Kolejne kilometry torów z nowym obliczem dzięki maszynom PUN
- Marek Zioła

- 28 lip
- 2 minut(y) czytania

Polskie Linie Kolejowe wykorzystują nowoczesne maszyny do potokowej wymiany nawierzchni (PUN), aby poprawić jakość i bezpieczeństwo podróży na kluczowych odcinkach sieci kolejowej. Intensywne prace prowadzone są między innymi na Magistrali Podsudeckiej oraz na trasie Tomaszów Mazowiecki – Radzice. Te działania mają na celu zapewnienie szybszych i cichszych przejazdów.
Polskie Linie Kolejowe kontynuują prace utrzymaniowe i modernizacyjne, koncentrując się na poprawie stanu infrastruktury kolejowej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych maszyn PUN do potokowej wymiany nawierzchni, roboty postępują zgodnie z harmonogramem, przynosząc wymierne korzyści zarówno pasażerom, jak i przewoźnikom towarowym. Te zaawansowane technologicznie urządzenia umożliwiają szybką i efektywną wymianę zużytych elementów torów, co przekłada się na zwiększenie komfortu podróży, skrócenie czasu przejazdu oraz uniknięcie przyszłych ograniczeń prędkości.

Modernizacja Magistrali Podsudeckiej z maszyną PUN
Intensywne działania na Magistrali Podsudeckiej, w ramach których wykorzystywana jest maszyna PUN, trwają od połowy czerwca. Kolejarze, używając specjalistycznych maszyn, poprawiają parametry na linii kolejowej numer 137 na odcinku Jaworzyna Śląska – Legnica. Roboty prowadzone są na ponad 50 kilometrach szlaku. Na fragmencie między Przybyłowicami a Legnicą przez dwa tygodnie pracowała maszyna PUN, która zdemontowała starą nawierzchnię, czyli szyny i podkłady, a następnie ułożyła nowe elementy na odcinku 11 kilometrów. Po zakończeniu jej pracy, do akcji wkroczyła oczyszczarka, która usunęła zanieczyszczenia z tłucznia, przywracając właściwe odwodnienie i parametry geometryczne toru. Maszyna PUN powróci na Podsudecką we wrześniu, aby zająć się odcinkiem między Jaworem a Rogoźnicą, który w zeszłym roku został przystosowany do tych działań kolejowym kombajnem AHM. Prace torowe oraz roboty na 10 obiektach inżynieryjnych pozwolą na podniesienie prędkości na linii do 120 kilometrów na godzinę na wybranych odcinkach, co skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii. Wykonawcą prac o wartości 30 milionów złotych jest spółka DOLKOM, należąca do grupy kapitałowej PLK SA.
Nowy tor na trasie Tomaszów Mazowiecki – Radzice
Jeszcze w lipcu maszyna PUN rozpocznie prace na linii kolejowej numer 22 Tomaszów Mazowiecki – Radzice. Na tym odcinku przewidziano wymianę torów na pięciu fragmentach: trzech odcinkach szlaku Tomaszów Mazowiecki – Dęba Opoczyńska, rozjeździe w stacji Dęba Opoczyńska oraz jednym odcinku szlaku Dęba Opoczyńska – Radzice. Łącznie wymienionych zostanie ponad 5 kilometrów toru. Do realizacji wykorzystane zostaną tak zwane materiały staroużyteczne, w tym szyny zregenerowane w zgrzewalni w Bydgoszczy oraz podkłady pozyskane z modernizacji linii kolejowych numer 351 oraz 25. Tory zostaną wykonane jako bezstykowe, co oznacza brak klasycznych połączeń szyn. Roboty obejmą również oczyszczanie tłucznia i stabilizację toru przy pomocy maszyn torowych. Po zakończeniu prac możliwe będzie ujednolicenie prędkości na całym jednotorowym odcinku do 120 kilometrów na godzinę, gdzie obecnie w niektórych miejscach pociągi mogą jechać z prędkością jedynie 100 kilometrów na godzinę. Wykonanie remontu pozwoli uniknąć ograniczeń i skrócić czas przejazdu, zwiększając efektywność i punktualność połączeń.

Zalety maszyn PUN: komfort i efektywność
Maszyny PUN umożliwiają szybkie i zautomatyzowane wymienianie zużytych elementów torów na nowe. Dzięki temu remonty przebiegają sprawniej, a pociągi pasażerskie i towarowe napotykają mniej utrudnień. Zastosowanie tej technologii pozwala na wymianę podkładów, a w razie potrzeby także szyn, z prędkością dochodzącą nawet do 1 kilometra toru podczas jednej, ośmiogodzinnej zmiany roboczej. Dzięki takim działaniom tory stają się bezpieczniejsze, a podróż wygodniejsza i szybsza, co przekłada się na ogólną poprawę jakości usług kolejowych.















Komentarze