top of page

Baltic Express nie dla Przemyśla. Bezpośredni nocny pociąg do Trójmiasta zniknie z rozkładu

IC Baltic Express
Fot. ČD

W nowym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie 14 grudnia, Przemyśl utraci połączenie IC Baltic Express. Posłanka Paulina Matysiak, interpelując 24 października, zwróciła się do Ministra Infrastruktury z pytaniem o powody tej decyzji oraz o szanse na utrzymanie bezpośredniego pociągu Przemyśl – Trójmiasto, przynajmniej w zakresie wagonów sypialnych.


Wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów, które nastąpi w grudniu bieżącego roku, pasażerowie podróżujący z południowo-wschodniej Polski nad Bałtyk stracą możliwość przejazdu bez przesiadki. Dotychczas bezpośrednie wagony z Przemyśla, które kursowały jako część pociągu 36172 do Wrocławia Głównego, były tam dołączane do międzynarodowego pociągu 460 Baltic Express relacji Praga – Gdynia Główna. PKP Intercity planuje zrezygnować z tego rozwiązania, co spotkało się z interwencją poselską skierowaną do Ministra Infrastruktury.


Dlaczego bezpośredni pociąg Przemyśl – Trójmiasto zniknie z rozkładu?


Obecnie połączenie to jest realizowane przez doczepienie wagonów z Przemyśla we Wrocławiu. Od grudnia zamiast dotychczasowego pociągu 36172, na trasie z Przemyśla do Wrocławia w podobnym czasie kursować będzie pociąg IC Grottger o numerze 3604. Plan zakłada, że we Wrocławiu pasażerowie z Przemyśla będą mieli około 40 minut na przesiadkę do pociągu 460 Baltic Express, który jedzie dalej przez Poznań i Bydgoszcz do Trójmiasta.


40 minut na manewry we Wrocławiu


Posłanka Paulina Matysiak podkreśla, że zmiana ta uderzy w interesy podróżnych nie tylko z Przemyśla, ale także z Tarnowa, Krakowa czy Opola. Jednocześnie zwraca uwagę, że czasy postoju pociągów we Wrocławiu w nowym rozkładzie wydają się sprzyjać zachowaniu bezpośredniego połączenia – przynajmniej w pewnym zakresie. Zgodnie z planem, Baltic Express ma przyjechać do Wrocławia o godzinie 22:46, a Grottger cztery minuty później, o 22:50. W związku z tym pociąg jadący na północ będzie czekał na przyjazd składu ze wschodu.


Czterdziestominutowy postój pociągu nr 460 jest jednak wystarczający, by przeprowadzić niezbędne manewry i dołączyć przynajmniej wagony sypialne oraz kuszetki z pociągu przyjeżdżającego z Przemyśla.

W interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury padła prośba o przeanalizowanie możliwości zlecenia PKP Intercity uruchomienia bezpośredniej grupy wagonów z miejscami do leżenia i sypialnych na trasie Przemyśl – Trójmiasto. Postulat dotyczy połączenia pociągów 3604 i 460. Zachowanie tej opcji pozwoliłoby na utrzymanie komfortowej podróży bez konieczności przesiadania się w środku nocy i byłoby spójne z dążeniem do zwiększenia dostępności transportu kolejowego.


Intercity 460 obsłuży nowe miasta


Warto zaznaczyć, że od nowego rozkładu jazdy pociąg 460 Baltic Express zyska na znaczeniu dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Zacznie on bowiem dodatkowo obsługiwać Toruń, Wąbrzeźno, Kowalewo Pomorskie, Jabłonowo Pomorskie, Iławę, Prabuty oraz Malbork, co sprawia, że utrzymanie bezpośrednich wagonów z Przemyśla do Trójmiasta jest jeszcze bardziej uzasadnione.


Posłanka zapytała Ministra Infrastruktury, dlaczego zrezygnowano z dotychczasowej grupy wagonów bezpośrednich i czy jest rozważana możliwość utrzymania ich kursowania (przynajmniej kuszetek i sypialnych) w stałym rozkładzie lub chociaż w okresie wakacji letnich. O odpowiedzi ze strony MI poinformujemy.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page