Czechowice-Dziedzice i Rail Baltica to nie koniec. Budimex gotowy na Koleje Dużych Prędkości
- Marek Zioła

- 29 wrz
- 2 minut(y) czytania

Budimex podczas targów TRAKO 2025 potwierdził swoją silną pozycję na polskim rynku kolejowym, prezentując zrealizowane kluczowe kontrakty oraz ambitne plany dotyczące przyszłości kolei w Polsce, w tym gotowość do budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP). Maciej Olek, członek zarządu Budimeksu, podkreślił znaczenie inwestycji w Gdyni, na Dworcu Zachodnim w Warszawie i w Czechowicach-Dziedzicach, a także rosnące zaangażowanie firmy w międzynarodowe projekty, takie jak Rail Baltica. Firma jest przygotowana technicznie na nowy standard prędkości do 350 km/h, co jest kluczowe dla KDP.
Budimex, będący jednym z głównych partnerów prestiżowych targów kolejowych TRAKO, umacnia swoją pozycję jako jeden z czołowych graczy w polskiej branży infrastruktury kolejowej. Maciej Olek, członek zarządu oraz dyrektor operacyjny budownictwa kolejowego, energetycznego i przemysłowego Budimeksu, wyraził zadowolenie z obecności na targach, podkreślając, że firma od lat należy do liderów sektora. Udział w TRAKO jest postrzegany jako naturalny element obecności w tym kolejowym „święcie”.
Trzy kluczowe kontrakty Budimeksu umacniają pozycję na rynku
W ostatnim czasie Budimex z sukcesem zrealizował szereg dużych i skomplikowanych inwestycji kolejowych. Maciej Olek wymienił trzy najważniejsze i największe z nich, które stanowią o sile i doświadczeniu firmy. Na pierwszym miejscu znalazł się projekt poprawy dostępu kolejowego do portu w Gdyni.
„Jeżeli miałbym wymienić trzy najważniejsze i największe projekty, to może rozpocznę od tego, który tutaj lokalnie wykonywaliśmy, czyli poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni. Bardzo duży projekt, ponad 2 mld zł, 360 rozjazdów, największe bramki sieci trakcyjnej w Polsce” - wyliczał członek zarządu.
Kolejnym medialnym i strategicznie ważnym kontraktem jest przebudowa dworca Warszawa Zachodnia. Inwestycja ta znajduje się w przededniu pełnego udostępnienia dla pasażerów, choć część infrastrukturalna, peronowa, jest już dostępna od ponad roku. Członek zarządu Budimeksu wyraził nadzieję, że część podziemna dworca zostanie w pełni udostępniona w nadchodzącym miesiącu, po zakończeniu wszystkich odbiorów i procesów formalnych.
Trzecim kluczowym projektem, który wymienił Maciej Olek, jest modernizacja węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Był to kontrakt, który zgodnie z jego słowami, charakteryzował się dużą skalą, trudnością i wysokimi wymaganiami. Udało się go zrealizować niemal w pierwotnym terminie, co w kontekście skomplikowanych projektów kolejowych w Polsce jest dużym osiągnięciem.
Rail Baltica i doświadczenia międzynarodowe Budimeksu
Budimex aktywnie poszerza swoje horyzonty, angażując się w projekty infrastrukturalne poza granicami Polski. Firma uczestniczy w budowie międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica – na Łotwie jest członkiem konsorcjum odpowiedzialnego za całą część infrastrukturalną na terenie kraju, a w Estonii odpowiada za budowę około połowy infrastruktury na odcinku estońskim.
Jak podkreślił Maciej Olek, realizacja tych dwóch kontraktów jest zgodna ze strategią rozwoju firmy, która od paru lat próbuje swoich sił na rynkach infrastrukturalnych w krajach ościennych. Dzięki temu firma zdobywa cenne doświadczenia międzynarodowe.
Budimex gotowy na budowę Kolei Dużych Prędkości
Członek zarządu Budimeksu zapowiedział, że firma jest w pełni przygotowana technicznie do realizacji ambitnych projektów Kolei Dużych Prędkości. Budimex dysponuje najnowocześniejszymi systemami, które gwarantują jakość toru, umożliwiającą pociągom poruszanie się z prędkością nawet do 350 km/h. To będzie nowy standard dla polskiej kolei, co wiąże się z szeregiem wyzwań – nie tylko technicznych, ale i formalnych czy legislacyjnych. Maciej Olek wyraził optymizm, że dzięki zaangażowaniu spółek CPK i PKP PLK, oraz dialogowi technicznemu z całą branżą, uda się te wyzwania przezwyciężyć i projekty KDP zostaną pomyślnie zrealizowane.















Komentarze