Kolejowa "S3" na zachodzie kraju? PKP PLK analizują przebieg Magistrali Zachodniej
- Marek Zioła

- 13 paź
- 3 minut(y) czytania

Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się w Gorzowie Wielkopolskim 30 września, przedstawiciele zarządcy infrastruktury kolejowej, Polskich Linii Kolejowych, szczegółowo omówili koncepcję budowy Magistrali Zachodniej. Projekt ten ma być odpowiedzią na wyzwania demograficzne regionu i ma za zadanie znacząco poprawić jakość oraz dostępność połączeń kolejowych, łącząc Wrocław i Jelenią Górę ze Szczecinem. Przebieg nowej trasy ma się nieznacznie różnić od dotychczasowych połączeń trasowanych przez Nadodrzankę.
PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podkreślają, że nowa inwestycja wpisuje się w szerszy plan rozwoju infrastruktury i ma na celu zachęcenie mieszkańców do pozostawania w regionie. Koncepcja Magistrali Zachodniej, nazywana niekiedy "kolejową S3", ma obsługiwać blisko 70% populacji województwa lubuskiego. Dzięki temu ma być możliwe zaoferowanie mieszkańcom gęstej siatki połączeń regionalnych, aglomeracyjnych i międzywojewódzkich.

Nowy przebieg Magistrali Zachodniej
Planowany przebieg Magistrali Zachodniej zakłada wykorzystanie istniejących i budowę nowych odcinków. Od strony Jeleniej Góry trasa ma biec przez Gryfów Śląski i Lubań, wykorzystując linię kolejową numer 274. Z Lubania planowana jest budowa nowej linii w kierunku Nowogrodźca, a dalej wykorzystanie linii numer 283 do Żagania. Stamtąd pociągi miałyby jechać przez Żary do Zielonej Góry, a następnie, z pominięciem Zbąszynka, przez Międzyrzecz do Gorzowa Wielkopolskiego.
Projekt zakłada również budowę nowej łącznicy w Kostrzynie nad Odrą, która docelowo umożliwi dojazd do Szczecina.
Kolej plus a Magistrala Zachodnia
Jak zaznaczają przedstawiciele PLK, Magistrala Zachodnia wpisuje się również w program Kolej Plus. Odcinek Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna będzie odcinkiem wspólnym. Wykorzystany zostanie również fragment linii Skwierzyna – Międzyrzecz, której parametry zostaną poprawione.
Następnie trasa z Międzyrzecza ma prowadzić przez Nietoperek, wzdłuż Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, do Gościkowa. Z Gościkowa, wykorzystując pas drogowy starej "trójki" (drogi krajowej nr 3), ma powstać odcinek do Świebodzina, gdzie ma być obsługiwana północna część miasta, ze zjazdem na stację Świebodzin.
"Dzisiaj chcemy pokazać, że magistrala zachodnia wpisuje się również w projekt Kolej Plus, bo na odcinku Gorzów – Skwierzyna jest odcinkiem wspólnym, wykorzystuje odcinek Skwierzyna – Międzyrzecz również istniejącej linii, której parametry zostaną poprawione" - poinformował zarządca infrastruktury.
Nowe odcinki kluczem do sukcesu
Koncepcja zakłada budowę dwóch nowych odcinków:
14 kilometrów w nowym śladzie na trasie Gościkowo – Świebodzin.
17 kilometrów łączących Świebodzin z Łęgowem Sulechowskim, gdzie trasa trafi na istniejącą linię numer 358.
PKP PLK argumentują, że budowa nowych odcinków o tej długości nie jest wyjątkowym wyzwaniem, przywołując przykład obwodnic drogowych dużych miast. Kluczowe jest, aby nowy przebieg był "niezauważalny dla mieszkańców", omijając tereny zabudowane i naturalne przeszkody.
Kontrowersje wokół trasy
Magistrala Zachodnia ma zaoferować szybkie, bezpośrednie połączenie na ścianie zachodniej, które nie będzie dodatkowo obciążało już i tak zapchanego ruchem kolejowym węzła we Wrocławiu. Ma ona również połączyć takie miasta, jak Żagań i Żary, z Gorzowem Wielkopolskim w sposób szybki i komfortowy.
Mimo ambitnych planów, projekt budzi kontrowersje. Budowa nowych odcinków i modernizacja istniejących, które wejdą w skład Magistrali Zachodniej, będą kosztowne i stanowią duże wyzwanie finansowe dla PLK. Część ekspertów, w tym Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych, uważa, że mniej kosztowną i łatwiejszą do realizacji opcją byłaby modernizacja istniejącego połączenia Jelenia Góra – Węgliniec – Zielona Góra i podwyższenie parametrów linii numer 273 do Szczecina. Zwraca się uwagę, że liczne "zawijasy" w nowej trasie, mające połączyć wszystkie ważniejsze miasta województwa lubuskiego, mogą wydłużyć czas przejazdu, czyniąc go porównywalnym do czasu podróży po gruntownie zmodernizowanej "starej" trasie.
Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych zapowiedział, że pod koniec miesiąca skieruje zapytanie do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie podania szczegółów dotyczących omawianej Magistrali Zachodniej.















Komentarze