top of page

Alstom: Pociągi na baterie pojadą do Nowej Zelandii. Po raz pierwszy w historii

Wizualizacja nowoczesnego, 5-wagonowego pociągu Alstom na baterie Adessia Stream B, stojącego na stacji kolejowej w Wellington. Pociąg ma aerodynamiczny kształt, w przeważającej części granatowo-turkusowe malowanie, z jaskrawożółtym przodem oraz graficznymi, spiralnymi wzorami w kolorze turkusowym i żółtym. Okna są przyciemnione, a dach pociągu jest czarny. Na boku pociągu widnieje logo Alstom oraz napis „WELLINGTON” na przodzie. Sceneria w tle jest czarno-biała i przedstawia miejski pejzaż z wysokimi budynkami i peronami zadaszonymi. Torowisko na pierwszym planie jest dobrze oświetlone.
Fot. Alstom

Alstom podpisał wart ponad 500 milionów euro kontrakt na dostawę i serwis pociągów na baterie, które jako pierwsze w Nowej Zelandii będą zastępować starzejącą się flotę spalinową. Umowa, zawarta 8 września 2025 roku z Radą Regionalną Greater Wellington, obejmuje 18 pięciowagonowych składów Adessia Stream B BEMU oraz 35-letni okres kompleksowej obsługi technicznej, co ma zrewolucjonizować transport kolejowy w regionie. Nowa flota ma wejść do służby w latach 2028 i 2029, znacząco zwiększając komfort pasażerów oraz redukując emisję spalin.


Alstom ogłosił 8 września 2025 roku podpisanie przełomowego kontraktu w Nowej Zelandii. Wartość umowy z Radą Regionalną Greater Wellington opiewa na 538 milionów euro, czyli 1,065 miliarda dolarów nowozelandzkich. W jej ramach Alstom zaprojektuje, wyprodukuje i dostarczy 18 pięciowagonowych pociągów bateryjno-elektrycznych (BEMU) z rodziny Adessia Stream B, a także zapewni ich utrzymanie przez 35 lat w ramach programu FlexCare Perform. Pociągi te, które powstaną w zakładzie Alstom w Savli w Indiach, zastąpią dotychczasowe składy spalinowe i będą pierwszymi pociągami podmiejskimi zasilanymi bateryjnie w kraju. Ich wprowadzenie ma umożliwić bezemisyjne przejazdy na niezelektryfikowanych odcinkach sieci Wellington, w szczególności na liniach Wairarapa i Manawatu.


Oficjalne wydarzenie podpisania kontraktu na dostawę pociągów na baterie, w którym uczestniczy pięciu mężczyzn siedzących przy stole. Na stole leżą dokumenty i foldery, a także mały model pociągu Alstom w kolorach granatowym i żółtym. W tle widać banery z logo Greater Wellington i Alstom oraz duży ekran, na którym wyświetlana jest wizualizacja pociągu na stacji. Mężczyźni w garniturach, z uśmiechami na twarzach, trzymają w rękach długopisy, gotowi do podpisania dokumentów.
Alstom: Pociągi na baterie pojadą do Nowej Zelandii. Po raz pierwszy w historii / fot. Alstom

Nowoczesne pociągi na baterie dla Wellington


Nowe pociągi, które otrzymały nazwę 'Tūhono', co w języku te reo maori oznacza "łączyć" lub "jednoczyć", będą w stanie pomieścić do 475 pasażerów i rozwijać prędkość do 120 kilometrów na godzinę. Ich konstrukcja opiera się na sprawdzonej globalnie platformie Alstom Adessia, jednak zostaną one dostosowane do specyficznych potrzeb i wymagań nowozelandzkiego środowiska operacyjnego. Duży nacisk położono na komfort pasażerów – składy będą wyposażone w udogodnienia dla osób na wózkach inwalidzkich, rowerzystów oraz pasażerów z bagażem i wózkami dziecięcymi. Na pokładzie znajdą się również toalety, automaty z przekąskami i dystrybutory wody, co znacznie podniesie jakość podróży. Nowoczesne malowanie, inspirowane kulturą Te ao Māori, powstanie we współpracy z agencją Indigenous Design and Innovation, co zapewni głębokie zakorzenienie projektu w lokalnej tradycji.


Innowacyjne rozwiązania techniczne i serwis


Aby zapewnić niezawodność i najwyższą dostępność nowej floty, Alstom będzie zarządzał i obsługiwał nowo wybudowaną zajezdnię w Masterton. Obiekt, sfinansowany przez Radę Regionalną Greater Wellington, będzie wyposażony w najnowsze technologie do konserwacji taboru oraz serwisu baterii. W Nowej Zelandii po raz pierwszy wdrożone zostaną również zaawansowane technologie Alstom, takie jak system HealthHub do konserwacji predykcyjnej opartej na stanie pojazdów oraz połączony system doradztwa dla maszynistów. Inteligentne sterowanie pociągiem, wspierane przez baterie pokładowe, umożliwi bezemisyjną jazdę przez kluczowy, 9-kilometrowy tunel Remutaka.


Cytując Ling Fang, prezes Alstom w regionie Azji i Pacyfiku:

"To osiągnięcie jest wyraźnym świadectwem zaangażowania Alstom w promowanie zrównoważonej mobilności i wspieranie naszych klientów w przechodzeniu na zielone technologie."

Kontrakt w Nowej Zelandii to kolejne znaczące zamówienie dla Alstom w segmencie pociągów bateryjno-elektrycznych, po wcześniejszych umowach na dostawę podobnych składów dla niemieckiego przewoźnika VMS oraz Irish Rail w Irlandii.


Alstom: Pociągi na baterie pojadą do Nowej Zelandii. Po raz pierwszy w historii / fot. Alstom
Alstom: Pociągi na baterie pojadą do Nowej Zelandii. Po raz pierwszy w historii / fot. Alstom

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page