top of page

ZSSK szuka sposobu na wagony sypialne. Po analizie kosztów

Wnętrze wagonu sypialnego ZSSK
Fot. ZSSK

Słowacki przewoźnik kolejowy ZSSK poinformował w listopadzie 2025 roku o podpisaniu umów na dostawę dziesięciu zmodernizowanych wagonów sypialnych, choć ich realizacja zależy od zapewnienia finansowania. Decyzja ta zapadła po analizie stanu technicznego floty, z której wynika, że większość obecnie używanych wagonów pochodzi jeszcze z lat 80. ubiegłego wieku i zbliża się do kresu eksploatacji.


ZSSK dysponują obecnie 30 wagonami sypialnymi, jednak ich standard odbiega od współczesnych wymagań pasażerów. Duża część z nich nie posiada klimatyzacji, co przy długich, międzynarodowych trasach staje się problematyczne. Przewoźnik uznał, że bez wymiany taboru utrzymanie nocnych połączeń w dłuższej perspektywie nie będzie możliwe. Dlatego na początku 2025 roku ogłoszono przetarg, który nie dotyczył zakupu konkretnych, używanych wagonów, ale dostarczenia gotowego produktu – zmodernizowanego wagonu sypialnego wraz z dziesięcioletnim serwisem.


Wizualizacja wagonów sypialnych dla ZSSK
ZSSK szuka sposobu na wagony sypialne. Po analizie kosztów / fot. ZSSK

Wyniki analizy opłacalności


Projekt trafił pod lupę słowackiego organu analitycznego Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), który ocenia zasadność wydatkowania środków publicznych. Analiza potwierdziła, że nocne pociągi, w tym wagony sypialne, nie są usługą rentowną i wymagają dotacji. Jest to zjawisko powszechne w całej Europie, gdzie transport nocny traktuje się jako służbę publiczną. Zaletą takich połączeń jest odciążenie dziennych przepustowości linii kolejowych oraz oferowanie ekologicznej alternatywy dla lotów i przejazdów samochodami.


Przyszłość nocnych połączeń


Mimo że umowy zostały podpisane, zawierają one warunek zawieszający. Oznacza to, że wejdą w życie dopiero wtedy, gdy uda się zabezpieczyć środki finansowe. ZSSK bierze pod uwagę rekomendacje analityków i sprawdza teraz różne warianty działania. Pod uwagę brane jest zmniejszenie zakresu projektu, inna proporcja między wagonami sypialnymi a kuszetkami oraz zmiany w harmonogramie dostaw. Kuszetki mają stanowić bardziej dostępny cenowo segment, podczas gdy wagony sypialne pozostaną ofertą premium.


Dla pasażerów podróżujących ze Słowacji, na przykład w kierunku Czech czy Austrii, modernizacja wagonów sypialnych to szansa na wyższy komfort. Obecnie standard starszych wagonów sypialnych produkcji wschodnioniemieckiej czy czechosłowackiej często zniechęca do korzystania z nocnych przejazdów. Nowy tabor ma oferować nowoczesne systemy bezpieczeństwa i pełną klimatyzację, co jest standardem w nowych pociągach Nightjet zamawianych przez sąsiednie koleje austriackie ÖBB.


Rozważne kroki inwestycyjne


ZSSK deklarują, że nie chcą podejmować pochopnych decyzji finansowych. Kolejnym krokiem będzie dokładne przeliczenie, na ile wagonów sypialnych stać słowacki budżet przy uwzględnieniu potrzeb pasażerów. Przewoźnik kontynuuje również przygotowania do modernizacji wagonów z miejscami do leżenia (kuszetek), które są tańsze w utrzymaniu i eksploatacji niż wagony sypialne z pełnym serwisem.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page