top of page

Dynamiczny rozwój przewozów towarów niebezpiecznych koleją w 2024 Roku

Cysterna kolejowa
Źródło zdjęcia: PCC Apakor

Transport kolejowy towarów niebezpiecznych w Polsce odnotował znaczący wzrost w 2024 roku, co potwierdzają dane dotyczące liczby przewoźników, masy ładunków oraz wykonanej pracy przewozowej. Jest to kluczowy segment rynku kolejowego, a jego rosnące parametry świadczą o coraz większym zaufaniu do kolei jako środka transportu dla tego typu ładunków. Dynamika wzrostu dotyczy zarówno wolumenu przewożonych towarów, jak i efektywności transportu.


W 2024 roku zaobserwowano wyraźny wzrost kluczowych wskaźników dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych koleją. Liczba przewoźników zaangażowanych w ten segment transportu wzrosła z 40 w 2023 roku do 47 w 2024 roku. Odnotowano także wzrost masy przewożonych ładunków, która osiągnęła poziom 32,5 miliona ton, co stanowi wzrost o 1,6% w porównaniu do 32 milionów ton w roku poprzednim. Zwiększyła się również wykonana praca przewozowa, osiągając 11,6 miliarda tonokilometrów (tkm), co oznacza wzrost o 3,5% z 11,2 miliarda tkm w 2023 roku. Średnia odległość przewozu jednej tony towarów niebezpiecznych również uległa wydłużeniu, z 350,3 km w 2023 roku do 356,7 km w 2024 roku, co stanowi wzrost o 1,8%.


Rosnący udział w rynku kolejowym


Udział przewozów towarów niebezpiecznych w ogólnym rynku kolejowym uległ zwiększeniu. Według masy osiągnął 14,6% w 2024 roku, w porównaniu do 13,8% w roku poprzednim. Jeszcze większy wzrost odnotowano w udziale według wykonanej pracy przewozowej, który wyniósł 19,9% w 2024 roku, wobec 18,2% w 2023 roku. Te dane podkreślają rosnące znaczenie transportu towarów niebezpiecznych koleją dla całej branży.


Dominacja komunikacji krajowej


Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku były realizowane przede wszystkim w komunikacji krajowej. Udział transportu krajowego w przewozach towarów niebezpiecznych stanowił 62% według masy oraz 64,4% według wykonanej pracy przewozowej. W porównaniu do 2023 roku, gdzie wartości te wynosiły odpowiednio 65,4% i 69,9%, widoczna jest niewielka zmiana na korzyść przewozów międzynarodowych, choć komunikacja krajowa wciąż utrzymuje dominującą pozycję. W transporcie międzynarodowym, import towarów niebezpiecznych przewożonych koleją w 2024 roku ukształtował się na poziomie 21,2% według masy, eksport na 12,3%, a tranzyt na 4,5%. W pracy przewozowej import, eksport oraz tranzyt stanowiły odpowiednio 17%, 11,4% i 7,2%.


Kluczowe kategorie przewożonych ładunków


Główną kategorią przewożonych ładunków niebezpiecznych w 2024 roku pozostały materiały zapalne ciekłe (klasa 3. według RID). Ich udział w przewozach ładunków niebezpiecznych wyniósł 68% według masy (wzrost z 66,7% w 2023 r.) oraz 75% według wykonanej pracy przewozowej (wzrost z 72,6% w 2023 r.). Poza materiałami zapalnymi ciekłymi, znaczący udział w przewozach miały również różne materiały i przedmioty niebezpieczne (klasa 9.) – 11% według masy oraz 7% według pracy przewozowej. W 2023 roku te wartości wynosiły odpowiednio 13,8% i 11,2%, co wskazuje na spadek ich udziału. Gazy (klasa 2.) stanowiły 9,2% według masy oraz 7,7% według pracy przewozowej w 2024 roku, w porównaniu do 9,8% i 7,6% w roku poprzednim, wykazując stabilny udział w transporcie.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page