top of page

Bydgoszcz Fordon z nowym peronem. 40 mln zł na lepszą dostępność i więcej pociągów

Pociąg przy peronie nr 2 na przystanku Bydgoszcz Fordon
Fot. PKP PLK

Podróżni mogą już korzystać z przebudowanego peronu nr 2 na przystanku Bydgoszcz Fordon. Ułatwienia to część większego projektu Polskich Linii Kolejowych, którego celem jest nie tylko poprawa komfortu i dostępności kolei w Bydgoszczy, ale także zwiększenie przepustowości strategicznej trasy w kierunku Chełmży. Wartość wszystkich prac realizowanych w ramach tego zadania to około 40 milionów złotych netto, finansowanych ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy.


Wraz z zakończeniem obowiązywania zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Bydgoszcz Wschód – Unisław Pomorski (linia kolejowa numer 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód), Polskie Linie Kolejowe udostępniły podróżnym nowy peron numer 2 na modernizowanym przystanku Bydgoszcz Fordon. Jest to istotna zmiana, która bezpośrednio przekłada się na lepszy komfort podróżowania dla mieszkańców tej części stolicy województwa kujawsko-pomorskiego. Wyższa konstrukcja peronu znacząco ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów, które kursują w stronę centrum miasta oraz do Chełmży.


Pociąg przy peronie nr 2 na przystanku Bydgoszcz Fordon
Bydgoszcz Fordon z nowym peronem. 40 mln zł na lepszą dostępność i więcej pociągów / fot. PKP PLK

Nowy peron w Bydgoszcz Fordon to udogodnienia dla wszystkich pasażerów


Nowy peron został zaprojektowany i wykonany z myślą o pełnej dostępności, zwłaszcza dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ważnym elementem są ścieżki naprowadzające, które ułożono w nawierzchni z myślą o osobach niewidomych oraz niedowidzących, co zwiększa bezpieczeństwo i samodzielność podróżnych. Standardowe wyposażenie przystanku to teraz nowoczesna wiata, wygodne ławki, gabloty informacyjne, a także nowe, czytelne oznakowanie. Całość dopełnia oświetlenie z energooszczędnymi oprawami LED, co jest krokiem w kierunku ekologii i redukcji kosztów eksploatacji.


Prace modernizacyjne na przystanku Bydgoszcz Fordon wciąż trwają i będą kontynuowane. Najbliższe plany zakładają zabudowę nowych torów oraz przebudowę peronu numer 1. Docelowo, po zakończeniu wszystkich działań, przystanek ma ponownie uzyskać status stacji kolejowej.


Wzrost przepustowości dzięki przebudowie Bydgoszcz Fordon


Przebudowa układu torowego oraz modernizacja sieci trakcyjnej umożliwią w przyszłości swobodne mijanie się na stacji pociągów prowadzonych zarówno trakcją spalinową, jak i elektryczną, co było normą przed rokiem 1997. Ta zmiana jest kluczowa dla zwiększenia przepustowości linii kolejowej numer 209. Co więcej, modernizacja pozwoli również na obsługę składów towarowych, co jest istotne dla lokalnej gospodarki.


Oprócz przystanku Bydgoszcz Fordon, projekt obejmuje budowę nowego przystanku Bydgoszcz Stary Fordon. Lokalizacja ta, w sąsiedztwie wiaduktu przy ulicy Fordońskiej, ma zapewnić lepszy dostęp do kolei kolejnym mieszkańcom. Zmiany nie ominą również infrastruktury odpowiedzialnej za bezpieczeństwo ruchu. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym są instalowane, aby zagwarantować sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinkach Unisław Pomorski – Bydgoszcz Fordon i Bydgoszcz Fordon – Bydgoszcz Wschód.


Zwiększenie bezpieczeństwa jest priorytetem także na dwóch przejazdach kolejowo – drogowych: na drodze wojewódzkiej numer 551 w Dąbrowie Chełmińskiej oraz na drodze krajowej numer 80 w Strzyżawie. W obu tych miejscach zabudowano już nowoczesne urządzenia przejazdowe, czyli rogatki i sygnalizatory. Identyczne rozwiązania pojawią się także na przejściu dla pieszych w ciągu ulicy Wardyńskiego. Prace uwzględniają ponadto niezbędną naprawę wiaduktu kolejowego, który przebiega nad ulicą Jana Brzechwy.


Wartość wszystkich prac, realizowanych w ramach zadania pod nazwą „Budowa mijanki Bydgoszcz Fordon na linii kolejowej nr 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód”, to wspomniane wcześniej około 40 milionów złotych netto. Finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy w ramach projektu „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II”. Według planów, zakończenie robót budowlanych ma nastąpić w drugim kwartale 2026 roku.


Budowa nowego przystanku Bydgoszcz Stary Fordon
Bydgoszcz Fordon z nowym peronem. 40 mln zł na lepszą dostępność i więcej pociągów / fot. PKP PLK

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page