top of page

Kolejne nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne KISS zwiększą obecność Stadlera na Słowacji

EZT KISS

Koleje Słowackie (ZSSK) i Stadler podpisały umowę na dostawę do czterech dodatkowych dwupokładowych elektrycznych zespołów trakcyjnych KISS dla regionalnego transportu kolejowego. Wartość kontraktu może przekroczyć 100 milionów euro. Pierwszy pojazd ma pojawić się na torach pod koniec 2026 roku, a drugi w roku 2027. Nowe pociągi będą kursować na linii kolejowej między Bratysławą a Żyliną. Umowa zawiera opcję zakupu dwóch kolejnych składów.


Podpisanie kontraktu stanowi kolejny krok w modernizacji taboru słowackich kolei. Nowe, zaawansowane technologicznie pociągi KISS mają znacząco podnieść komfort podróży i zwiększyć przepustowość na jednej z kluczowych tras regionalnych. Wykorzystanie lekkiej konstrukcji aluminiowej przyczyni się do obniżenia kosztów eksploatacji i utrzymania pojazdów w całym cyklu ich życia, co zapewni efektywność ekonomiczną dla przewoźnika.


Nowoczesne rozwiązania dla pasażerów i środowiska


Dr Ansgar Brockmeyer, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w Stadlerze, podkreślił, że pociągi Stadlera z sukcesem kursują na Słowacji już od ponad roku. Wyraził zadowolenie z ponownej możliwości dostarczenia nowoczesnych jednostek KISS słowackim kolejom. Zaznaczył, że dzięki innowacyjnej konstrukcji pojazdy te zaoferują najwyższy poziom komfortu i znacząco zwiększą pojemność w regionalnym i międzyregionalnym transporcie pasażerskim.


Peter Helexa, prezes zarządu ZSSK, stwierdził, że odnowa floty jest filarem wizji nowoczesnego i zrównoważonego transportu. Dzięki podpisanemu kontraktowi na słowackie tory trafią innowacyjne jednostki, które nie tylko zwiększą komfort i zadowolenie pasażerów, ale także zmniejszą zużycie energii do 12 kWh na pociągokilometr i pozwolą zaoszczędzić dziesiątki ton emisji rocznie. Podkreślił, że nowe pociągi staną się symbolem ekologicznych rozwiązań, które poprawiają jakość życia i wznoszą transport kolejowy na nowy poziom. Ambicją ZSSK jest utrzymanie mobilności Słowacji w sposób ekologiczny, efektywny i z dumą na poziomie europejskim.


Szwajcarska technologia i wartość dodana dla regionu


Zdeněk Majer, przewodniczący rady nadzorczej Stadler Praga, zauważył, że Słowacja jest kolejnym krajem w Europie Środkowej, który systematycznie zwiększa liczbę pociągów Stadlera kursujących po swojej sieci kolejowej. Wyraził zadowolenie z dalszego umacniania udziału Stadlera w rynku regionu, który jego zdaniem ma potencjał do dalszego wzrostu.


Podobnie jak wcześniej dostarczone jednostki dla ZSSK, nowe pojazdy zostaną zaprojektowane przez Stadler Praga, biuro inżynieryjne Stadlera, które zatrudnia obecnie ponad 250 inżynierów i projektantów. Produkcja odbędzie się w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.


Szczegóły techniczne nowych pociągów KISS dla ZSSK


Nowe pociągi KISS będą miały długość 155,9 metra i zaoferują łącznie 611 miejsc siedzących, w tym 30 miejsc w pierwszej klasie w sekcji Comfort. Jednostki charakteryzują się wysoką mocą i szybkim przyspieszeniem, osiągając maksymalną prędkość 160 kilometrów na godzinę. Są w pełni przystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich i wyposażone w cztery toalety, w tym jedną dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Wielofunkcyjne przedziały zapewniają dedykowane miejsca dla wózków inwalidzkich oraz dużo przestrzeni na rowery, wózki dziecięce i bagaż. Zarówno przedziały pasażerskie, jak i kabiny maszynistów są w pełni klimatyzowane.


Pasażerowie będą mogli korzystać z nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej oraz pokładowego Wi-Fi, które są niezbędnymi elementami współczesnych podróży koleją. Zaawansowana technologia obejmuje wewnętrzne i zewnętrzne kamery monitoringu, a także kamery zamontowane na dachu do monitorowania pantografu pod kątem bezpiecznej pracy. Pociągi są również wyposażone w certyfikowane systemy monitorowania zużycia energii.


W 2023 roku Stadler dostarczył Kolejom Słowackim cztery pociągi KISS dla linii regionalnych w zachodniej Słowacji, kursujących między Bratysławą a Novymi Zamkami oraz Bratysławą a Trenczynem lub Púchowem. Najnowsze zamówienie spowoduje podwojenie liczby pociągów Stadler KISS na Słowacji. W latach 2001, 2003 i 2021 producent dostarczył również na Słowację wielofunkcyjne elektryczne jednostki dla wąskotorowych linii w Tatrach Wysokich.


Źródło zdjęcia: Stadler

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page