top of page

ÖBB i Stadler prezentują nowy piętrowy pociąg KISS dla austriackich kolei

Czerwony, nowoczesny, piętrowy pociąg ÖBB Railjet w barwach austriackich kolei stoi na peronie stacji kolejowej.
Fot. Stadler

Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) oraz firma Stadler zaprezentowały w Wiedniu innowacyjny piętrowy pociąg KISS, który od końca 2026 roku będzie stopniowo wprowadzany do użytku na trasie Wiedeń-Salzburg. Nowe składy mają zwiększyć komfort podróży oraz znacząco podnieść pojemność, oferując około 20 procent więcej miejsc siedzących. Pojazdy będą kursować z maksymalną prędkością 200 km/h, wyznaczając nowe standardy w transporcie dalekobieżnym w Austrii.


Dzisiaj w Wiedniu, podczas oficjalnej prezentacji, ÖBB i Stadler odsłonili pierwszy z czternastu zamówionych pociągów piętrowych KISS. W wydarzeniu wzięli udział prezes ÖBB Andreas Matthä, prezes zarządu Stadler Peter Spuhler oraz austriacki minister federalny Peter Hanke. Po prezentacji zaproszeni goście mieli okazję po raz pierwszy obejrzeć wnętrze nowego składu.


Zwiększenie pojemności i komfortu w pociągach dalekobieżnych


Prezes ÖBB Andreas Matthä podkreślił, że wprowadzenie dwupiętrowego pociągu Railjet stanowi istotny krok w rozwoju nowoczesnego transportu kolejowego.

"W ÖBB od wielu lat z powodzeniem wykorzystujemy pociągi dwupiętrowe w transporcie lokalnym, a teraz, dzięki nowemu piętrowemu pociągowi dalekobieżnemu, stawiamy kolejny kamień milowy w nowoczesnym transporcie kolejowym. Od końca 2026 roku pociąg będzie kursował na zachodniej linii kolejowej, co znacznie zwiększy pojemność dla naszych pasażerów"

– powiedział Andreas Matthä.


Peter Spuhler, prezes Stadler, dodał:

"Nowe pociągi piętrowe to ważny krok w kierunku komfortowej i zrównoważonej przyszłości transportu dalekobieżnego w Austrii. Dzięki wysokiej pojemności, atrakcyjnemu i innowacyjnemu wyposażeniu, pociągi KISS oferują pasażerom niezrównane wrażenia z podróży. Jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować ten piękny pociąg publicznie wraz z ÖBB i tym samym jeszcze bardziej ulepszyć transport publiczny w Austrii."

Nowe standardy komfortu i obsługi w pociągach KISS


Czternaście sześciowagonowych pociągów piętrowych będzie wprowadzanych etapami od końca 2026 roku na zachodniej linii kolejowej między Wiedniem a Salzburgiem, gdzie będą osiągać prędkość do 200 km/h. Dzięki 486 miejscom siedzącym na pojazd, składy te oferują 20-procentowy wzrost pojemności w porównaniu do obecnie eksploatowanych pociągów. Szerokie i bezbarierowe drzwi umożliwią pasażerom szybkie wsiadanie i wysiadanie. Dzięki niskopodłogowym wejściom, osoby z ograniczoną mobilnością, ciężkim bagażem, rowerami czy wózkami dziecięcymi będą mogły podróżować bez barier. Pociągi piętrowe KISS mają zatem spełniać potrzeby i wymagania wszystkich podróżnych.


Pociągi KISS ustanawiają również nowe standardy w zakresie komfortu i usług. Oba wagony końcowe są wyposażone w strefę ciszy. W czterech środkowych wagonach znajdują się strefy gastronomiczne z automatami do przekąsek i napojów, a także specjalne przedziały rodzinne i miejsca na rowery. Pojazdy są również wyposażone w Wi-Fi, systemy informacji pasażerskiej z informacjami w czasie rzeczywistym na monitorach, osiem toalet (w tym jedną przystosowaną dla osób z niepełnosprawnościami), klimatyzowane wagony, półki bagażowe z opcjami zabezpieczającymi oraz gniazdka elektryczne z portami USB.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page