top of page

EN57 znikają z torów, ale nie całkowicie. Co dalej z kultowymi jednostkami?

EN57 w malowaniu Polregio na stacji kolejowej Zakopane
Źródło zdjęcia: Wikipedia I Jan Majer Palikot

POLREGIO konsekwentnie wycofuje z użytku elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, zastępując je nowoczesnym taborem. Decyzja ta jest podyktowana zarówno względami ekonomicznymi, jak i dążeniem do zapewnienia pasażerom wyższego komfortu podróży.


Od 22 maja 2023 roku do 22 maja 2025 roku zezłomowano 133 jednostki EN57. Pozostałe egzemplarze nie będą już poddawane modernizacji na wariant EN57AL. Ta polityka jest częścią szerszej strategii spółki, mającej na celu odnowienie floty i poprawę jakości świadczonych usług. Proces wycofywania starszych składów przebiega zgodnie z harmonogramem wynikającym z Dokumentacji Systemu Utrzymania.


Stopniowe wycofywanie z obiegu


Jednostki EN57 nadal kursują w województwach: dolnośląskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim,

opolskim, pomorskim, świętokrzyskim oraz warmińsko-mazurskim. Jednak ich obecność w tych regionach może być krótkotrwała. W ciągu ostatnich trzech lat zezłomowano 133 jednostki tych pojazdów, a dalsze remonty nie są planowane. Główne powody takiej decyzji to bardzo wysokie koszty modernizacji oraz fakt, że nawet po ich przeprowadzeniu, jednostki te nie spełniają współczesnych wymogów komfortu i wymogów przetargowych stawianych przez organizatorów przewozów w kolejnych latach. Priorytetem zarządu POLREGIO jest obecnie pozyskanie dofinansowania na zakup całkowicie nowego taboru, który ma zapewnić pasażerom znacznie lepsze warunki podróży.


Niektóre egzemplarze pozostaną


Mimo stopniowego wycofywania większości składów EN57, POLREGIO nie planuje ich całkowitej kasacji. Spółka uznaje te jednostki za istotny element polskiego kolejnictwa, nie tylko dla miłośników pociągów. W związku z tym, wybrane egzemplarze serii EN57 zostaną poddane renowacji i utrzymane w pełnej sprawności technicznej. Będą one wykorzystywane głównie do przejazdów specjalnych i okolicznościowych, co pozwoli na zachowanie części dziedzictwa polskiej kolei.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page