Kolej wraca na trasę Gorzów Wielkopolski – Międzychód. PKP PLK podpisały umowę na prace projektowe
- Marek Zioła

- 5 wrz
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości blisko 20 milionów złotych na przygotowanie dokumentacji projektowej rewitalizacji linii kolejowej między Gorzowem Wielkopolskim a Międzychodem. Realizacja projektu w ramach programu „Kolej Plus” ma na celu przywrócenie połączeń po 30 latach, co stworzy alternatywny ciąg komunikacyjny łączący Gorzów Wielkopolski z Poznaniem. Nowe parametry, w tym elektryfikacja i zwiększenie prędkości, mają znacząco skrócić czas podróży dla pasażerów.
Po 30 latach od zawieszenia ruchu kolejowego, mieszkańcy województwa lubuskiego i wielkopolskiego mogą spodziewać się powrotu pociągów na trasę Gorzów Wielkopolski – Międzychód. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest częścią szerszego programu „Kolej Plus”, który ma na celu uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia regionalne i międzywojewódzkie. Podpisana umowa na prace projektowe jest kluczowym krokiem do wznowienia ruchu i stworzenia nowego, sprawnego połączenia między Poznaniem a Gorzowem Wielkopolskim.

Wyższe parametry i skrócony czas przejazdu
Inwestycja obejmuje rewitalizację trzech linii kolejowych: Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna (nr 367), Skwierzyna – Międzychód (nr 363) oraz Szamotuły – Międzychód (nr 368). W ramach prac projektowych zaplanowano podniesienie parametrów tras, w tym ich elektryfikację oraz podwyższenie maksymalnej prędkości do 160 km/h, czyli o 40 km/h więcej niż pierwotnie zakładano. Jak podaje zarządca infrastruktury, dzięki tym zmianom najszybsze pociągi pokonają trasę z Gorzowa Wielkopolskiego do Poznania w około 78 minut, natomiast pociągi regionalne w 120 minut.
– Projektujemy już trasę na wielkopolskim odcinku, teraz zaczynamy szykować dokumentację dla lubuskiego fragmentu. Co ważne, na obu komponentach osi wprowadzamy wyższe parametry, co pozwoli osiągnąć możliwie jak najlepsze efekty dla podróżnych – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak.
– Kolej łączy, ale żeby tak było w rzeczywistości, konieczna jest szersza i kompleksowa perspektywa. Z tego względu, po gruntownej analizie, poprawiliśmy pierwotne założenia, wprowadzając do dokumentacji projektowej lepsze parametry. Dzięki temu umożliwimy sprawne przejazdy pociągów nie tylko w ruchu regionalnym, ale i ruchu międzywojewódzkim – dodał Paweł Pleśniar, pełnomocnik Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dokumentacja projektowa, przygotowana przez konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. oraz RDK Projekt SP. z o.o., ma być gotowa w pierwszym kwartale 2028 roku. Opracowanie pozwoli na ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych. W ramach programu „Kolej Plus” trasa zostanie przygotowana pod budowę sieci trakcyjnej, a sama elektryfikacja będzie opcjonalnym elementem przetargu, zależnym od dostępności finansowania.
Nowe przystanki i lepsza dostępność
Aby poprawić dostępność kolei, na trasie powstaną nowe przystanki, takie jak Gorzów Wielkopolski Zachód, Gorzów Wielkopolski Zakanale i Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna. Ponadto modernizacji ulegną istniejące perony, między innymi w Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej i Chełmsku. Wszystkie perony zostaną wyposażone w udogodnienia dla pasażerów, w tym wiaty, ławki, czytelne oznakowanie, a także udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności, takie jak pochylnie i ścieżki naprowadzające.















Komentarze