top of page

Żuławy Wiślane apelują o budowę nowej linii kolejowej Gdańsk–Elbląg

Mapa poglądowa z przybliżonym przebiegiem proponowanych linii kolejowych
Źródło zdjęcia: Inicjatywa Wyspa Sobieszewska

Inicjatywa budowy nowej linii kolejowej ma na celu odciążenie istniejącej infrastruktury kolejowej, zapewnienie alternatywnego dostępu do Portu Gdańsk oraz rozwój transportu pasażerskiego w regionie. Budowa nowej linii kolejowej Gdańsk–Elbląg jest kluczową kwestią w kontekście dynamicznego rozwoju Portu Gdańsk oraz ryzyka kongestii na linii Gdańsk–Tczew, co może

realnie wspierać rozwój gospodarczy i poprawę jakości życia mieszkańców.

Petycja skierowana do samorządów Żuław Wiślanych oraz Ministerstwa Infrastruktury postuluje o uznanie budowy nowej linii kolejowej Gdańsk–Wiślinka–Nowy Dwór Gdański–Elbląg za inwestycję priorytetową. Realizacja tego projektu ma zapewnić alternatywny dostęp kolejowy do Portu Gdańsk, co przyczyni się do odciążenia przeciążonej infrastruktury oraz do znaczącego rozwoju transportu pasażerskiego w całym regionie. Inicjatywa ta ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców, zwiększenie bezpieczeństwa państwa i wsparcie rozwoju gospodarczego.


Cel i postulowany przebieg linii


Głównym celem postulowanej linii kolejowej jest obsługa transportu towarowego, w tym do i z Portu Gdańsk, a także obsługa ruchu pasażerskiego – dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego. Nowa linia ma znacząco skrócić czas przejazdu pociągiem Regio z Elbląga do Gdańska oraz umożliwić utworzenie nowej linii Szybkiej Kolei Miejskiej przez Olszynkę do Mostu Sobieszewskiego i Nowego Dworu Gdańskiego. Jest to również strategiczne rozwiązanie dla zapewnienia alternatywnego dostępu kolejowego do Portu Gdańsk w

przypadku problemów na linii Gdańsk–Tczew, co ma kluczowe znaczenie dla obronności państwa.


Proponowany przebieg linii zakłada odgałęzienie od linii kolejowej numer 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Nowy Port, wraz z łącznicą numer 721 Gdańsk Główny – Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka. Od stacji Gdańsk Olszynka nowa linia miałaby być poprowadzona w pobliżu Rafinerii i istniejących obiektów magazynowo-logistycznych, a następnie przez miejscowości Przejazdowo, Wiślinka, Kiezmark (z nowym mostem kolejowym na Wiśle) do Nowego Dworu Gdańskiego i Elbląga. Planowana jest również łącznica kolejowa w stronę Portu Elbląg i możliwość reaktywacji Kolei Nadzalewowej (Tolkmicko, Frombork, Braniewo). W rejonie Wiślinki proponuje się utworzenie hubu „Wiślinka – Most Sobieszewski” z przystankiem kolejowym, parkingiem Park&Ride oraz pętlami autobusowymi. Brak dostępu magazynów i centrów logistycznych w rejonie Rafinerii i Przejazdowa do transportu kolejowego jest sprzeczny z europejską polityką rozwoju transportu i przyczynia się do nadmiernej kongestii drogowej.


Rozwój Portu Gdańsk i bezpieczeństwo państwa


Budowa nowej linii kolejowej jest niezbędna dla zapewnienia dalszego rozwoju Portu Gdańsk, który już teraz napotyka problemy z przepustowością istniejących linii kolejowych. Obecny układ kolejowy na zapleczu Portu Północnego jest niewydolny, a linia Gdańsk–Tczew, będąca jedyną trasą kolejową wyprowadzającą ładunki z Portu Gdańsk, cierpi na brak rezerw przepustowości. To uniemożliwia uruchomienie oczekiwanych linii SKM do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa. Nowa linia ma odciążyć trasę Gdańsk–Tczew, zwiększając przepustowość dla ruchu pasażerskiego i towarowego oraz redukując korki na drogach dojazdowych do portu, co ma pozytywny wpływ na jakość powietrza.


