top of page

Koleje Mazowieckie zamawiają kolejne pociągi. Flota FLIRT-ów dobije do 146 sztuk

Stadler Flirt Kolei Mazowieckich
Fot. Stadler

Koleje Mazowieckie oraz Stadler Polska podpisały umowę na dostawę 11 dodatkowych elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT, co domyka największy program inwestycyjny w historii przewoźnika. Zgodnie z planem, pierwsze składy z nowej puli pojawią się na mazowieckich torach w kwietniu 2026 roku.


Podpisany kontrakt jest ostatnim elementem umowy ramowej, która zakładała dostarczenie łącznie 75 nowoczesnych pociągów. Do tej pory mazowiecki przewoźnik zakontraktował 64 jednostki, a wczorajsze porozumienie finalizuje całe zamówienie. Inwestycja ta sprawi, że Koleje Mazowieckie będą dysponować największą flotą pojazdów typu FLIRT w Polsce, liczącą docelowo 146 składów.


Inwestycje w nowoczesny tabor


Marszałek Województwa Mazowieckiego, Adam Struzik, podkreślił podczas uroczystości, że przewoźnik regularnie odświeża swoją flotę. W marcu podpisano dokumenty na 14 pociągów, a teraz do tej puli dołącza kolejnych 11 sztuk. Cały projekt jest ogromnym przedsięwzięciem logistycznym i finansowym, które ma na celu wycofanie najstarszych jednostek i zastąpienie ich taborem spełniającym najwyższe standardy.


Władze Kolei Mazowieckich wskazują, że zakup 64 pociągów otrzymał już dofinansowanie z funduszy unijnych. Spółka zamierza ubiegać się o dodatkowe środki z Unii Europejskiej również na zakup tych ostatnich 11 pojazdów. Oprócz samych pociągów, kontrakt obejmuje świadczenie usług serwisowych, szkolenia techniczne dla pracowników oraz pakiety naprawcze, co zapewnia sprawne utrzymanie taboru w kolejnych latach.


Produkcja w Siedlcach


Wszystkie zamówione pojazdy powstają w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach. Realizacja tak dużego zamówienia ma wpływ na lokalny rynek pracy i rozwój przemysłu w regionie. Jak poinformował Radosław Banach, prezes zarządu Stadler Polska, tylko w tym roku w siedleckim zakładzie utworzono blisko 400 nowych miejsc pracy. Zespół inżynierski powiększył się do 100 specjalistów, a rekrutacja wciąż trwa.


Obecnie produkcja wcześniej zamówionych 64 jednostek postępuje zgodnie z harmonogramem. Na różnych etapach montażu, uruchamiania i testów typu znajduje się 25 pociągów.


Wyższy standard dla pasażerów


Składy FLIRT to pojazdy o lekkiej aluminiowej konstrukcji, co przekłada się na niższe zużycie energii elektrycznej. Pociągi mogą rozwijać prędkość do 160 km/h. Pozwala to na sprawne pokonywanie tras łączących Warszawę z mniejszymi miejscowościami regionu. Pasażerowie podróżujący między innymi na trasach do Siedlec, Działdowa czy Skierniewic mogą liczyć na klimatyzację, dostęp do Wi-Fi oraz system

informacji pasażerskiej.


Pojazdy są w pełni przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Na pokładzie znajdują się także defibrylatory AED oraz monitoring zwiększający bezpieczeństwo. Współpraca Kolei Mazowieckich ze Stadlerem trwa już blisko 20 lat – pierwsze pociągi tego producenta wyjechały na mazowieckie tory w 2006 roku i do dziś obsługują regularne połączenia.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page