top of page

Kolejne miliardy z KPO na kolej. W aglomeracji warszawskiej i Małopolsce

Od lewej: Katarzyna Smyk, dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce; Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych; minister infrastruktury Dariusz Klimczak; Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Wszyscy trzymają dokumenty i stoją na tle flag Polski i Unii Europejskiej.
Fot. PKP PLK

CUPT wspiera kluczowe inwestycje PKP PLK. Inwestycje w aglomeracji warszawskiej i Małopolsce mają na celu poprawę komfortu podróży oraz zwiększenie przepustowości sieci kolejowej w obu regionach. Środki, przekraczające 219,5 miliona złotych, pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, co podkreśla znaczenie zrównoważonego rozwoju transportu w Polsce.


Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało dwie umowy o wsparcie finansowe dla Polskich Linii Kolejowych S.A. Inwestycje te, dofinansowane z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, koncentrują się na modernizacji infrastruktury pasażerskiej w aglomeracji warszawskiej oraz na kluczowym odcinku linii kolejowej nr 8 między Krakowem a Tunel. Uroczyste podpisanie dokumentów odbyło się w Warszawie, a wzięli w nim udział między innymi minister infrastruktury Dariusz Klimczak, dyrektor CUPT Joanna Lech oraz Marcin Mochocki z zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Wartość wsparcia wynosi ponad 219,5 miliona złotych, co jest kolejnym elementem w szerokim planie modernizacji polskiej kolei.


Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, i Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, uściskają sobie dłonie, symbolizując pomyślne podpisanie umowy. W tle widoczny jest ekran prezentujący logo CUPT, a na stole znajdują się małe flagi Polski i Unii Europejskiej.
Kolejne miliardy z KPO na kolej. W aglomeracji warszawskiej i Małopolsce / fot. PKP PLK

Nowoczesna informacja pasażerska w aglomeracji warszawskiej


Pierwszy z projektów dotyczy poprawy informacji pasażerskiej na 51 stacjach i przystankach w aglomeracji warszawskiej. Celem jest zwiększenie komfortu podróżowania dla tysięcy pasażerów. W ramach inwestycji zostanie wdrożony Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz System Monitoringu Wizyjnego. System ten obejmie elektroniczne tablice z rozkładami jazdy, nagłośnienie oraz monitoring. Będzie on dostarczał aktualne informacje także w językach obcych oraz w wersji dostosowanej do potrzeb osób niedowidzących, co podkreśliła Joanna Lech, dyrektor CUPT.


Dzięki funduszom europejskim i skutecznej współpracy z beneficjentami, jakim jest PKP PLK, możemy realnie wpływać na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżnych. Zależy nam na kolei nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej – nie tylko dla mieszkańców dużych miast, ale także dla osób o ograniczonej mobilności, seniorów czy turystów. Każda tego typu inwestycja to nie tylko infrastruktura – to także impuls do dalszego rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce.

Ponadto, w ramach tego samego projektu, planowany jest remont przystanku Warszawa Ursus Północny. Prace obejmą budowę dwóch nowych peronów z wiatami, ławkami i systemem dynamicznej informacji pasażerskiej. Planowane są także nowe dojścia do przystanku, wymiana bramek sieci trakcyjnej oraz remont dwóch wiaduktów kolejowych. Całkowita wartość tej inwestycji wynosi 124,9 miliona złotych, z czego ponad 101,5 miliona złotych pochodzi z KPO. Prace mają ruszyć w sierpniu i zakończyć się w drugim kwartale 2026 roku.


Infografika przedstawia szczegóły dwóch projektów dofinansowanych z Krajowego Planu Odbudowy: 'Poprawa infrastruktury pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej' oraz 'Poprawa stanu infrastruktury linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Zachodnia - Kraków Główny'. Prezentuje mapę Polski z zaznaczonymi regionami Mazowsza i Małopolski, a także wartości inwestycji i kwoty dofinansowania z KPO dla każdego z projektów.
Kolejne miliardy z KPO na kolej. W aglomeracji warszawskiej i Małopolsce / fot. PKP PLK

Małopolska: modernizacja linii kolejowej nr 8


Drugi z projektów, o wartości ponad 145 milionów złotych, z czego 118 milionów złotych stanowi wsparcie z KPO, dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku między Krakowem Głównym a miejscowością Tunel. Inwestycja ta ma na celu przyspieszenie i ułatwienie podróży między Krakowem, Warszawą i Kielcami, a także usprawnienie transportu towarowego. Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły osiągnąć prędkość do 120 km/h, a pociągi towarowe do 80 km/h.


Na stacji w Miechowie powstanie nowy peron, a istniejące perony w Smrokowie oraz krakowskich Batowicach zostaną zmodernizowane. Zostaną one dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a także wyposażone w nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowano na trzeci kwartał 2025 roku. Jak podkreślił Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych, oba projekty są częścią szerszego planu modernizacji, którego celem jest zwiększenie dostępności transportu szynowego oraz poprawa komfortu podróży.


Oba projekty to elementy szerszego planu modernizacji polskiej kolei, który ma na celu zwiększenie dostępności transportu szynowego, poprawę komfortu podróży oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb wszystkich pasażerów. Dzięki wsparciu z KPO inwestycje te przyczynią się do rozwoju zrównoważonego transportu i wzmocnienia roli kolei w komunikacji regionalnej i międzyregionalnej.

Comments


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page