Kolejny sukces Stadlera w Skandynawii. Tramwaje Tango Nordic dla stolicy Finlandii
- Marek Zioła

- 8 paź
- 2 minut(y) czytania

Fiński przewoźnik Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy poinformował o podpisaniu umowy z firmą Stadler na dostawę 63 nowych tramwajów Tango Nordic. Podpisany 7 października 2025 roku kontrakt, oprócz podstawowej dostawy, zawiera opcję na zakup aż 120 dodatkowych pojazdów, a także obejmuje kompleksowe wsparcie serwisowe i techniczne. Jest to pierwsze zamówienie Stadlera na tramwaje w Finlandii, co umacnia jego pozycję na rynku nordyckim.
Obszar metropolitalny Helsinek, będący operatorem transportu publicznego, zdecydował się na nowoczesne rozwiązanie, które ma zastąpić starszą flotę i wesprzeć uruchomienie nowych linii tramwajowych. Wybór padł na model Tango Nordic, który został zaprojektowany z myślą o surowych warunkach panujących w Finlandii i jednocześnie zapewnia wysoki komfort oraz zrównoważoną mobilność.
Kontrakt na nowoczesne pojazdy szynowe i długoterminowy serwis
Umowa pomiędzy Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy a Stadlerem jest znacząca nie tylko ze względu na liczbę pojazdów, ale również na zakres świadczonych usług. Kontrakt obejmuje bowiem utrzymanie tramwajów przez ponad 30 lat. W ramach tego długoterminowego wsparcia technicznego Stadler zapewni dostawę części zamiennych, utworzy lokalny magazyn oraz stworzy sprawny system logistyczny. Takie kompleksowe podejście gwarantuje niezawodność i efektywność operacyjną floty przez cały cykl życia.
Eetu Kinnunen, przewodniczący zarządu Kaupunkiliikenne Oy, wyraził przekonanie, że wybór Tango Nordic
jest optymalny:
„Jesteśmy przekonani, że wybrany przez nas typ tramwaju jest najlepszy z możliwych, biorąc pod uwagę wymagające warunki panujące w Helsinkach”.
Ansgar Brockmeyer, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w Stadler, również podkreślił znaczenie tego zamówienia dla firmy i regionu:
„Jesteśmy zaszczyceni, że Stadler Tango Nordic został wybrany, aby kontynuować tę tradycję i pomóc kształtować przyszłość transportu publicznego w tym regionie. Pasażerowie mogą liczyć na wygodny, nowoczesny tramwaj spełniający najwyższe standardy”.
Zrównoważony rozwój i ekologia w tramwajach Tango Nordic
Tramwaje Tango Nordic bazują na sprawdzonej platformie firmy Stadler, lecz zostały specjalnie dostosowane do potrzeb Helsinek. Reprezentują one nową generację zrównoważonego i wydajnego transportu publicznego. Ich konstrukcja koncentruje się na efektywności energetycznej, co osiągnięto dzięki lekkiej budowie i zaawansowanym systemom optymalizującym jazdę.
Nowe pojazdy mają minimalizować wpływ na środowisko przez cały cykl życia, dzięki zastosowaniu trwałych materiałów. Do produkcji użyto między innymi stali bezemisyjnej i komponentów o wysokiej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, co aktywnie wspiera politykę neutralności klimatycznej. Takie rozwiązania mają nie tylko obniżać koszty operacyjne, ale także pozytywnie wpływać na redukcję emisji spalin i umożliwiać operatorom efektywniejsze zarządzanie flotą. Tramwaje zapewniają też płynną i komfortową jazdę, zwiększając liczbę miejsc siedzących.
Harmonijna integracja z helsińskim krajobrazem miejskim
Wprowadzenie tramwajów Tango Nordic ma na celu zastąpienie starszych, kultowych pojazdów Valmet, które służyły miastu od lat 70. i 80. XX wieku. Nowe pojazdy będą również kluczowe w rozbudowie i modernizacji całej sieci tramwajowej w regionie.
Aby nowe tramwaje idealnie komponowały się z architekturą Helsinek, projekt został stworzony we współpracy z Aivan, renomowanym nordyckim studiem projektowo-innowacyjnym. Dzięki temu pojazdy te mają odzwierciedlać wizualną tożsamość i charakter miasta, zapewniając jednocześnie pasażerom najwyższy komfort podróży.
Stadler od lat jest zaufanym partnerem w Finlandii i całym regionie nordyckim, gdzie dostarczył już ponad 350 pojazdów, w tym ponad 100 pociągów i lokomotyw. Lokalna obecność i doświadczenie firmy, potwierdzone między innymi współpracą z VR Fleetcare Oy i prowadzeniem punktów serwisowych w Helsinkach, Tampere, Oulu i Pieksämäki, pozwalają sprostać unikalnym wyzwaniom klimatycznym i infrastrukturalnym Północy.















Komentarze