Kolońskie KVB modernizuje flotę tramwajową. Stadler dostarczy 132 pojazdy szynowe
- Marek Zioła

- 30 lip
- 3 minut(y) czytania

Koloński operator transportu publicznego, Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB), planuje znaczącą modernizację swojej floty tramwajowej. W ramach tego przedsięwzięcia, szwajcarska firma Stadler dostarczy 132 nowoczesne tramwaje wysokopodłogowe, co stanowi kluczowy krok w rozwoju transportu szynowego w Kolonii. Inwestycja o wartości blisko 700 milionów euro ma na celu zwiększenie komfortu podróży oraz efektywności miejskiej infrastruktury transportowej.
Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) zleciło firmie Stadler budowę 132 nowoczesnych tramwajów wysokopodłogowych, co stanowi znaczącą inwestycję w przyszłość transportu miejskiego w Kolonii. Kontrakt o wartości niemal 700 milionów euro ma na celu modernizację floty i podniesienie standardów podróży dla mieszkańców. Pierwsze pojazdy mają zostać dostarczone już w 2029 roku, co zapoczątkuje nowy etap w funkcjonowaniu kolońskiej sieci tramwajowej.
Nowoczesne rozwiązania w nowych pojazdach szynowych
Nowe tramwaje zostały precyzyjnie zaprojektowane z myślą o sieci tramwajowej Kolonii. Jedną z ich kluczowych cech jest możliwość łączenia dwóch pojazdów w jeden ciągły skład za pomocą szybkiego sprzęgu.
Zamówienie obejmuje również 34 dziesięciometrowe moduły pośrednie, które umożliwią wydłużenie składów do około 70 metrów. W takiej konfiguracji tramwaje będą mogły pomieścić do 470 pasażerów, znacząco przekraczając pojemność dotychczasowych serii pojazdów. To rozwiązanie pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury oraz przyczyni się do zwiększenia przepustowości sieci.
Stefanie Haaks, dyrektor generalna KVB, podkreśla znaczenie tej inwestycji dla transformacji mobilności w mieście.
„Zatwierdzenie tego ważnego projektu przez radę miasta daje nam pewność planowania. W obliczu wymagającej sytuacji budżetowej jesteśmy bardzo wdzięczni za wsparcie finansowe, które jest pozytywnym sygnałem dla realizacji transformacji mobilności i silnego transportu publicznego. Zarówno nasi pasażerowie, jak i motorniczowie mogą oczekiwać nowoczesnych tramwajów i wysokiego poziomu komfortu.”
Pojazdy zostaną wyposażone w najnowocześniejsze technologie. Kabina motorniczego zapewni doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, system wspomagania ostrzeże przed kolizjami, a system wideo z lusterkami wstecznymi wyeliminuje martwe pola. Wyświetlacze w kokpicie będą automatycznie dostosowywać się do jasności otoczenia, a monitor do nadzoru wideo będzie mógł być zintegrowany bezpośrednio z wyświetlaczem. Zintegrowany system liczenia pasażerów z oprogramowaniem do analizy danych wspomoże planowanie operacyjne. Hybrydowe koła z aluminiowymi obręczami zmniejszą zarówno wagę, jak i hałas podczas jazdy.
Komfort podróży i dostępność w nowych tramwajach
Nowe tramwaje wyznaczają również nowe standardy w zakresie komfortu pasażerów. Energooszczędna klimatyzacja zapewni przyjemny klimat we wnętrzu, charakteryzując się wysoką efektywnością energetyczną. Duże, 29-calowe monitory dostarczą aktualne informacje pasażerskie, natomiast oświetlenie LED zapewni równomierne i energooszczędne oświetlenie. Szersze przejścia i ciągła przestrzeń pasażerska stworzą poczucie przestronności i umożliwią bardziej równomierne rozmieszczenie pasażerów, co ułatwi szybsze wsiadanie i wysiadanie oraz skróci czas oczekiwania na przystankach. Obie firmy, zarówno Stadler, jak i KVB, konsekwentnie stawiają na najnowocześniejszą dostępność w projekcie, począwszy od wyboru materiałów po schemat kolorystyczny, aby zapewnić inkluzywne użytkowanie dla wszystkich pasażerów.
Jure Mikolčić, dyrektor generalny Stadler Division Germany, podkreśla, że pojazdy zostały stworzone na miarę potrzeb Kolonii.
„Dzięki nowym wysokopodłogowym tramwajom wspólnie z KVB wysyłamy silny sygnał dla mobilności przyszłości – komfortowej, energooszczędnej i gotowej na wyzwania jutra. Pojazdy są szyte na miarę dla Kolonii i łączą w sobie najnowocześniejszą technologię z elastyczną, modułową konstrukcją.”
KVB stawia również na zrównoważony rozwój i długoterminową niezawodność operacyjną. Nowe tramwaje są nie tylko komfortowe i energooszczędne, ale także zaprojektowane na ponad 30 lat eksploatacji. W ramach długoterminowej współpracy Stadler zapewni dostawy części zamiennych oraz wsparcie serwisowe, od konserwacji zapobiegawczej po doradztwo techniczne. Dzięki temu pojazdy będą niezawodne, bezpieczne i efektywne w eksploatacji przez długi czas.
Pierwszych dziesięć tramwajów i pięć modułów łączących ma zostać dostarczonych w 2029 roku w celu rozpoczęcia eksploatacji przedserii. Dostawy seryjne zaplanowano od połowy 2030 roku do końca 2032 roku. Nowe pojazdy będą stopniowo zastępować istniejące składy serii 2200/2300 i 5100, a od 2029 roku będą wykorzystywane na liniach 4, 13 i 18.















Komentarze