2,1 miliarda złotych z KPO na kolej. PKP Intercity wykorzysta je do połowy 2026 roku
- Marek Zioła

- 13.10
- 2 minut(y) czytania

PKP Intercity zamierza zrealizować ambitny plan wykorzystania zarezerwowanych dla spółki 2,1 miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) do połowy 2026 roku. Prezes kolejowego przewoźnika, Janusz Malinowski, w rozmowie z Polską Agencją Prasową, potwierdził, że dotychczas na konta spółki wpłynęła już znacząca część tej kwoty. Inwestycje w nowy i zmodernizowany tabor są w fazie intensywnej realizacji, co ma bezpośrednio przełożyć się na komfort i jakość podróżowania.
PKP Intercity nie zwalniają tempa w realizacji swojej strategii taborowej. Jak poinformował prezes Janusz Malinowski, na konta spółki wpłynęło już ponad 1 miliard 200 milionów złotych z puli 2,1 miliarda złotych przewidzianej w ramach KPO. Szef przewoźnika zadeklarował, że nie ma żadnego zagrożenia, iż środki te nie zostaną wykorzystane zgodnie z planem. Co więcej, PKP Intercity są gotowe "skonsumować" nawet większe fundusze z KPO, jeśli tylko pojawi się taka możliwość. Termin na wykorzystanie całości środków został wyznaczony na połowę 2026 roku.

Inwestycje w tabor: Nowoczesne lokomotywy i modernizacja wagonów
Środki z KPO przeznaczone są na najważniejsze dla rozwoju przewoźnika projekty taborowe. Największa część, bo 1 miliard złotych, ma posłużyć sfinansowaniu zakupu 56 nowoczesnych lokomotyw. Są to pojazdy, które znacząco wpłyną na zwiększenie prędkości i efektywności połączeń dalekobieżnych. Drugi ważny element inwestycji to modernizacja 248 wagonów różnych typów, na co przeznaczono 1,2 miliarda złotych. Te działania mają na celu podniesienie standardu podróżowania i dostosowanie taboru do współczesnych wymagań pasażerów w ramach przewozów realizowanych przez PKP Intercity.
Wysokie wsparcie z Unii Europejskiej dla PKP Intercity
Oficjalne porozumienie dotyczące wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy zostało zawarte w październiku 2024 roku. Wówczas PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2,16 miliarda złotych. Jest to wyjątkowo wysoki poziom dofinansowania, wynoszący ponad 94 procent wydatków kwalifikowanych. Pokazuje to, jak ważne są te inwestycje dla krajowego i europejskiego transportu kolejowego.
Wypłaty transz dla PKP Intercity przebiegają zgodnie z harmonogramem. Pierwsza, w wysokości 874,5 miliona złotych, wpłynęła w kwietniu 2025 roku. Kolejne środki, w kwocie ponad 147 milionów złotych, trafiły na konto przewoźnika pod koniec maja 2025 roku. Ostatnia transza, o której mowa w komunikacie, w kwocie ponad 202 milionów złotych, została zaksięgowana z końcem sierpnia 2025 roku.
Prezes Janusz Malinowski jasno podkreślił determinację spółki do pełnego i terminowego wykorzystania przyznanych funduszy, co ma na celu przyspieszenie modernizacji taboru:
"W tej chwili na konta PKP Intercity wpłynęło ponad 1 mld 200 mln środków z KPO. Nasza umowa opiewa na 2,1 miliarda. Nie ma żadnego zagrożenia, że tych środków nie wykorzystamy. Nasze inwestycje taborowe są na takim, można powiedzieć, rozbiegu, że te zadania na pewno zrealizujemy. Jesteśmy gotowi skonsumować nawet większe środki z KPO, jeżeli będzie tylko taka możliwość. Wykorzystamy je do połowy roku 2026."















Komentarze