top of page

České dráhy: Bezpośrednie połączenie kolejowe Praga – Kopenhaga od maja przyszłego roku

Pociąg Kolei Czeskich
Fot. České dráhy

České dráhy, we współpracy z Deutsche Bahn i Duńskimi Kolejami Państwowymi (DSB), uruchomią nową bezpośrednią międzynarodową linię kolejową Praga – Berlin – Hamburg – Kopenhaga. Podróżni będą mogli korzystać z komfortowych połączeń realizowanych nowoczesnymi składami ComfortJet.


Nowe połączenie, które zostanie uruchomione w maju przyszłego roku, będzie obsługiwane całorocznie przez dwie pary pociągów dziennie, a w sezonie letnim zostanie dodana trzecia para. Czas podróży między Pragą a Kopenhagą wyniesie około 11 godzin. Dalsze skrócenie czasu przejazdu ma nastąpić po ukończeniu podmorskiego tunelu Fehmarnbelt. To planowane połączenie jest pierwszym z dziesięciu pilotażowych projektów Komisji Europejskiej, mających na celu wspieranie transgranicznych połączeń kolejowych.


Silna pozycja Českich drah na europejskim rynku


Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českich drah, podkreślił znaczenie nowej linii.

„Porozumienie w sprawie uruchomienia nowej międzynarodowej linii kolejowej do Kopenhagi pokazuje, jak silną pozycję na europejskim rynku kolejowym mają České dráhy. Współpraca z Deutsche Bahn i Danske Statsbaner otwiera czeskim podróżnym komfortowe i bezpośrednie połączenie kolejowe z duńską stolicą i innymi miejscami w Skandynawii” – powiedział Michal Krapinec. Dodał również: „Prestiżowe jest dla nas również to, że niemieccy i duńscy koledzy obdarzyli nas zaufaniem i całą linię będziemy obsługiwać naszymi najnowocześniejszymi pociągami ComfortJet. Pasażerowie mogą więc liczyć na bezkompromisowy komfort i najwyższej klasy gastronomię w naszym wagonie restauracyjnym. Po zakończeniu obszernej przebudowy trasy między Berlinem a Hamburgiem nasz ComfortJet będzie jeździł z prędkością 230 km/h, co uczyni go najszybszym regularnym pociągiem w historii Českich dráh.”

Linia, która będzie przebiegać przez trzy kraje, zostanie uruchomiona we współpracy trzech narodowych przewoźników: Českich dráh, Deutsche Bahn (DB) i Danske Statsbaner (DSB). Z Pragi pociągi będą odjeżdżać przez cały rok około godziny 6:30 rano i 10:30 przed południem, a w sezonie letnim również o 16:30 po południu.


Rozwój połączeń międzynarodowych i testy ComfortJetu


Michael Peterson, prezes zarządu i dyrektor generalny Deutsche Bahn Fernverkehr, wskazał na rosnące zapotrzebowanie na międzynarodowe połączenia dalekobieżne.

„Europa jest coraz bardziej połączona koleją. Międzynarodowe połączenia dalekobieżne o czasie przejazdu powyżej czterech godzin odnotowują rosnące zainteresowanie pasażerów. Na to zapotrzebowanie reagujemy rozszerzaniem oferty atrakcyjnych połączeń. Nasza strategia wzrostu w obszarze międzynarodowego ruchu dalekobieżnego okazuje się być sukcesem”

Charlotte Kjærulff, dyrektor ds. relacji z klientami duńskiego przewoźnika DSB, wyraziła zadowolenie z nawiązanej współpracy.

„Bardzo cenimy sobie ścisłą współpracę z Českimi drahami i Deutsche Bahn, która pozwala nam w zrównoważony sposób uprzyjemnić podróże po Europie. Dzięki temu możemy zaoferować więcej możliwości podróżowania pociągiem i odkrywania bogatej historii i kultury Europy. Jesteśmy dumni z bycia częścią tego partnerstwa”

Przewoźnicy planują rozpoczęcie przedsprzedaży biletów sześć miesięcy przed uruchomieniem połączenia. Jesienią bieżącego roku odbędzie się testowy przejazd pociągu ComfortJet do Kopenhagi, który ma na celu zapoznanie pracowników DB i DSB z nowym składem oraz przetestowanie technologii i parametrów operacyjnych. Personel partnerskich przewoźników zapewni obsługę pociągu w Niemczech i Danii. Całą trasę pokona jedynie załoga wagonu restauracyjnego.


Bezpośrednie połączenie kolejowe Pragi z Kopenhagą zostanie wznowione po ponad dziesięciu latach. Ostatnio bezpośrednie pociągi nocne kursowały na północ Europy w rozkładzie jazdy 2014. Od tego czasu podróż do Danii wymagała przesiadki w niemieckim Hamburgu.


ComfortJet – nowa jakość podróży


České dráhy, w ramach tegorocznego rozkładu jazdy, obsługują 148 międzynarodowych połączeń dalekobieżnych oraz cztery dodatkowe pociągi sezonowe do Polski, które obsługują ponad 120 różnych destynacji w ośmiu krajach europejskich: w Niemczech, Austrii, Polsce, na Słowacji, Węgrzech i w Szwajcarii, a dzięki nowemu połączeniu Adriatic Express polskiego przewoźnika PKP Intercity również w Słowenii i Chorwacji.