Nowa linia kolejowa Gdańsk–Wiślinka–Nowy Dwór Gdański–Elbląg będzie również alternatywnym szlakiem transportowym, zwiększającym odporność państwa na ataki dywersyjne i poprawiającym bezpieczeństwo logistyczne, zwłaszcza w kontekście obecnej sytuacji międzynarodowej. Przykład zdarzenia z października 2022 roku na węźle Sucharskiego i Elbląskiej, które sparaliżowało komunikację kolejową na 12 godzin, pokazuje strategiczne znaczenie alternatywnych tras. Linia ta znacząco skróci dystans z Portu Gdańsk na Mazury i Suwalszczyznę, co może okazać się kluczowe dla szybkiej reakcji logistycznej w przypadku zagrożenia.


Rozwój metropolii, SKM i skomunikowanie Olszynki


Nowa linia kolejowa ma zintegrować Trójmiasto z Elblągiem, znacznie skracając czas podróży. Obecnie podróż pociągiem Regio z Elbląga do Gdańska Głównego trwa około 1 godziny i 20-30 minut, natomiast po wybudowaniu nowej linii czas ten skróciłby się do około 40 minut pociągiem Regio i zaledwie 20 minut pociągiem Intercity. Szybkie połączenia kolejowe otworzą nowe możliwości zawodowe i edukacyjne dla mieszkańców, a także przyspieszą wzrost gospodarczy regionu.


Petycja postuluje również przywrócenie linii SKM do Nowego Portu i Brzeźna, argumentując, że linia Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Śródmieście jest zbyt krótka, by być uznana za zasadną przez władze lokalne. Proponowana linia mogłaby to być linia z Nowego Portu do Pruszcza Gdańskiego. Budowa nowej linii odciąży linię Gdańsk–Tczew, umożliwiając uruchomienie oczekiwanych połączeń SKM Wejherowo–Tczew oraz Gdańsk Nowy Port–Gdańsk Brzeźno–Gdańsk Główny–Pruszcz Gdański. Mieszkańcy Gdańskiej Olszynki, pomimo bliskości centrum, są obecnie wykluczeni komunikacyjnie. Utworzenie linii kolejowej Gdańsk–Nowy Dwór Gdański–Elbląg ma na celu budowę przystanku SKM Gdańsk Olszynka, co włączy osiedle w system komunikacji szynowej Trójmiasta, zapewniając szybkie i komfortowe dojazdy do pracy i szkoły.


Integracja z Wyspą Sobieszewską i rozwój Nowego Dworu Gdańskiego


Wyspa Sobieszewska, atrakcyjne miejsce turystyczne, cierpi na rosnącą presję antropogeniczną i uciążliwe korki uliczne, szczególnie w sezonie. Obecny transport publiczny jest niewystarczający, a czas podróży z wyspy do innych części Trójmiasta jest długi i wymaga przesiadek. Uruchomienie SKM w relacji Gdynia Chylonia – Wiślinka Most Sobieszewski całkowicie zmieniłoby tę sytuację, umożliwiając ograniczenie ruchu samochodowego na wyspę dla jednodniowych turystów i zachęcając mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Konieczne jest przybliżenie przebiegu linii kolejowej możliwie blisko Mostu Sobieszewskiego i utworzenie węzła parkingowo-kolejowo-autobusowego.


Nowy Dwór Gdański, pomimo atrakcyjnego położenia, nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału ze względu na brak dostępu do kolei. Szybkie i wygodne połączenia kolejowe (Regio, SKM, Intercity) zapewnią mieszkańcom nowe możliwości zatrudnienia i podniosą atrakcyjność gospodarczą miasta. Kolej może również przyczynić się do rozszerzenia działalności Żuławskiej Kolei Dojazdowej i reaktywacji linii kolejowej Nowy Dwór Gdański–Malbork.


Petycja dostępna jest TUTAJ


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page