České dráhy zwiększają liczbę połączeń na początek wakacji
- Marek Zioła
- 6 godzin temu
- 2 minut(y) czytania

České dráhy tradycyjnie wzmacniają swoje połączenia kolejowe na zakończenie roku szkolnego oraz z uwagi na rozpoczęcie letnich wakacji, co ma na celu zapewnienie komfortu podróży. Największe wzmocnienie składów planowane jest na piątek 27 czerwca oraz sobotę 28 czerwca, jednak wiele połączeń jest już wzmocnionych od początku czerwca i dodatkowe wagony będą kursować przez całe wakacje. Przewoźnik zaleca wcześniejsze rezerwowanie miejsc, a podróżnym bez rezerwacji sugeruje korzystanie z „semafora” informującego o dużym obłożeniu pociągów.
Przewoźnik České dráhy, wychodząc naprzeciw zwiększonemu zapotrzebowaniu na podróże na początku wakacji, zaplanował wzmocnienie swoich połączeń już w obowiązującym rozkładzie jazdy. W związku z tym, wybrane linie są wzmocnione dodatkowymi wagonami już od początku czerwca, aby sprostać większej liczbie pasażerów. Dodatkowe wagony zostały dołączone między innymi do pociągów kursujących na popularnych trasach z Pragi na południe Czech, takich jak Jižní expres, Vltava oraz Lužnice. Zwiększoną pojemność mają również połączenia Slovácký expres, najbardziej obłożone Bavorské expresy na trasie Praga–Pilzno, a także Západní expresy z Pragi do Chebu oraz pociągi pośpieszne Berounka z Pragi do Klatov.
Dodatkowe wzmocnienia i zalecenia dla podróżnych
Oprócz planowanych wzmocnień składów, České dráhy przygotowały również rezerwowe wagony
dyspozytorskie, które mogą zwiększyć pojemność pociągów odjeżdżających z Pragi o kilkaset dodatkowych miejsc siedzących. Wagony te są wykorzystywane przede wszystkim na połączeniach do Moraw, na przykład do Ostrawy, a także w pociągach Valašský i Slovácký expres. Decyzja o ich uruchomieniu będzie podejmowana przez České dráhy na bieżąco, w zależności od aktualnego stanu rezerwacji oraz przewidywanego obłożenia pociągów.
Pomimo wzmocnienia transportu, przewoźnik rekomenduje wcześniejszą rezerwację miejsc siedzących. Podróżni, którzy nie posiadają rezerwacji, powinni kierować się tak zwanym „semaforem” dostępnym w wyszukiwarkach połączeń. System ten, bazując na czterech poziomach, informuje o spodziewanym obłożeniu danego połączenia. Pociągi oznaczone symbolem czerwonym lub komunikatem o niemal pełnej rezerwacji miejsc oznaczają bardzo wysokie obłożenie i minimalną liczbę wolnych miejsc siedzących. Podróżni mający możliwość uniknięcia godzin szczytu powinni w piątek oraz w pierwszy weekend wakacyjny wybierać połączenia poza godzinami największego ruchu. W przypadku krótszych tras, szczególnie w okolicach Pragi, na przykład do Kolína, Benešova czy Berouna, przewoźnik zaleca korzystanie w godzinach szczytu z pociągów regionalnych. Połączenia regionalne na tych trasach kursują często, a czas przejazdu nie jest znacząco dłuższy w porównaniu do pociągów dalekobieżnych. Przewoźnik przewiduje, że w ostatni dzień roku szkolnego i na początku wakacji będą one mniej zatłoczone niż pociągi dalekobieżne kursujące na Morawy, a także na południe i zachód kraju.
W ciągu rocznego obowiązywania rozkładu jazdy 2024/2025, České dráhy planują uruchomić około 2,4 miliona połączeń, które pokonają dystans około 119 milionów kilometrów. Średnia dzienna liczba pociągów wynosi 6 605. Dzięki modernizacji taboru, odnotowano międzyroczny wzrost liczby połączeń, w tym 439 połączeń bez barier architektonicznych, 798 połączeń z dostępem do sieci Wi-Fi na pokładzie oraz 1 430 pociągów wyposażonych w gniazdka elektryczne.
Commentaires