top of page

Letnie kontrole UTK: Ponad 300 nieprawidłowości w pociągach pasażerskich

EU07 w barwach PKP IC
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Google Maps I BARTEK BDF

Inspektorzy UTK w okresie od 28 czerwca do 1 września 2025 roku przeprowadzili intensywne działania na terenie całego kraju, koncentrując się na bezpieczeństwie i komforcie podróżnych w czasie wzmożonego ruchu. Wyniki kontroli ujawniły łącznie 309 nieprawidłowości w stu jednym skontrolowanych pociągach.


W sezonie wakacyjnym, kiedy podróżni masowo wybierają kolej jako środek transportu, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) zwiększa intensywność swoich działań. Celem jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży. W związku z tym, między 28 czerwca a 1 września 2025 roku, inspektorzy UTK przeprowadzili serię niezapowiedzianych kontroli, obejmujących całą Polskę. Pod lupą znalazło się 101 składów pasażerskich, należących do ośmiu różnych przewoźników kolejowych.


Nieprawidłowości w obszarze bezpieczeństwa i praw pasażera


W trakcie inspekcji szczegółowo sprawdzono 629 pojazdów – były to lokomotywy, wagony i człony zespołów trakcyjnych. Skala problemów okazała się znacząca – łącznie stwierdzono 309 nieprawidłowości, co daje średnią około 3,06 uchybienia na jeden kontrolowany pociąg. Najwięcej z nich dotyczyło bezpośrednio praw pasażera, gdzie odnotowano aż 117 przypadków naruszeń. W tej kategorii problemem były między innymi braki i błędy w informacji pasażerskiej (43 nieprawidłowości), nieodpowiedni stan toalet (48 nieprawidłowości) oraz ogólny komfort podróży (26 nieprawidłowości). Równie istotne były uchybienia w obszarze bezpieczeństwa podróżnych, których stwierdzono 102. Dotyczyły one głównie wadliwego działania drzwi bocznych i czołowych, co stanowi bezpośrednie zagrożenie.


Decyzje UTK mające na celu poprawę bezpieczeństwa


Oprócz kwestii związanych z bezpieczeństwem i komfortem, inspektorzy zwrócili uwagę na dokumentację pociągową i pracowniczą, gdzie wykryto 43 nieprawidłowości. Kolejne 47 uchybień dotyczyło innych obszarów, takich jak zerwane plomby czy niekompletne wyposażenie w gaśnice. W odpowiedzi na wykryte problemy, Prezes UTK podjął stanowcze kroki, wydając łącznie 61 decyzji administracyjnych. W celu szybkiego wyeliminowania zagrożeń, podjęto następujące działania:


  • 26 decyzji wyłączających pojazd z eksploatacji, co oznacza natychmiastowe unieruchomienie składu.

  • 22 decyzje ograniczające eksploatację pojazdu, które narzucają limity lub dodatkowe warunki użytkowania.

  • 13 decyzji nakazujących natychmiastową naprawę pojazdu.


Niezapowiedziane kontrole pociągów pasażerskich


Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego prowadzą swoje działania w trybie niezapowiedzianym, co jest kluczowe dla uzyskania obiektywnego obrazu stanu technicznego i organizacyjnego pociągów. Kontrole UTK odbywają się zarówno przed wyruszeniem składu w trasę, jak i już w trakcie jazdy pociągu. Ten stały nadzór jest prowadzony przez cały rok, ale jego intensywność wzrasta w okresach wzmożonego ruchu pasażerskiego, takich jak wakacje, ferie czy święta. Działania te mają na celu nie tylko karanie za uchybienia, ale przede wszystkim wymuszenie na przewoźnikach utrzymywania taboru w stanie gwarantującym bezpieczeństwo i odpowiedni standard podróżowania dla pasażerów.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page