top of page

CPK: Nie 250 km/h a 350 km/h. Pociągi na linii „Y” pojadą szybciej

Grafika reklamowa spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK), z napisem "CPK BUDUJE LINIE KOLEJOWE DLA POCIĄGÓW PORUSZAJĄCYCH SIĘ Z PRĘDKOŚCIĄ DO 350 KM/H" oraz hasztagiem "#CPK DZIEJE SIĘ".
Fot. CPK

Centralny Port Komunikacyjny S.A. poinformował o istotnej zmianie planów dotyczących budowy linii Kolei Dużych Prędkości, popularnie nazywanej „Y”. Chodzi o zwiększenie prędkości eksploatacyjnej na tej trasie. Pierwotnie zakładano, że pociągi będą poruszać się z prędkością 250 km/h, jednak po analizach podjęto decyzję o jej podniesieniu do 350 km/h. Pozwoli to na znaczne skrócenie czasu podróży.


Centralny Port Komunikacyjny (CPK) intensywnie pracuje nad budową pierwszej w Polsce linii Kolei Dużych Prędkości. Jak wynika z materiałów spółki, na każdym etapie planowania i realizacji uwzględniane są najwyższe możliwe parametry przejazdu pociągów KDP. Dzięki temu możliwe jest podjęcie decyzji o zwiększeniu prędkości eksploatacyjnej pociągów z początkowo planowanych 250 km/h do nawet 350 km/h, co ma przełożyć się na fundamentalną zmianę jakości podróżowania po Polsce.


Zwiększenie prędkości na linii „Y”


Zgodnie z informacjami przekazanymi przez CPK, analizy zawarte w Studiach techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) oraz Projektach Budowlanych dla każdego odcinka linii „Y” od początku zakładały maksymalną prędkość projektową na poziomie 350 km/h. Pozwoliło to na podjęcie decyzji o zwiększeniu prędkości eksploatacyjnej do 350 km/h. Umowy na wykonanie STEŚ, uwzględniające budowę linii na prędkość 350 km/h, zostały podpisane już w 2021 roku. Wśród nich znajduje się strategiczny odcinek linii nr 85, który połączy Warszawę Zachodnią, Lotnisko CPK i Łódź.


Skrócenie czasu przejazdu ma poprawić wskaźniki efektywności linii kolejowych. Według prognoz, przygotowanych na podstawie zaawansowanych narzędzi analitycznych, przewozy pasażerskie będą rosnąć. Będzie to silnym impulsem dla inwestycji CPK i PKP Polskich Linii Kolejowych, które opierają się na twardych danych i wpisują się w oczekiwania rynku.


Szybka podróż, krótszy czas


Efektem podniesienia prędkości eksploatacyjnej na linii „Y” z 250 do 350 km/h będzie skrócenie czasu przejazdu z Warszawy Centralnej do Łodzi o 6 minut. Natomiast z Warszawy do Wrocławia pasażerowie dotrą 15 minut szybciej. Z Warszawy do Poznania czas przejazdu skróci się o 20 minut, wynosząc około 1 godziny i 40 minut. Na zmianie skorzystają także mniejsze miasta, takie jak Kalisz czy Sieradz. W dalszych etapach inwestycji czas przejazdu skróci się również na połączeniach długodystansowych, zarówno krajowych (na przykład do Szczecina), jak i międzynarodowych (na przykład do Berlina).


Zmiana maksymalnej prędkości eksploatacyjnej nie wpłynie znacząco na podwyższenie kosztów budowy. Wynika to z faktu, że dokumentacja projektowa od początku zakładała prędkość projektową na poziomie 350 km/h. Obejmuje to między innymi geometrię torów, zasilanie i systemy sterowania ruchem. Nieznacznie wzrosną jedynie koszty budowy części ekranów akustycznych ze względu na większy zakres oddziaływania hałasu. Podniesienie prędkości pozostanie bez wpływu na finansowanie budowy, a znacznie zwiększy atrakcyjność przyszłej oferty polskich kolei względem transportu drogowego czy lotniczego.


Pierwszym odcinkiem, który zostanie oddany do użytku wraz z nowym lotniskiem w 2032 roku, będzie trasa Warszawa – CPK – Łódź. Zakończenie budowy całej linii „Y” – w tym odcinków Łódź – Sieradz – Wrocław oraz Sieradz – Poznań – planowane jest na 2035 rok. Niezależnie od osiąganej prędkości maksymalnej, po liniach będą mogły kursować również pociągi rozwijające niższe prędkości (200-250 km/h).

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page