3 miliony w błoto? Przystanek Mława Miasto zagrożony. PKP IC komentuje
- Marek Zioła

- 26 lip
- 2 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 27 lip

Mieszkańcy Mławy wyrażają oburzenie w związku z planowanym przeniesieniem postojów pociągów PKP Intercity z przystanku Mława Miasto z powrotem na stację Mława. Decyzja ta, podjęta przedwcześnie, może oznaczać zmarnowanie ponad 3 milionów złotych zainwestowanych w modernizację przystanku Mława Miasto. Istnieje obawa, że brak transparentności ze strony przewoźnika utrudnia rzetelną ocenę efektywności obecnego rozwiązania.
Od grudnia 2023 roku pociągi PKP Intercity zatrzymują się na przystanku Mława Miasto, co było efektem inwestycji w jego przebudowę, pochłaniającej ponad 3 miliony złotych.
Pierwotnie zakładano, że to rozwiązanie będzie funkcjonować co najmniej do grudnia 2025 roku, co miało umożliwić zebranie danych o potokach pasażerskich i rzetelną ocenę efektywności.
Informacje z końca maja 2025 roku wskazują jednak, że od 31 sierpnia 2025 roku składy mają wrócić na stację Mława, budząc sprzeciw lokalnej społeczności.
Posłanka Paulina Matysiak interweniuje w sprawie Mławy Miasto
Posłanka Paulina Matysiak wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie, podkreślając, że decyzja o przeniesieniu postojów została podjęta bez ujawnienia kluczowych danych dotyczących liczby sprzedanych biletów. PKP Intercity, powołując się na tajemnicę przedsiębiorstwa, odmawia udostępnienia tych informacji. Posłanka Matysiak wskazuje, że argument ten jest niewystarczający, zwłaszcza w kontekście połączeń dotowanych z budżetu państwa. Brak transparentności uniemożliwia ocenę zasadności planowanych zmian.
Podział mieszkańców Mławy w kwestii lokalizacji postojów
Kwestia lokalizacji postojów pociągów dzieli mieszkańców Mławy. Z jednej strony, liczna grupa mieszkańców centrum opowiada się za utrzymaniem postojów na przystanku Mława Miasto, który jest lepiej skomunikowany z centrum miasta i zintegrowany z lokalnym transportem autobusowym. Z drugiej strony, mieszkańcy okolic stacji Mława domagają się powrotu pociągów do pierwotnej lokalizacji. Posłanka Matysiak zaznacza, że przystanek Mława Miasto oferuje pasażerom znacznie więcej udogodnień, w tym lepszą komunikację i wygodniejsze przesiadki.
Problemy techniczne stacji Mława
Stacja Mława, do której mają zostać przeniesione postoje, nie jest przygotowana na obsługę nowoczesnych pociągów międzywojewódzkich. Położona na peryferiach miasta, dysponuje peronami, które są zbyt krótkie, aby bezpiecznie obsługiwać długie składy pociągów kursujących na trasach IC i TLK. Jest to kolejny argument przemawiający za utrzymaniem postojów na przystanku Mława Miasto, który został w 2023 roku przebudowany i wydłużony właśnie z myślą o obsłudze pociągów dalekobieżnych. Inwestycja ta stanowiła
znaczący wydatek z budżetu państwa.
Petycja mieszkańców Mławy i oczekiwania wobec Ministerstwa Infrastruktury
Burmistrz Mławy złożył w imieniu mieszkańców petycję do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie kontynuacji postojów pociągów IC i TLK na przystanku Mława Miasto. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, ministerstwo ma obowiązek niezwłocznego opublikowania i rozpatrzenia tej petycji. Posłanka Matysiak domaga się od resortu wyjaśnień w sprawie przyczyn przedwczesnego zakończenia pilotażu, udostępnienia danych statystycznych dotyczących liczby sprzedanych biletów na obu stacjach oraz przedstawienia dokumentacji uzasadniającej planowane zmiany. Mieszkańcy Mławy liczą na to, że ministerstwo i PKP Intercity przemyślą swoją decyzję, uwzględniając zarówno aspekty ekonomiczne, jak i społeczne funkcjonowania komunikacji kolejowej w mieście.















Komentarze