top of page

České dráhy chcą kupić lokomotywy o podwójnym napędzie. Kto ma największe szanse?

Dwutrakcyjny 111DE-001 w lutym 2022 r.
Fot. Wikipedia I Arctodus1111

České dráhy ogłosiły przetarg na zakup do 30 dwunapędowych lokomotyw. Przewoźnik zawrze z wybranym dostawcą umowę ramową z gwarancją zakupu co najmniej dziesięciu pojazdów. W planach jest wykorzystanie lokomotyw do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego.


České dráhy ogłosiły publiczny przetarg na dostawę do 30 dwunapędowych lokomotyw. Przewoźnik planuje zawrzeć z zwycięzcą przetargu umowę ramową, która zagwarantuje zakup co najmniej dziesięciu pojazdów. Lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi pociągów na trasach niezelektryfikowanych, a także podczas planowanych wyłączeń napięcia na liniach zelektryfikowanych. Przewoźnik stawia na uniwersalność, dlatego pojazdy mają służyć zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym.


Nowe lokomotywy uzupełnią tabor przewoźnika


Przewoźnik podkreśla, że stale analizuje możliwości odnowy taboru do obsługi linii niezelektryfikowanych. Oprócz trwającego przetargu na modernizację lokomotyw serii Brejlovec, zdecydowano się również na ogłoszenie przetargu na nowe lokomotywy. Pojazdy te mają w długoterminowej perspektywie zabezpieczyć ruch pociągów na niezelektryfikowanych trasach i w pełni uniwersalne. Posłużą także do celów specjalnych, jak na przykład przewóz wagonów pomiarowych.


Wiceszef České dráhy do spraw transportu pasażerskiego, Jiří Ješeta, powiedział, że przewoźnik analizuje wszystkie opcje odnowy floty lokomotyw i poszukuje rozwiązań, które zapewnią obsługę pociągów na trasach niezelektryfikowanych w perspektywie długoterminowej. Jednocześnie podkreślił, że nowe lokomotywy mają być uniwersalne i służyć w ruchu pasażerskim i towarowym, a także do celów specjalnych.


Z uwagi na planowaną w Czechach konwersję sieci trakcyjnej na system 25 kV 50 Hz AC, lokomotywy muszą być przystosowane do pracy pod tym napięciem. Dostawca może również zaoferować rozwiązania wielosystemowe, ponieważ obecnie w Czechach używany jest również system 3 kV DC, a w krajach niemieckojęzycznych system 15 kV 16,7 Hz. Niezależny napęd może być zapewniony przez silnik diesla, baterie lub inny odpowiedni system.


Jakie lokomotywy mogą wziąć udział w przetargu?


Wymagania techniczne przewoźnika są dość precyzyjne. Lokomotywy muszą być w pełni przystosowane do obsługi składów pasażerskich, co obejmuje na przykład zasilanie wagonów energią elektryczną i sterowanie ich drzwiami. Maksymalna prędkość ma wynosić 140 km/h przy napędzie niezależnym oraz 160 km/h przy zasilaniu z sieci trakcyjnej.


Przewoźnik wymaga homologacji lokomotyw na Czechy i Słowację, z możliwością wjazdu na stacje graniczne w tych krajach. Rozszerzona homologacja na Niemcy, Polskę i Austrię będzie objęta opcją. Potencjalnie, naszym zdaniem w przetargu mogłyby wziąć udział firmy takie jak Siemens z lokomotywami z rodziny Vectron Dual Mode, Newag z Griffinem o podwójnym napędzie, PESA z modelem Gama Dual, a także Alstom, który ma w swojej ofercie podobne rozwiązania. Dodatkowo, oprócz samych lokomotyw, České dráhy planują również zakup zestawów części zamiennych, systemów diagnostycznych oraz innego wyposażenia niezbędnego do eksploatacji i konserwacji pojazdów.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page