Łódzkie chce kupić nowe pociągi. Zostaną wykorzystane na trasach regionalnych
- Marek Zioła

- 22 sie
- 2 minut(y) czytania

Województwo Łódzkie ogłosiło 22 sierpnia 2025 roku przetarg na zakup sześciu fabrycznie nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z opcją na kolejne dwanaście. Inwestycja ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej i wzmocnienie regionalnego transportu publicznego. Nowe pojazdy będą obsługiwać połączenia pasażerskie w województwie, a ich utrzymanie przewidziano na okres 25 lat z możliwością przedłużenia.
W ramach tego obszernego zamówienia, które prowadzi Łódzka Kolej Aglomeracyjna, jako pełnomocnik województwa, oprócz samej dostawy pociągów, przewidziano również szereg dodatkowych usług. Chodzi tu przede wszystkim o długoterminowe utrzymanie pojazdów oraz przeszkolenie personelu, który będzie odpowiedzialny za ich eksploatację. Całe postępowanie przetargowe ma na celu unowocześnienie taboru i stworzenie bardziej spójnego systemu transportowego w regionie.
Wymagania wobec wykonawców i terminy realizacji
Zamawiający, którym jest Województwo Łódzkie, postawił przed potencjalnymi wykonawcami konkretne warunki. Jednym z nich jest wymóg posiadania zdolności finansowej lub kredytowej o wartości co najmniej 45 milionów złotych. Dodatkowo, aby wziąć udział w przetargu, firmy muszą udowodnić, że w ciągu ostatnich pięciu lat zrealizowały co najmniej jedno zamówienie na dostawę minimum trzech elektrycznych lub hybrydowych zespołów trakcyjnych. Pojazdy te musiały być fabrycznie nowe, co najmniej trzyczłonowe, wyposażone w system ETCS poziomu 2 oraz dopuszczone do eksploatacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. Termin realizacji zamówienia podstawowego ustalono na 42 miesiące od dnia podpisania umowy. Przewidziano również opcję na dostawę dodatkowych pociągów w ciągu 24 miesięcy, jeśli zamawiający zdecyduje się z niej skorzystać.
Kryteria oceny ofert i wadium w przetargu
W przetargu na nowe pociągi dla Województwa Łódzkiego zastosowano szczegółowe kryteria oceny ofert. Najważniejszym czynnikiem, z wagą 35%, jest cena dostawy pociągów. Na drugim miejscu, z wagą 25%, znalazła się cena usług utrzymania pojazdów, a współczynnik efektywności kosztowej odpowiada za 20% oceny. Pozostałe 20% podzielono równo między typ wózków tocznych i termin dostawy, z wagą 10% dla każdego z tych kryteriów. Termin składania ofert wyznaczono na 4 września 2025 roku do godziny 10:30, a ich otwarcie nastąpi tego samego dnia o 11:00. Wymagane jest również wniesienie wadium o wartości 1 500 000 złotych.















Komentarze