Alstom prezentuje pierwszy pociąg Coradia Stream dla regionu Oslo
- Marek Zioła

- 11 cze
- 2 minut(y) czytania

Alstom i Norske tog zaprezentowały pierwszy skład pociągu Coradia Stream, który ma rozpocząć eksploatację w regionie Wielkiego Oslo od czerwca 2026 roku. Nowe pociągi przejdą intensywne testy w Norwegii w miesiącach poprzedzających ich wdrożenie. Pojazdy są częścią zamówienia na 55 składów, które mają zapewnić pasażerom szybsze i bardziej komfortowe podróże.
Alstom i Norske tog zaprezentowały w Oslo pierwszy pociąg Coradia Stream dla krajów nordyckich, który dotarł do Norwegii w celu przeprowadzenia testów. Wydarzenie odbyło się w zajezdni Bane NOR Grorud, a wśród uczestników znaleźli się norweski minister transportu Jon-Ivar Nygård oraz ambasador Francji w Norwegii Florence Robine.
Faza testów i adaptacji
Testy stanowią kluczowy element procesu rozwoju nowych pociągów. Ich celem jest sprawdzenie, walidacja i adaptacja każdego składu do wymagań, jakie napotka podczas eksploatacji. Coradia Stream dla krajów nordyckich przeszedł już obszerne testy w Niemczech, Austrii i Czechach, a obecnie będzie testowany w Norwegii. Nadchodzącej zimy pociąg przejdzie próby w górach, aby zapewnić jego optymalne funkcjonowanie w ekstremalnych norweskich warunkach.
Jörg Nikutta, dyrektor zarządzający Alstom na Danię, Norwegię i Islandię, podkreślił:
"Coradia Stream dla krajów nordyckich jest wynikiem naszego ciągłego zaangażowania w innowacyjną i zrównoważoną mobilność. Jesteśmy dumni, że możemy dostarczyć nowoczesne, najnowocześniejsze pociągi, które będą służyć norweskim pasażerom przez dziesięciolecia."
Dzisiejsza prezentacja stanowi kamień milowy w realizacji umowy ramowej podpisanej między Alstom a Norske tog pod koniec 2021 roku. Norske tog zamówiło 45 pociągów Coradia do obsługi połączeń podmiejskich i regionalnych, w ramach umowy ramowej na zakup łącznie 200 nowych pociągów. Pojazdy te zastąpią przestarzałe składy we wschodniej Norwegii, co stanowi największą umowę na zakup pociągów w historii Norwegii.
Dostosowanie do warunków norweskich
Nowy regionalny pociąg Coradia Stream dla krajów nordyckich, wcześniej znany jako Coradia Nordic, został specjalnie przystosowany do norweskiego terenu i klimatu. Zaawansowane technologicznie, nowoczesne składy składają się z sześciu wagonów i mają zapewnić pasażerom komfortową i efektywną podróż, w tym dostęp do internetu na pokładzie. Pociągi osiągają prędkość maksymalną 160 km/h w służbie podmiejskiej i do 200 km/h na trasach Intercity, a ich żywotność przewidziano na 40 lat. Charakteryzują się niskopodłogowym wejściem dla lepszej dostępności i są zbudowane na platformie modułowej, która umożliwia operatorom dostosowanie wnętrza i funkcji do potrzeb operacyjnych.
Øystein Risan, dyrektor generalny Norske tog, stwierdził:
"Z tymi pociągami robimy znaczący krok w kierunku bardziej nowoczesnych usług kolejowych dla podróżnych w całym regionie Wielkiego Oslo. Zapewnią one pasażerom zwiększoną pojemność i poprawiony komfort."
Dostępność dla wszystkich pasażerów
Zapewnienie dostępności pociągów dla wszystkich było kluczowym celem w ich rozwoju. Nowe składy mają oferować bardziej przyjazne dla użytkownika i dostępne usługi, szczególnie dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także podróżujących z wózkami dziecięcymi lub rowerami. Nowe pociągi będą wyposażone w dedykowane miejsca dla wózków inwalidzkich oraz uniwersalnie zaprojektowane toalety. Ponadto, będą zawierać przestronne, elastyczne obszary, ułatwiające przewóz na przykład wózków dziecięcych i rowerów.















Komentarze