Kolejowe przewozy towarowe a transformacja energetyczna: PKP Cargo mówi o przyszłości intermodalu
- Marek Zioła

- 6 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Kongres Rozwoju Transportu stał się areną dla dyskusji o przyszłości transportu towarowego w kontekście zielonej transformacji. W debacie panelowej wzięła udział Agnieszka Wasilewska-Semail, Prezes PKP Cargo w restrukturyzacji, która zwróciła uwagę na wyzwania polskiego rynku przewozów i konieczność tworzenia lepszych warunków dla rozwoju intermodalu. Prezes podkreśliła również, jak rosnące ceny energii elektrycznej wpływają na funkcjonowanie przewoźników kolejowych w Polsce.
Podczas panelu dyskusyjnego, który odbył się w ramach Kongresu Rozwoju Transportu w Warszawie, specjaliści i menedżerowie branży szynowej pochylili się nad rolą kolei w procesie zielonej transformacji i efektywności energetycznej. Prezes Agnieszka Wasilewska-Semail z PKP Cargo w restrukturyzacji skoncentrowała się w swoim wystąpieniu na specyfice polskiego rynku przewozów towarowych, wskazując na niejednolite warunki konkurencji w porównaniu do innych państw Unii Europejskiej.
Zdrowa konkurencja dla PKP Cargo
Agnieszka Wasilewska-Semail nie ukrywała, że polski rynek przewozów towarowych wyróżnia się na tle europejskim, co stawia PKP Cargo w wyjątkowej pozycji. Prezes zwróciła uwagę na różnice w funkcjonowaniu państwowych przewoźników.
Jestem fanką konkurencji, ale pod warunkiem, że jest ona zdrowa – podkreśliła Prezes PKP Cargo. – W sektorze przewozów kolejowych towarowych mamy dziś dwa obrazy: jeden to dominujący przewoźnik z pełnym udziałem państwa, korzystający z mechanizmów dozwolonej pomocy publicznej, a drugi to spółka giełdowa taka jak my bez możliwości sięgania po takie wsparcie. Pierwszy model to 99 proc. Unii Europejskiej, a ten jeden procent – to my.
Taka struktura rynku sprawia, że warunki, w jakich konkuruje PKP Cargo, są inne niż te, w jakich działają przewoźnicy z innych państw, na przykład DB Cargo. Prezes Wasilewska-Semail podkreśliła, że rozwój transportu intermodalnego w Polsce wymaga szerszego podejścia, wykraczającego poza regulacje stricte kolejowe.
Zmiany podatkowe dla rozwoju intermodalu
Kwestie wspierania przewozów intermodalnych i usuwania barier podatkowych oraz regulacyjnych, które utrudniają rozwój tego segmentu w Polsce, również zostały poruszone przez Prezesa PKP Cargo. Sugerowała ona, że warto spojrzeć szerzej na regulacje, dając za przykład funkcjonujący w Niemczech podatek VAT.
Gdybyśmy wprowadzili podobne rozwiązania, moglibyśmy stworzyć lepsze warunki dla rozwoju przewozów intermodalnych, które są przyszłością transportu towarowego
Transformacja energetyczna wymusi znaczące zmiany w strukturze towarów przewożonych koleją. Jeśli prognozy dotyczące wyeliminowania węgla z polskiego systemu elektroenergetycznego do 2040 roku się sprawdzą, to towary masowe, które obecnie dominują, stracą na znaczeniu. W takim scenariuszu przyszłość branży będzie należeć do intermodalu.
Wyzwania związane z kosztami energii trakcyjnej
Agnieszka Wasilewska-Semail zwróciła również uwagę na dynamiczny wzrost kosztów energii elektrycznej, które stanowią coraz większe obciążenie dla przewoźników kolejowych.
Energia trakcyjna stanowi dziś dominujący element kosztów zmiennych w transporcie kolejowym. W ciągu ostatnich sześciu lat udział kosztów energii w strukturze naszych wydatków się podwoił, co pokazuje, jak istotne znaczenie mają ceny energii elektrycznej dla funkcjonowania przewoźników kolejowych
Według Prezes PKP Cargo, wzrost ten nie jest wynikiem wyłącznie udziału węgla w polskim miksie energetycznym, ale także innych czynników, w tym mechanizmów wspierania energetyki odnawialnej i kosztów związanych z magazynowaniem energii w sieci. Prezes podsumowała, że aby intermodal mógł stać się przyszłością przewozów towarowych w Polsce, konieczna jest odważna i skoordynowana polityka państwa, która obejmie inwestycje w terminale, zwiększenie przepustowości, a także wprowadzenie odpowiednich zachęt dla transportu kolejowego.















Komentarze