Koniec z SM42? H. Cegielski planuje stworzyć nową wielosystemową lokomotywę manewrową. Jest wizualizacja
- Marek Zioła
- 22 maj
- 2 minut(y) czytania

Informujemy jako pierwsi - H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) ogłosiła plany budowy nowej lokomotywy manewrowo-liniowej. Decyzja ta wynika z narastającej potrzeby zastąpienia eksploatowanych lokomotyw serii SM42. Przedsięwzięcie to stanowi krok w kierunku wprowadzenia H. Cegielski na rynek lokomotyw wielosystemowych.
Podczas konferencji prasowej zorganizowanej 21 maja 2025 roku na Politechnice Poznańskiej prezes H. Cegielski przedstawił strategię rozwoju, która obejmuje stworzenie nowej generacji lokomotyw manewrowo-liniowych. Inicjatywa ma na celu odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynku, w szczególności w kontekście zakończenia eksploatacji lokomotyw SM42, które przez lata stanowiły trzon polskiego taboru kolejowego. Nowa konstrukcja ma bazować na doświadczeniach zdobytych podczas modernizacji lokomotyw SM42, co ma przełożyć się na wyższą jakość i funkcjonalność.
Innowacyjne konfiguracje i cechy nowej lokomotywy
Nowa lokomotywa od FPS ma być oferowana w sześciu zróżnicowanych konfiguracjach, co pozwoli na elastyczne dostosowanie do potrzeb różnych przewoźników i rodzajów eksploatacji. Wśród planowanych wersji znajdą się konfiguracje: spalinowa jedno- i dwuagregatowa, spalinowo-elektryczna, spalinowo-bateryjna, elektryczno-bateryjna/bateryjna oraz elektryczno-spalinowo-bateryjna. Taka różnorodność ma umożliwić wszechstronne zastosowanie lokomotywy zarówno w pracach manewrowych, jak i liniowych.
Prezes H. Cegielski podkreślił, że projektowane lokomotywy mają eliminować wszelkie niedociągnięcia obecne w serii SM42. Kluczowe cechy nowej platformy będą obejmować: zwiększone bezpieczeństwo użytkowania, ergonomicznie zaprojektowaną kabinę maszynisty, zaawansowany system diagnostyki, modułową konstrukcję ułatwiającą serwisowanie oraz możliwość sterowania wielokrotnego. Dodatkowo, lokomotywy będą przystosowane do realizacji zadań na trasach z wagonami, co poszerzy ich spektrum zastosowań.
Perspektywy rynkowe i następca SM42
Utworzenie nowej platformy lokomotyw manewrowo-liniowych o charakterze wielosystemowym ma szansę stać się znaczącą innowacją na polskim rynku kolejowym. Przedsięwzięcie to wpisuje się w trend modernizacji taboru i poszukiwania efektywniejszych oraz bardziej ekologicznych rozwiązań. Nowa lokomotywa ma ambicję stać się godnym następcą lokomotyw SM42, które przez wiele lat były niezawodnym elementem polskiej kolei, ale których era dobiega końca. Wejście H. Cegielski na rynek lokomotyw wielosystemowych może również otworzyć drogę do ekspansji na rynki zagraniczne.
Komentarze