Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych przygotował propozycje rozkładu jazdy 2026/2027
- Marek Zioła
- 7 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych, lokalne stowarzyszenie działające na rzecz kolei, przygotowało i ogłosiło swoje propozycje dotyczące nowego rozkładu jazdy na lata 2026/2027. Propozycje te, mające na celu zwiększenie liczby połączeń dalekobieżnych na Dolnym Śląsku, zostaną wysłane do Ministerstwa Infrastruktury w połowie października 2025 roku. Komitet proponuje między innymi nowe połączenia oraz wydłużenie istniejących tras pociągów.
Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych, lokalne stowarzyszenie działające na rzecz kolei, przygotowało i ogłosiło swoje propozycje dotyczące nowego rozkładu jazdy pociągów dalekobieżnych na lata 2026/2027. Inicjatywa ta ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej regionu poprzez zwiększenie liczby i wydłużenie tras połączeń. Opracowane plany mają zostać przesłane do Ministerstwa Infrastruktury w połowie października 2025 roku. Wśród propozycji znalazły się między innymi nowe połączenia, a także wydłużenie dotychczasowych tras pociągów, które mają pozytywnie wpłynąć na komfort podróży po Dolnym Śląsku.
Propozycje zmian rozkładu jazdy na liniach 274 i 137
Jedną z głównych propozycji, która dotyczy linii kolejowych o numerach 274 oraz 137, jest uruchomienie trzeciej pary pociągów na trasie Jelenia Góra – Kraków. Połączenie miałoby kursować przez Świdnicę oraz Nysę, co znacząco zwiększyłoby możliwości podróży między południowo-zachodnią Polską a Małopolską. Oprócz tego, stowarzyszenie proponuje szereg zmian na trasie o numerze 274. Jedną z nich jest wydłużenie kursowania pociągu IC "Śnieżka" na odcinku Warszawa – Jelenia Góra, aby jeździł on codziennie, a nie tylko w wybrane dni. W rezultacie byłaby to piąta para codziennych połączeń z Warszawą do Jeleniej Góry. Ponadto, pociągi IC "Karkonosze" i IC "Orzeszkowa" miałyby zostać wydłużone z Warszawy do Lublina, a IC "Bolko" do Jeleniej Góry.
Zmiany w rozkładzie na linii kolejowej 276
W przypadku linii kolejowej o numerze 276, Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych wnioskuje o wydłużenie terminów kursowania pociągu IC "Śnieżka" na odcinku Warszawa – Kłodzko Miasto. Dzięki temu podróżni mogliby korzystać z tego połączenia codziennie, a nie tylko w wybranych okresach. Jest to jedna z kluczowych propozycji, mająca na celu zapewnienie mieszkańcom Kłodzka stałego, całorocznego połączenia z Warszawą, co pozwoliłoby na większą swobodę w planowaniu podróży.
Nowe propozycje na Magistrali Zgorzeleckiej
Komitet przygotował również propozycje dotyczące Magistrali Zgorzeleckiej, linii łączącej Zgorzelec z Jelenią Górą. Stowarzyszenie chce, aby pociągi IC "Pomorzanin" oraz IC "Mieszko" relacji Gdynia – Zgorzelec zostały wydłużone. Z kolei do porannego pociągu "Baltic Express" miałaby zostać dołączona grupa wagonów na trasie Gdynia – Zgorzelec. Komitet zaproponował także utworzenie grupy wagonów bezpośrednich, które byłyby dołączane na stacji Zielona Góra Główna do pociągów IC "Matejko", "Chełmoński" lub "Swarożyc", aby mogły one kursować na trasie Jelenia Góra – Szczecin, Świnoujście lub Kołobrzeg.
Plany na kolejne połączenia dalekobieżne
Kolejnym obszarem, w którym Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych widzi potrzebę zmian, są połączenia dalekobieżne. Oprócz wspomnianych wcześniej propozycji, stowarzyszenie planuje dodanie grup wagonów bezpośrednich do pociągów IC "Halny" i IC "Artus" relacji odpowiednio Poznań – Jelenia Góra i Gdynia – Jelenia Góra. Takie działania miałyby na celu polepszenie oferty transportowej na Dolnym Śląsku, co pozwoliłoby na bezpośrednie połączenia z regionami takimi jak Trójmiasto oraz Wielkopolska.
Komentarze