Kolejne 15 lat eksploatacji. Zmodernizowana Skoda 19T jest już we Wrocławiu
- Marek Zioła

- 3 dni temu
- 3 minut(y) czytania

Pierwszy z odnowionych tramwajów Skoda 19T jest już we Wrocławiu. MPK Wrocław, oprócz zakupu nowego taboru, kontynuuje program modernizacji pojazdów. W piątek, 31 października, na terenie zajezdni Borek zaprezentowano pierwszy zmodernizowany egzemplarz, który przeszedł gruntowny remont. Docelowo przewoźnik planuje odnowić aż 31 tramwajów Skoda 19T.
Program wzmocnienia taboru we Wrocławiu koncentruje się nie tylko na dostawach fabrycznie nowych tramwajów, takich jak 46 Moderusów Gamma czy niedawno dostarczona Pesa 146N, których łącznie po zakończeniu dostaw będzie 86. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne stawia również na przedłużenie żywotności starszych, ale wciąż niezbędnych pojazdów. Taki remont pozwala wykorzystać posiadany potencjał i obniżyć koszty, jednocześnie znacząco poprawiając standard podróży.
„Od kilku lat bardzo intensywnie inwestujemy w tabor tramwajowy MPK. Po Wrocławiu kursuje już 46 tramwajów Moderusów Gamma, a zaledwie kilka dni temu powitaliśmy kolejną, nową Pesę 146N. To oznacza, że po zakończeniu dostaw będziemy mieli we Wrocławiu aż 86 zupełnie nowych tramwajów” – przypomina prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Pierwsza z sześciu zamówionych w ramach podstawowej umowy tramwajów Skoda 19T dotarła do Wrocławia pół roku przed pierwotnie zakładanym terminem. Umowa na kompleksowy remont tych dwukierunkowych pojazdów została podpisana w październiku 2024 roku ze spółką SAAT. To nie pierwsza współpraca z tą firmą, która w latach 2021-2022 z powodzeniem zrealizowała kapitalny remont tramwajów Skoda 16T.

Drugie życie tramwajów dwukierunkowych
Tramwaje 19T, wyprodukowane w 2010 roku, są jedynymi dwukierunkowymi pojazdami we flocie wrocławskiego przewoźnika. Ich unikalna charakterystyka jest szczególnie przydatna podczas remontów torowisk, gdy konieczne jest uruchomienie ruchu wahadłowego, a także na krańcówkach, które nie są wyposażone w pętle. Pojazdy te były niezbędne do obsługi linii 18 i 21, a wcześniej również 31, 32 i 33.
„To jedyne dwukierunkowe tramwaje w naszej flocie, dlatego są bardzo ważnym elementem naszego taboru tramwajowego. 19 T służyły pasażerom 15 lat, a na ich liczniku wybiło prawie milion przejechanych kilometrów. Zdecydowaliśmy, że ich modernizacja będzie najbardziej opłacalnym rozwiązaniem – zarówno ekonomicznie, jak i ekologicznie" – informuje Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Decyzja o modernizacji była podyktowana kalkulacją ekonomiczną. Remont jednego dwukierunkowego tramwaju to koszt 6 milionów złotych, podczas gdy zakup fabrycznie nowego pojazdu przekracza tę kwotę o 10 milionów. Modernizacja pozwala także na przedłużenie żywotności pojazdów o kolejne 15 lat.
Większy komfort pasażerów
Zanim zmodernizowany tramwaj wyjedzie na wrocławskie tory, musi przejść przez etap wyposażenia w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, a następnie przez szczegółowe testy. Jeśli próby zakończą się pomyślnie, pojazd powinien rozpocząć obsługę pasażerską z początkiem 2026 roku.
Z technicznego punktu widzenia po starym tramwaju pozostała jedynie główna część konstrukcyjna, określana w terminologii branżowej jako „pudło”. Cała reszta wyposażenia jest nowa.
„Tramwaje zostały jak najbardziej przybliżone do dzisiejszych standardów technologicznych. Pojawią się w nich energooszczędne napędy oparte o technologie SiC i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Nowe udogodnienia zyska też przestrzeń pasażerska i kabina motorniczego” – wymienia wiceprezes MPK Przemysław Nowicki.
W zmodernizowanych tramwajach pojawi się energooszczędne oświetlenie LED, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Wymianie ulegną systemy monitoringu i informacji pasażerskiej, a także zostanie zamontowany system zliczania pasażerów, który pozwoli na dokładne badanie potoków pasażerskich. Poprawiono również udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami – zakupiono nowe pochylnie i poręcze ze szczotkowanej stali nierdzewnej, wyposażone w oświetlenie ułatwiające podróżowanie osobom niedowidzącym. Tramwaje zostaną także wyposażone w defibrylatory AED.

Modernizacja opcją na kolejne lata
Obecna dostawa jest tylko pierwszym krokiem. W kolejnych miesiącach MPK Wrocław ma sukcesywnie przyjmować następne wyremontowane tramwaje 19T. W podstawowej umowie zamówiono sześć pojazdów, ale kontrakt obejmuje także prawo opcji na remont jeszcze 25 kolejnych egzemplarzy. MPK zapowiada zamiar pełnego skorzystania z tej możliwości. Łączna wartość całego kontraktu na modernizację 31 dwukierunkowych tramwajów wyniesie 186 milionów złotych.















Komentarze