top of page

ComfortJety pojadą do Austrii. Pociągi zaprezentowano w Wiedniu

Na zdjęciu z lewej strony znajduje się Andreas Matthä, prezes zarządu ÖBB, w szarym garniturze. Pośrodku stoi Michal Krapinec, prezes zarządu ČD, w niebieskiej marynarce i białej koszuli. Z prawej strony znajduje się Tanja Kienegger, dyrektor generalna Siemens Mobility Austria, w beżowej marynarce i zielonych spodniach. Tanja Kienegger trzyma zieloną butelkę, gotową do "ochrzczenia" pociągu ComfortJet, który znajduje się za nimi.
Fot. České dráhy

W Wiedniu zaprezentowano nowe pociągi typu ComfortJet, które mają kursować na międzynarodowej trasie między Pragą a Austrią. Nowe składy ComfortJet, od 14 grudnia 2025 roku, będą obsługiwać połączenie o nazwie Vindobona, łączące Pragę z Brnem, Wiedniem, Grazem, Klagenfurtem i Villach.


W prezentacji, która odbyła się 20 sierpnia 2025 roku na dworcu głównym w Wiedniu, wzięli udział prezesi zarządów ČD (České dráhy) Michal Krapinec oraz ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) Andreas Matthä. Nowe pociągi są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na międzynarodowe połączenia kolejowe. Od 2014 roku, kiedy uruchomiono połączenie Railjet, liczba pasażerów na trasie Wiedeń-Praga wzrosła o około 40 procent.


Na pierwszym planie, od przodu, widoczny jest pociąg ComfortJet w kolorach niebieskim, szarym i białym. Obok lokomotywy stoją, od lewej: Andreas Matthä, prezes zarządu ÖBB, Michal Krapinec, prezes zarządu ČD, oraz Tanja Kienegger, dyrektor generalna Siemens Mobility Austria. Tanja Kienegger gestykuluje w kierunku pociągu, prezentując go. W tle widoczne są tory kolejowe, słupy trakcyjne i inne wagony kolejowe. Na słupie trakcyjnym znajduje się numer 70.
ComfortJety pojadą do Austrii. Pociągi zaprezentowano w Wiedniu / fot. České dráhy

Współpraca ČD i ÖBB


Podczas wydarzenia prezesi obu spółek podkreślali znaczenie współpracy. Nowe pociągi ComfortJet stanowią kontynuację partnerstwa, które w ubiegłym roku obchodziło dziesięciolecie połączenia kolejowego między Pragą, Wiedniem a Grazem.


Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českich drah, stwierdził, że:

"Dziś z przyjemnością prezentuję nowe wyniki naszej ciągłej współpracy: nowoczesny ComfortJet i bezpośrednie połączenie między Karyntią a Czechami, korzystne zarówno dla naszych pasażerów, jak i dla współpracy gospodarczej między oboma krajami."

Z kolei Andreas Matthä, prezes zarządu i dyrektor generalny ÖBB-Holding AG, powiedział:

"Wspólnie z ČD tworzymy nowe, komfortowe usługi dla naszych pasażerów: z Pragi przez Wiedeń i Graz aż do Villach. Dzięki nowemu ComfortJetowi i bezpośredniemu połączeniu z Karyntią wysyłamy silny sygnał dla międzynarodowego transportu kolejowego i konsekwentnie inwestujemy w przyszłość podróżowania przyjaznego dla środowiska."

W uroczystości wzięła także udział Tanja Kienegger, dyrektor generalna Siemens Mobility Austria.


Zdjęcie przedstawia bok pociągu ComfortJet, stojącego na peronie. Na środku wagonu widoczny jest duży napis "ComfortJet" w kolorze niebieskim. Wagon jest w barwach niebiesko-biało-żółtych, z białym pasem na dole, niebieskim pasem pośrodku oraz żółto-niebieskimi pasami u góry. Na lewym końcu zdjęcia widać fragment fasady wiedeńskiego dworca głównego.
ComfortJety pojadą do Austrii. Pociągi zaprezentowano w Wiedniu / fot. České dráhy

Więcej miejsc i szybsza trasa


Wzrost liczby pasażerów skłonił przewoźników do zwiększenia pojemności składów. Nowe pociągi ComfortJet, składające się z dziewięciu wagonów, mają 113 miejsc więcej niż dotychczasowe składy, oferując łącznie 555 miejsc, w tym 99 w pierwszej klasie. Pociągi wyposażone są w wagon restauracyjny z 18 miejscami, a także sekcje dostosowane do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich, specjalne strefy dla rodzin z dziećmi, kino dla najmłodszych oraz miejsca na przewóz do 12 rowerów.


Nowe pociągi Vindobona, kursujące na trasie Praga–Brno–Wiedeń–Graz–Klagenfurt–Villach, będą odjeżdżać z dworca głównego w Pradze około godziny 6:37, 10:37 i 14:37, a podróż potrwa około ośmiu godzin. Na odcinku z Grazu do Klagenfurtu, pociągi pojadą po nowej linii Koralmbahn, pokonując go w zaledwie trzy kwadranse. Na tej trasie znajduje się także 33-kilometrowy tunel Koralmtunnel, czwarty najdłuższy tunel kolejowy w Europie, gdzie pociągi mogą osiągnąć prędkość 230 km/h. Pociągi powrotne z Austrii będą przyjeżdżać na dworzec główny w Pradze około 13:23, 19:23 i 23:32.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page