Nowe połączenia Praga – Berlin – Hamburg – Kopenhaga, dzięki zmodernizowanej infrastrukturze, pokonają dłuższą trasę w ciągu 11 godzin. W przyszłości, po otwarciu podmorskiego tunelu między Niemcami a Danią oraz wprowadzeniu wyższych prędkości na innych odcinkach, na przykład z Drezna do Berlina, czas podróży znacznie się skróci. Z nowego połączenia skorzystają nie tylko pasażerowie podróżujący między stolicami Czech, Niemiec i Danii. Pociągi obsłużą również inne ważne centra gospodarcze, polityczne i kulturalne, takie jak między innymi Uście nad Łabą, Drezno, Hamburg czy Odense. W aglomeracjach i na innych przystankach na trasie pociągów mieszka obecnie ponad 15 milionów ludzi. Dzięki połączeniom przesiadkowym otwierają się dalsze możliwości podróżowania ze Skandynawii do Europy Południowej i Środkowej oraz w kierunku przeciwnym.


Pociąg ComfortJet oferuje:


  • Duże, klimatyzowane wnętrza.

  • Szczelność całej jednostki (ważna przede wszystkim przy wyższych prędkościach), chroniąca pasażerów przed zmianami ciśnienia i zatykaniem uszu podczas przejazdu przez tunele lub mijania składów kolejowych, a także pomagająca stworzyć ciche i długotrwale czyste wnętrze.

  • Wagon końcowy z możliwością przejścia czołowego do wagonów wzmacniających.

  • Wewnętrzną dostępność dla osób niepełnosprawnych, w tym szerokie, stale otwarte przejścia międzywagonowe, automatyczne drzwi przesuwne sterowane fotokomórką między przedziałami i obszarami wejściowymi.

  • Drzwi wejściowe sterowane przyciskami oraz system selektywnego odblokowania drzwi wejściowych, który umożliwia centralne zamknięcie i zablokowanie drzwi przed otwarciem jeszcze przed ruszeniem pociągu i ich odblokowanie po zatrzymaniu pociągu tylko po stronie peronu.

  • Ergonomiczne, regulowane siedzenia w pierwszej klasie w układzie 2+1 z obiciem skórzanym i w drugiej klasie w układzie 2+2 z obiciem tekstylnym; miejsca są zarówno za sobą (układ lotniczy), jak i naprzeciwko siebie (vis-à-vis).

  • Składane stoliki przy miejscach za sobą oraz stałe stoły między siedzeniami w układzie siedzeń naprzeciwko siebie.

  • Półki nadokienne na standardowy bagaż oraz stojaki na bagaż wielkogabarytowy.

  • Indywidualne lampki do czytania zintegrowane z półką na bagaż w pierwszej i drugiej klasie.

  • Bezprzewodowe ładowarki do telefonów komórkowych w pierwszej klasie.

  • Gniazdka 230 V oraz złącza USB typu A i C do zasilania przenośnej elektroniki pasażerów.

  • Innowacyjną technologię okien, umożliwiającą łatwiejsze przechodzenie sygnału telefonów komórkowych do składu przy zachowaniu właściwości termoizolacyjnych szyb.

  • Wysuwane rolety przeciwsłoneczne w oknach.

  • Bezprzewodową sieć danych Wi-Fi do połączenia z internetem.

  • Pokładowy portal rozrywkowo-informacyjny.

  • Elektroniczny audiowizualny system informacyjny z monitorami LCD oraz elektroniczny system rezerwacji.

  • Rozwiązania bez barier dla osób na wózkach inwalidzkich, obejmujące trzy miejsca dla wózków, bezbarierową toaletę, elektryczne platformy podnoszące do wsiadania/wysiadania osób na wózkach oraz gniazdka do ładowania akumulatorów elektrycznych wózków; pasażerowie na wózkach mają do dyspozycji składane stoły.

  • Dla osób niewidomych i niedowidzących pociąg wyposażono w przyciski haptyczne i napisy w alfabecie Braille’a, a także w zdalne sterowanie drzwiami wejściowymi za pomocą nadajnika dla niewidomych.

  • Kino dla dzieci, dziecięca gra planszowa na wyznaczonych miejscach dla podróżujących z dziećmi, składany przewijak dla niemowląt, miejsca przeznaczone do przechowywania wózków.

  • Miejsca na 12 rowerów i bagaż wielkogabarytowy.

  • Na jednym końcu jednostka jest wyposażona w tradycyjny interfejs UIC, który umożliwia podłączenie i przejście do innych wagonów o klasycznej konstrukcji.

  • Homologację do eksploatacji w Czechach oraz w sąsiednich krajach europejskich (Niemcy, Polska, Austria, Słowacja, Węgry i Dania).

  • System przeciwpożarowy i system pominięcia działania hamulca bezpieczeństwa, umożliwiający eksploatację w bardzo długich tunelach, takich jak między innymi Koralm (32,9 km), Semmering (27,3 km) lub podmorski Fehmarnbelt (17,6 km).

  • Możliwość eksploatacji na liniach wysokich prędkości.

  • Układ: czołowy wagon sterowniczy pierwszej klasy, wagon pośredni pierwszej klasy, wagon pośredni z przedziałem restauracyjnym i przedziałem drugiej klasy, wielofunkcyjny wagon pośredni drugiej klasy (kino dla dzieci, miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich itp.), cztery wagony pośrednie drugiej klasy, wagon końcowy drugiej klasy (przedział na rowery).

  • 99 miejsc siedzących w pierwszej klasie, 456 miejsc siedzących w drugiej klasie.

  • Przedział restauracyjny z 18 miejscami siedzącymi i możliwością zakupu ciepłych lub zimnych posiłków oraz innych przekąsek podczas podróży, z nowoczesną kuchnią z technologią chłodzonej żywności i wielofunkcyjnym piecem konwekcyjno-parowym do jej podgrzewania, ekspresem do kawy, dystrybutorem piwa i zmywarką do ekologicznego, wielokrotnego użytku naczyń.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page