor generalny ZSSK.
Projektowanie nowych pociągów odbywa się w czeskiej pracowni Stadler Praha, zatrudniającej ponad 250 inżynierów i konstruktorów. Produkcja jednostek jest planowana w zakładzie Stadler Polska, który znajduje się w Siedlcach.

Komentarze