

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów, które nastąpi w grudniu bieżącego roku, pasażerowie podróżujący z południowo-wschodniej Polski nad Bałtyk stracą możliwość przejazdu bez przesiadki. Dotychczas bezpośrednie wagony z Przemyśla, które kursowały jako część pociągu 36172 do Wrocławia Głównego, były tam dołączane do międzynarodowego pociągu 460 Baltic Express relacji Praga – Gdynia Główna. PKP Intercity planuje zrezygnować z tego rozwiązania, co spotkało się z interwencją poselską skierowaną do Ministra Infrastruktury.
Obecnie połączenie to jest realizowane przez doczepienie wagonów z Przemyśla we Wrocławiu. Od grudnia zamiast dotychczasowego pociągu 36172, na trasie z Przemyśla do Wrocławia w podobnym czasie kursować będzie pociąg IC Grottger o numerze 3604. Plan zakłada, że we Wrocławiu pasażerowie z Przemyśla będą mieli około 40 minut na przesiadkę do pociągu 460 Baltic Express, który jedzie dalej przez Poznań i Bydgoszcz do Trójmiasta.
Posłanka Paulina Matysiak podkreśla, że zmiana ta uderzy w interesy podróżnych nie tylko z Przemyśla, ale także z Tarnowa, Krakowa czy Opola. Jednocześnie zwraca uwagę, że czasy postoju pociągów we Wrocławiu w nowym rozkładzie wydają się sprzyjać zachowaniu bezpośredniego połączenia – przynajmniej w pewnym zakresie. Zgodnie z planem, Baltic Express ma przyjechać do Wrocławia o godzinie 22:46, a Grottger cztery minuty później, o 22:50. W związku z tym pociąg jadący na północ będzie czekał na przyjazd składu ze wschodu.
Czterdziestominutowy postój pociągu nr 460 jest jednak wystarczający, by przeprowadzić niezbędne manewry i dołączyć przynajmniej wagony sypialne oraz kuszetki z pociągu przyjeżdżającego z Przemyśla.
W interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury padła prośba o przeanalizowanie możliwości zlecenia PKP Intercity uruchomienia bezpośredniej grupy wagonów z miejscami do leżenia i sypialnych na trasie Przemyśl – Trójmiasto. Postulat dotyczy połączenia pociągów 3604 i 460. Zachowanie tej opcji pozwoliłoby na utrzymanie komfortowej podróży bez konieczności przesiadania się w środku nocy i byłoby spójne z dążeniem do zwiększenia dostępności transportu kolejowego.
Warto zaznaczyć, że od nowego rozkładu jazdy pociąg 460 Baltic Express zyska na znaczeniu dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Zacznie on bowiem dodatkowo obsługiwać Toruń, Wąbrzeźno, Kowalewo Pomorskie, Jabłonowo Pomorskie, Iławę, Prabuty oraz Malbork, co sprawia, że utrzymanie bezpośrednich wagonów z Przemyśla do Trójmiasta jest jeszcze bardziej uzasadnione.
Posłanka zapytała Ministra Infrastruktury, dlaczego zrezygnowano z dotychczasowej grupy wagonów bezpośrednich i czy jest rozważana możliwość utrzymania ich kursowania (przynajmniej kuszetek i sypialnych) w stałym rozkładzie lub chociaż w okresie wakacji letnich. O odpowiedzi ze strony MI poinformujemy.










Komentarze