ComfortJety pojadą do Austrii. Pociągi zaprezentowano w Wiedniu
- Marek Zioła

- 20 sie
- 2 minut(y) czytania

W Wiedniu zaprezentowano nowe pociągi typu ComfortJet, które mają kursować na międzynarodowej trasie między Pragą a Austrią. Nowe składy ComfortJet, od 14 grudnia 2025 roku, będą obsługiwać połączenie o nazwie Vindobona, łączące Pragę z Brnem, Wiedniem, Grazem, Klagenfurtem i Villach.
W prezentacji, która odbyła się 20 sierpnia 2025 roku na dworcu głównym w Wiedniu, wzięli udział prezesi zarządów ČD (České dráhy) Michal Krapinec oraz ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) Andreas Matthä. Nowe pociągi są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na międzynarodowe połączenia kolejowe. Od 2014 roku, kiedy uruchomiono połączenie Railjet, liczba pasażerów na trasie Wiedeń-Praga wzrosła o około 40 procent.

Współpraca ČD i ÖBB
Podczas wydarzenia prezesi obu spółek podkreślali znaczenie współpracy. Nowe pociągi ComfortJet stanowią kontynuację partnerstwa, które w ubiegłym roku obchodziło dziesięciolecie połączenia kolejowego między Pragą, Wiedniem a Grazem.
Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českich drah, stwierdził, że:
"Dziś z przyjemnością prezentuję nowe wyniki naszej ciągłej współpracy: nowoczesny ComfortJet i bezpośrednie połączenie między Karyntią a Czechami, korzystne zarówno dla naszych pasażerów, jak i dla współpracy gospodarczej między oboma krajami."
Z kolei Andreas Matthä, prezes zarządu i dyrektor generalny ÖBB-Holding AG, powiedział:
"Wspólnie z ČD tworzymy nowe, komfortowe usługi dla naszych pasażerów: z Pragi przez Wiedeń i Graz aż do Villach. Dzięki nowemu ComfortJetowi i bezpośredniemu połączeniu z Karyntią wysyłamy silny sygnał dla międzynarodowego transportu kolejowego i konsekwentnie inwestujemy w przyszłość podróżowania przyjaznego dla środowiska."
W uroczystości wzięła także udział Tanja Kienegger, dyrektor generalna Siemens Mobility Austria.

Więcej miejsc i szybsza trasa
Wzrost liczby pasażerów skłonił przewoźników do zwiększenia pojemności składów. Nowe pociągi ComfortJet, składające się z dziewięciu wagonów, mają 113 miejsc więcej niż dotychczasowe składy, oferując łącznie 555 miejsc, w tym 99 w pierwszej klasie. Pociągi wyposażone są w wagon restauracyjny z 18 miejscami, a także sekcje dostosowane do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich, specjalne strefy dla rodzin z dziećmi, kino dla najmłodszych oraz miejsca na przewóz do 12 rowerów.
Nowe pociągi Vindobona, kursujące na trasie Praga–Brno–Wiedeń–Graz–Klagenfurt–Villach, będą odjeżdżać z dworca głównego w Pradze około godziny 6:37, 10:37 i 14:37, a podróż potrwa około ośmiu godzin. Na odcinku z Grazu do Klagenfurtu, pociągi pojadą po nowej linii Koralmbahn, pokonując go w zaledwie trzy kwadranse. Na tej trasie znajduje się także 33-kilometrowy tunel Koralmtunnel, czwarty najdłuższy tunel kolejowy w Europie, gdzie pociągi mogą osiągnąć prędkość 230 km/h. Pociągi powrotne z Austrii będą przyjeżdżać na dworzec główny w Pradze około 13:23, 19:23 i 23:32.















Komentarze