top of page

Świętokrzyskie: Kolejny przetarg PLK. Na odcinku Sędziszów-Miąsowa pociągi pojadą 140 km/h

Wizualizacja wiaduktu kolejowego w Sędziszowie. IDOM
Fot. PKP PLK

Kolejny krok w modernizacji linii numer 8 to przetarg na przebudowę fragmentu Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa, co ma znacząco podnieść standard podróży w województwie świętokrzyskim. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA, której realizacja zajmie trzy lata, ma zakończyć się w 2030 roku i umożliwić pociągom pasażerskim osiągnięcie prędkości do 140 km/h. Nowoczesne perony i lepszy dostęp do pociągów to kolejne korzyści z tej ważnej inwestycji.


Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej numer 8, łączącej stolicę województwa świętokrzyskiego z Krakowem. Tym razem chodzi o fragment między Sędziszowem, Jędrzejowem a Miąsową. Cel jest jasny: szybsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze podróże zarówno dla pasażerów, jak i sprawniejszy przewóz towarów. Prace obejmą niemal 35 kilometrów torów. W ramach zadania wymienionych zostanie aż 90 kilometrów torów wraz z siecią trakcyjną oraz powstanie 29 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym 10 mostów i 5 wiaduktów, co jest imponującą skalą prac.


Jak modernizacja wpłynie na prędkość pociągów?


Kluczowym elementem projektu jest podniesienie parametrów technicznych linii. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 140 km/h, a towarowe do 120 km/h, co oznacza realne skrócenie czasu przejazdu. Dodatkowo, budowa nowych, dodatkowych torów na stacjach ułatwi obsługę składów towarowych, zwiększając przepustowość całej linii i możliwości przewozowe, a nowy system sterowania ruchem kolejowym podniesie bezpieczeństwo i płynność kursowania pociągów. W Sędziszowie powstanie również nowe skrzyżowanie bezkolizyjne, które ma poprawić bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i podróżnych. Zmodernizowanych zostanie także 15 przejazdów kolejowo-drogowych.


Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA, podkreśla znaczenie projektu:

Kontynuujemy najważniejszą obecnie inwestycję kolejową w województwie świętokrzyskim. Modernizacja linii nr 8 ułatwi dostęp do pociągów mieszkańcom wielu miejscowości, a wymiana torów i systemów sterowania pozwoli na rozwój kolei regionalnej w przyszłości.

Nowe i wygodniejsze perony na linii numer 8


Zmiany czekają także podróżnych na stacjach i przystankach. Modernizacją objęte zostaną perony w Sędziszowie, Jędrzejowie, Miąsowej, Skroniowie, Potoku i Krzęcicach. Wszystkie te obiekty zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W Jędrzejowie i Miąsowej powstają nowe przejścia podziemne z windami, a w Sędziszowie podróżni skorzystają z nowej kładki, również przystosowanej do obsługi wszystkich pasażerów. Udogodnienia uzupełnią nowoczesne tablice dynamicznej informacji, które będą wyświetlać aktualne godziny odjazdów.


Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał trzy lata na zrealizowanie wszystkich prac. Zakończenie całości inwestycji na odcinku Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa zaplanowano na 2030 rok.


Długoterminowe plany modernizacji kluczowej linii


Modernizacja odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa to kolejna z serii działań na linii numer 8. W ubiegłym roku rozpoczęły się już prace w rejonie Kozłowa i Klimontowa. Ponadto, w maju podpisano umowę na prace na fragmencie Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Kolejnym dużym zadaniem będzie modernizacja środkowego fragmentu trasy, obejmującego stację Kielce Główne, dla którego przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu na projekt. Inwestycja ma zapewnione długoterminowe finansowanie dzięki umowie kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która może sięgnąć kwoty 450 milionów euro, co świadczy o skali i strategicznym znaczeniu modernizacji.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page