Kolejowa inwestycja w Radomiu: Wiadukt i przystanek Radom Wschodni już otwarte
- Marek Zioła

- 28 cze
- 2 minut(y) czytania

Nowy wiadukt na ulicy Żeromskiego w Radomiu oraz towarzyszący mu przystanek kolejowy Radom Wschodni zostały oficjalnie oddane do użytku, co usprawnia komunikację w regionie. Inwestycja ma na celu ułatwienie dostępu do lotniska Warszawa-Radom oraz poprawę komfortu podróży dla mieszkańców.
Oficjalne otwarcie wiaduktu na ulicy Żeromskiego oraz nowego przystanku kolejowego Radom Wschodni miało miejsce w piątek. Realizacja projektu ma na celu usprawnienie połączeń kolejowych, zwłaszcza dla podróżnych zmierzających na lotnisko pasażerskie Warszawa-Radom, między innymi z kierunku Warszawy.
Współpraca samorządu i rządu w Radomiu
Budowa wiaduktu i przystanku kolejowego to wynik wspólnej inwestycji władz miasta Radom oraz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Podczas uroczystości otwarcia, minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie współpracy rządowej i samorządowej. Wyraził nadzieję, że tego typu projekty staną się standardem w całym kraju. Minister zwrócił uwagę, że rozwój państwa jest bezpośrednio związany z efektywną współpracą pomiędzy rządem a samorządami. Jak wskazał, budżety samorządów, nawet tych dużych miast jak Radom, są bardziej efektywnie wykorzystywane, gdy korzystają ze współfinansowania rządowego.
Przykłady udanej współpracy i nowe inwestycje
Minister Klimczak podał również inne przykłady udanej kooperacji, wskazując na projekt w Ciechocinku w województwie kujawsko-pomorskim. W ramach zawartego porozumienia rząd przeznaczył 46 milionów złotych na remont torów, a samorząd województwa zainwestował w przewoźnika. Dzięki temu, po 14 latach, od nowego rozkładu jazdy pociągi powrócą do Ciechocinka, z zapewnieniem co najmniej ośmiu par pociągów dziennie przez najbliższe pięć lat.
Koszt budowy wiaduktu i przystanku kolejowego Radom Wschodni wyniósł ponad 178 milionów złotych. Część drogowa inwestycji, za którą odpowiadało miasto, kosztowała prawie 131 milionów złotych, natomiast część kolejowa to wydatek ponad 47 milionów złotych. Miasto Radom otrzymało na ten cel 65 milionów złotych z programu Polski Ład oraz ponad 30 milionów złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Nowy wiadukt zastąpił starą konstrukcję, która została rozebrana dwa lata temu. W ramach inwestycji wybudowano także nowy przystanek kolejowy. Kilkanaście metrów od niego znajduje się przystanek autobusowy, zapewniający szybki dojazd na lotnisko Warszawa-Radom.
PKP Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że nowy przystanek znacząco ułatwi połączenie z portem lotniczym.
Dodatkowo, mieszkańcy pobliskich dzielnic Dzierzków i Śródmieście zyskają wygodny dojazd do Warszawy. Najszybszy pociąg Kolei Mazowieckich pokona trasę między Radomiem Wschodnim a Warszawą Zachodnią w godzinę. Układ torów i rozjazdów na przystanku Radom Wschodni umożliwia zatrzymywanie się przy peronie pociągów z Warszawy i Dęblina.















Komentarze