top of page

Dodatkowe wagony i dłuższe trasy. KODLK chce poszerzenia oferty przewozowej na Magistrali Zgorzeleckiej

Pociąg PKP Intercity na stacji Węgliniec
Fot. Google Maps I Magneto

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych wysłał pismo do PKP Intercity i Ministerstwa Infrastruktury, w którym apeluje o znaczące poszerzenie oferty przewozowej na Magistrali Zgorzeleckiej od rozkładu jazdy 2026/27, argumentując to niewystarczającym wykorzystaniem zmodernizowanej za ponad 2,5 miliarda złotych linii. Pismo przedstawia konkretne propozycje, w tym wydłużenie relacji pociągu IC BACZYŃSKI do Zgorzelca oraz wprowadzenie wagonów bezpośrednich do kilku innych kluczowych składów. Działania te mają na celu lepsze skomunikowanie regionu ze wschodnią i północną Polską.


Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych (KODLK) podjął kolejny krok w swoich staraniach o poprawę dostępności transportu kolejowego w regionie. Przedwczoraj, 6 października 2025 roku, do zarządu PKP Intercity oraz Ministerstwa Infrastruktury skierowane zostały pisma z postulatami dotyczącymi rozszerzenia oferty połączeń dalekobieżnych, ze szczególnym uwzględnieniem Magistrali Zgorzeleckiej. Inicjatywa ta wynika z przekonania, że planowane na grudzień tego roku połączenia z Lipska do Przemyśla i Krakowa, a także pociąg Zgorzelec-Warszawa, stanowią zaledwie "kroplę w morzu potrzeb" w kontekście skali modernizacji linii.


Stacja Zgorzelec
Dodatkowe wagony i dłuższe trasy. KODLK chce poszerzenia oferty przewozowej na Magistrali Zgorzeleckiej / fot. Google Maps I 1908PL

Niewykorzystany potencjał zmodernizowanej Magistrali Zgorzeleckiej


Modernizacja Magistrali Zgorzeleckiej (E30), w którą zainwestowano ponad 2,5 miliarda złotych, miała na celu znaczące zwiększenie jej przepustowości oraz komfortu podróży. Zdaniem członków KODLK, dotychczasowa siatka połączeń, nawet po planowanych grudniowych zmianach, nie oddaje w pełni potencjału tej inwestycji.

Wysłane pisma stanowią konsekwentną realizację postanowień Komitetu, mających na celu maksymalne wykorzystanie linii dla dobra pasażerów.


Konkretne propozycje dla Magistrali Zgorzeleckiej


Wśród propozycji, które trafiły na biurka decydentów, znalazły się cztery konkretne postulaty mające na celu znaczące wzbogacenie oferty PKP Intercity. Komitet dąży do tego, aby przynajmniej dwie z tych propozycji zostały wprowadzone w życie wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy pociągów w grudniu 2026 roku.


Propozycje KODLK:


  1. Wydłużenie relacji IC BACZYŃSKI: Komitet wnioskuje o wydłużenie do Zgorzelca relacji popularnego pociągu IC BACZYŃSKI, kursującego obecnie na trasie Warszawa-Wrocław. Takie działanie zapewniłoby dodatkowe, bezpośrednie połączenie z polską stolicą.

  2. Wagony bezpośrednie do Krakowa i Przemyśla: Postuluje się wprowadzenie wagonów bezpośrednich do pociągu IC ODRA w relacji Kraków-Zgorzelec oraz IC SZKUNER Przemyśl-Zgorzelec. Pozwoliłoby to na bezprzesiadkowe podróże na południe i wschód kraju.

  3. Wagony bezpośrednie do pociągu IC WAWEL lub IC ZEFIR: Zaproponowano również wagony bezpośrednie do pociągu IC WAWEL lub IC ZEFIR, które kursowałyby w relacji Zgorzelec-Przemyśl, poprawiając skomunikowanie z południowo-wschodnią Polską.

  4. Wagony bezpośrednie do Gdyni: Ostatnim z postulatów jest wprowadzenie wagonów bezpośrednich do pociągu IC POMORZANIN w relacji Zgorzelec-Gdynia, co stworzyłoby nowe połączenie nad polskie morze.


Działania te są monitorowane przez regionalne media oraz pasażerów, którzy z niecierpliwością oczekują na decyzje przewoźnika i resortu infrastruktury. Wprowadzenie proponowanych zmian przyczyniłoby się do faktycznego zwiększenia komfortu i dostępności podróży koleją na Dolnym Śląsku.


Dworzec w Węglińcu
Dodatkowe wagony i dłuższe trasy. KODLK chce poszerzenia oferty przewozowej na Magistrali Zgorzeleckiej / fot. Google Maps I Vitalii Zhyrun

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page