top of page

Ambitne plany KODLK do końca 2025 roku. Czy Dolny Śląsk zyska nowe połączenia dalekobieżne?

EU160-025 z pociągiem PKP Intercity na stacji Jelenia Góra
Fot. Google Maps I Łukasz Wójcik

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych zaprezentował szczegółowy plan działań na ostatni kwartał 2025 roku, skupiający się na rozszerzeniu siatki połączeń dalekobieżnych oraz modernizacji kluczowych szlaków. Głównym celem jest uruchomienie nowych, bezpośrednich relacji z Jeleniej Góry, Zgorzelca i Kłodzka, a także wpisanie ich do Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. Inicjatywy te mają poprawić komfort podróży i zwiększyć dostępność kolejową regionu.


Zimowy sen z pewnością nie grozi członkom Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych (KODLK), którzy intensywnie pracują nad poprawą regionalnej i dalekobieżnej oferty kolejowej. Ostatnie miesiące 2025 roku mają być czasem wzmożonej aktywności. Organizacja przygotowała szczegółowy plan działań, koncentrujący się na złożeniu licznych wniosków do Ministerstwa Infrastruktury oraz PKP Intercity w sprawie przyszłych rozkładów jazdy, jak również na kontynuacji działań na rzecz remontów zaniedbanych, ale strategicznie ważnych linii.


Październik pod znakiem nowych połączeń dla Zgorzelca


W październiku KODLK stawia na współpracę z samorządem, koncentrując się na poprawie dalekobieżnej oferty przewozowej na tak zwanej Magistrali Zgorzeleckiej. Planowane jest wysłanie wniosku do Urzędu Miasta w Zgorzelcu, a równocześnie do Ministerstwa Infrastruktury oraz PKP Intercity, z prośbą o uruchomienie kluczowych, bezpośrednich połączeń. Komitet wnioskuje o relacje: Zgorzelec – Przemyśl, Zgorzelec – Gdynia oraz drugą parę pociągów na trasie Zgorzelec – Warszawa.


Ponadto, KODLK nie zapomina o ważnych dla Jeleniej Góry połączeniach ze Szczecinem. W październiku ponownie zostaną wysłane wnioski do Ministerstwa Infrastruktury i PKP Intercity w sprawie powrotu bezpośrednich kursów do stolicy Pomorza Zachodniego w rozkładzie jazdy 2026/27. Istotnym elementem tego postulatu jest również wpisanie tej linii komunikacyjnej do Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. Działania te mają na celu zapewnienie stabilności i długoterminowego utrzymania tego połączenia.


W kontekście infrastrukturalnym, październik to także dalsze prace na rzecz remontu zachodniego odcinka linii kolejowej numer 274 Jelenia Góra – Zgorzelec oraz linii kolejowej numer 282 na odcinku Węgliniec – Żary. Modernizacja tych szlaków jest kluczowa dla zwiększenia prędkości i przepustowości.


Listopadowe propozycje dla Jeleniej Góry i Kłodzka


W listopadzie Komitet skupi się na dalszym wzbogacaniu oferty dalekobieżnej dla Jeleniej Góry. Zostaną wysłane wnioski i pisma w sprawie wprowadzenia do rozkładu jazdy 2026/27 bezpośrednich połączeń na trasie Jelenia Góra – Warszawa – Lublin. Również w tym przypadku KODLK będzie dążył do utrzymania tej linii komunikacyjnej w Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy, co ma zagwarantować jej trwałość w kolejnych latach.


Jedną z nowości w planach jest propozycja, by uruchomić bezpośrednie połączenia kolejowe Kłodzko – Warszawa od rozkładu jazdy 2026/27. Trasa miałaby przebiegać przez Nysę, Opole i Częstochowę. Wnioski do PKP Intercity i Ministerstwa Infrastruktury będą zawierały postulat, aby ta nowa trasa została wpisana do Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. Komitet sugeruje także, by połączenia te były obsługiwane nowymi lokomotywami Gama 3.0 dla PKP Intercity, co mogłoby podnieść standard podróży.


W kwestii infrastruktury, listopad przyniesie dalsze działania na rzecz remontu linii kolejowej numer 286. To ważny element planu, mający na celu poprawę stanu technicznego lokalnych szlaków.


Grudniowe wnioski dotyczące bezpośrednich wagonów do Jeleniej Góry


W grudniu KODLK planuje wnioskować o wydłużenie relacji dwóch ważnych pociągów Intercity. Chodzi o pociągi IC ARTUS i IC HALNY. Celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której wagony bezpośrednie z Gdyni (ARTUS) i z Poznania (HALNY) będą docierały aż do Jeleniej Góry w rozkładzie jazdy 2026/27.


Ostatni miesiąc roku to także dążenie do wprowadzenia trzeciej pary połączeń na trasie Jelenia Góra – Kraków, z planowanym przebiegiem przez Nysę, również w rozkładzie jazdy 2026/27. To pokazuje, jak ambitnie Komitet podchodzi do zwiększania dostępności kolejowej Jeleniej Góry na kierunku południowym i wschodnim.


Plan zamykają dalsze działania na rzecz remontu linii kolejowej numer 14 na odcinku Forst – Głogów, co jest istotne dla zachodniej części Dolnego Śląska. Prezentowany plan dowodzi, że KODLK intensywnie pracuje nad realnym zwiększeniem liczby bezpośrednich połączeń dalekobieżnych, jednocześnie nie zapominając o niezbędnych remontach i modernizacjach infrastruktury kolejowej regionu.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page