top of page

Amtrak przedstawia pociągi Acela nowej generacji, najszybsze w USA

Pociąg Acela NextGen w biało-niebiesko-czerwonym malowaniu, składający się z dwóch lokomotyw na końcach i kilku wagonów, jedzie po torach. W tle widoczne są wieżowce, słupy trakcyjne oraz most kolejowy w oddali. Na pociągu widnieje napis "acela".
Fot. Alstom

Alstom świętuje debiut pociągów Amtrak NextGen Acela, które 27 sierpnia 2025 roku oficjalnie weszły do służby na korytarzu północno-wschodnim. Nowe pociągi mają rozwijać prędkość do 160 mil na godzinę (około 257 km/h), co czyni je najszybszymi w Ameryce. Zbudowane w Stanach Zjednoczonych, mają zmodernizować jedną z najbardziej ruchliwych i kluczowych linii kolejowych w kraju.


Firma Alstom ogłosiła wczoraj, 27 sierpnia 2025 roku debiut pociągów wysokich prędkości Amtrak NextGen Acela na Northeast Corridor. Pojazdy, zbudowane w Stanach Zjednoczonych, mogą osiągać prędkość do 257 km/h, co czyni je najszybszymi pociągami w Ameryce i istotnym krokiem naprzód w rozwoju amerykańskiej kolei. Produkcja, zlokalizowana w Hornell w stanie Nowy Jork, stworzyła krajowy łańcuch dostaw obejmujący 180 firm w 29 stanach i wykorzystała 95% komponentów pochodzenia krajowego, co przyczyniło się do rewitalizacji amerykańskiego przemysłu kolejowego.


Nowa generacja pociągów Acela jako krok w przyszłość


Pociągi NextGen Acela, będące częścią rodziny Avelia, reprezentują 40 lat doświadczenia Alstomu w dziedzinie kolei dużych prędkości. Model Avelia Liberty, zaprojektowany specjalnie na potrzeby amerykańskiego rynku, łączy w sobie najlepszą technologię z nowoczesnym designem. Posiada on o 27% więcej miejsc siedzących w porównaniu do poprzedniej wersji Aceli. Innowacyjny projekt charakteryzuje się umieszczeniem wózków pod przejściami między wagonami, tworząc jeden, w pełni połączony skład. System aktywnego pochylenia Tiltronix pozwala na jazdę z prędkością o 30% wyższą na zakrętach w porównaniu do konwencjonalnych pociągów dużych prędkości, bez pogorszenia bezpieczeństwa czy komfortu pasażerów. Pociąg integruje również funkcje zwiększające wydajność operacyjną i energetyczną, takie jak lżejsze komponenty, odzysk energii hamowania, ulepszona aerodynamika oraz technologia eco-drivingu.


Pasażerowie poczują różnicę


Wnętrza pociągów zaprojektowano z myślą o komforcie pasażerów. Posiadają one duże okna, które wpuszczają naturalne światło, ergonomicznie zaprojektowane siedzenia z maksymalną przestrzenią na nogi oraz wspierające skrzydlate zagłówki. Nowa flota 28 pociągów umożliwi Amtrak zwiększenie liczby kursów Aceli o 40%, co stanowi odpowiedź na rekordową frekwencję na korytarzu północno-wschodnim. Na pokładzie pasażerowie mogą korzystać z darmowego, szybkiego Wi-Fi, indywidualnych portów USB, gniazdek zasilających oraz nowoczesnego wagonu kawiarnianego.


"Pociągi NextGen Acela są pierwszymi pociągami dużych prędkości zbudowanymi w Ameryce. Zespół Alstom wniósł do Stanów Zjednoczonych prawie pięćdziesiąt lat globalnego doświadczenia w dziedzinie kolei dużych prędkości, aby dostarczyć najszybsze i najbardziej zaawansowane technologicznie pociągi w kraju" - powiedział Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny Alstom.

Serwis i wsparcie


Zaangażowanie Alstomu wykracza poza dostawę pociągów. Firma będzie współpracować z Amtrak w ramach umowy o wsparciu technicznym i dostawie części zamiennych, która obowiązuje przez 15 lat, z opcją przedłużenia na kolejne 15 lat. W ramach tej umowy, Alstom będzie dostarczać części do konserwacji prewencyjnej i naprawczej, przeprowadzać remonty komponentów, szkolić personel oraz zapewniać wsparcie, aby zmaksymalizować dostępność floty. Każdy skład jest wyposażony w blisko 100 czujników do monitorowania zużycia i przewidywania, kiedy krytyczne części wymagają serwisu lub wymiany. Alstom zagwarantował również, że dostarczy każdą część zamienną w ciągu ośmiu godzin od zgłoszenia zapotrzebowania.


Produkcja w USA


Pociągi Avelia Liberty zostały wyprodukowane w historycznym centrum kolejowym w Hornell w stanie Nowy Jork, gdzie Alstom zainwestował ponad 87 milionów dolarów i skorzystał z milionów w grantach federalnych i stanowych, aby zbudować największy w Stanach Zjednoczonych zakład produkcyjny dedykowany pociągom pasażerskim. W szczytowym momencie projekt zatrudniał ponad 800 osób w Hornell, a także kolejnych 400 pracowników w Rochester. Do projektu Avelia Liberty, Alstom stworzył rozległy łańcuch dostaw z 180 firmami w 29 stanach. 95% komponentów pociągów Avelia Liberty pochodziło od amerykańskich dostawców.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page