Bezemisyjne pociągi FLIRT Akku wchodzą do eksploatacji w Meklemburgii-Pomorzu Przednim
- Marek Zioła
- 24 godziny temu
- 2 minut(y) czytania

ODEG, operator kolejowy, rozpoczyna nową erę w transporcie kolejowym w Meklemburgii-Pomorzu Przednim, wprowadzając do swojej floty nowoczesne, bezemisyjne składy FLIRT Akku. Umowa na dostawę 14 akumulatorowych zespołów trakcyjnych FLIRT Akku od firmy Stadler została podpisana w grudniu 2024 roku, co zapowiada znaczące zmiany na regionalnych liniach. Te innowacyjne pociągi będą kursować na liniach niezelektryfikowanych, oferując pasażerom komfortową i ekologiczną podróż.
Spółka ODEG (Ostdeutsche Eisenbahn GmbH) przygotowuje się do rewolucji w regionalnym transporcie kolejowym w Niemczech. Zamówione pociągi FLIRT Akku, które są obecnie w fazie projektowania i budowy przez firmę Stadler, mają na celu zapewnienie bezemisyjnej eksploatacji na niezelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych. Oznacza to krok w stronę bardziej zrównoważonej mobilności i redukcji śladu węglowego w regionie.
Korzyści z wprowadzenia pociągów FLIRT Akku
Nowe składy FLIRT Akku oferują szereg udogodnień i innowacji, które mają poprawić komfort podróży pasażerów oraz efektywność operacyjną. Pociągi te są przystosowane do lokalnej pracy bez emisji spalin, co jest możliwe dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii akumulatorowej. Każdy pociąg będzie wyposażony w 98 miejsc siedzących, przestronne strefy wielofunkcyjne oraz konstrukcję bez barier, co zapewni łatwy dostęp dla wszystkich pasażerów, w tym osób z ograniczoną mobilnością.
Pasażerowie będą mogli korzystać z dostępu do sieci Wi-Fi oraz nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, co zwiększy atrakcyjność podróżowania koleją. Istotną cechą pociągów FLIRT Akku jest ich zdolność do ładowania akumulatorów podczas jazdy pod liniami napowietrznymi oraz przełączania się na zasilanie wyłącznie akumulatorowe na odcinkach niezelektryfikowanych. Projekt zewnętrzny pojazdów będzie utrzymany w barwach Meklemburgii-Pomorza Przedniego, podkreślając ich regionalny charakter.
Wsparcie finansowe i rozwój projektu
Projekt zakupu i wdrożenia pociągów FLIRT Akku jest wspierany przez Federalne Ministerstwo Transportu (BMV) w ramach „Wytycznych dotyczących promowania alternatywnych napędów w transporcie kolejowym”. Finansowanie jest również zapewnione w ramach Niemieckiego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (DARP) poprzez Europejski Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (ARF) w ramach programu NextGenerationEU. Koordynacją wytycznych zajmuje się firma NOW GmbH, a ich wdrażaniem Project Management Jülich (PtJ).
Jure Mikolčić, dyrektor generalny Stadler Division Germany, podkreślił potencjał nowych pociągów:
Dzisiejsza podróż pokazuje, co jest możliwe – i co wkrótce stanie się rzeczywistością. FLIRT Akku reprezentuje nową generację przyjaznej dla klimatu mobilności i cieszymy się, że wyruszamy w tę podróż razem z ODEG.
Stefan Neubert, dyrektor zarządzający ODEG, dodał:
W Zachodniej Meklemburgii stawiamy na nowoczesną, przyjazną dla środowiska mobilność – cichą, komfortową i dostosowaną do codziennego użytku naszych pasażerów. Koncepcja pojazdu FLIRT Akku oferowana przez Stadlera przekonała nas i pomoże nam osiągnąć ten cel w najlepszy możliwy sposób.
W przyszłości serwisowanie nowych pojazdów będzie odbywać się w rozbudowanym warsztacie ODEG w Parchim, co zapewni ich długoterminową i efektywną eksploatację.
Comments