Letnie kontrole UTK: Ponad 300 nieprawidłowości w pociągach pasażerskich
- Marek Zioła

- 9 paź
- 2 minut(y) czytania

Inspektorzy UTK w okresie od 28 czerwca do 1 września 2025 roku przeprowadzili intensywne działania na terenie całego kraju, koncentrując się na bezpieczeństwie i komforcie podróżnych w czasie wzmożonego ruchu. Wyniki kontroli ujawniły łącznie 309 nieprawidłowości w stu jednym skontrolowanych pociągach.
W sezonie wakacyjnym, kiedy podróżni masowo wybierają kolej jako środek transportu, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) zwiększa intensywność swoich działań. Celem jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży. W związku z tym, między 28 czerwca a 1 września 2025 roku, inspektorzy UTK przeprowadzili serię niezapowiedzianych kontroli, obejmujących całą Polskę. Pod lupą znalazło się 101 składów pasażerskich, należących do ośmiu różnych przewoźników kolejowych.
Nieprawidłowości w obszarze bezpieczeństwa i praw pasażera
W trakcie inspekcji szczegółowo sprawdzono 629 pojazdów – były to lokomotywy, wagony i człony zespołów trakcyjnych. Skala problemów okazała się znacząca – łącznie stwierdzono 309 nieprawidłowości, co daje średnią około 3,06 uchybienia na jeden kontrolowany pociąg. Najwięcej z nich dotyczyło bezpośrednio praw pasażera, gdzie odnotowano aż 117 przypadków naruszeń. W tej kategorii problemem były między innymi braki i błędy w informacji pasażerskiej (43 nieprawidłowości), nieodpowiedni stan toalet (48 nieprawidłowości) oraz ogólny komfort podróży (26 nieprawidłowości). Równie istotne były uchybienia w obszarze bezpieczeństwa podróżnych, których stwierdzono 102. Dotyczyły one głównie wadliwego działania drzwi bocznych i czołowych, co stanowi bezpośrednie zagrożenie.
Decyzje UTK mające na celu poprawę bezpieczeństwa
Oprócz kwestii związanych z bezpieczeństwem i komfortem, inspektorzy zwrócili uwagę na dokumentację pociągową i pracowniczą, gdzie wykryto 43 nieprawidłowości. Kolejne 47 uchybień dotyczyło innych obszarów, takich jak zerwane plomby czy niekompletne wyposażenie w gaśnice. W odpowiedzi na wykryte problemy, Prezes UTK podjął stanowcze kroki, wydając łącznie 61 decyzji administracyjnych. W celu szybkiego wyeliminowania zagrożeń, podjęto następujące działania:
26 decyzji wyłączających pojazd z eksploatacji, co oznacza natychmiastowe unieruchomienie składu.
22 decyzje ograniczające eksploatację pojazdu, które narzucają limity lub dodatkowe warunki użytkowania.
13 decyzji nakazujących natychmiastową naprawę pojazdu.
Niezapowiedziane kontrole pociągów pasażerskich
Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego prowadzą swoje działania w trybie niezapowiedzianym, co jest kluczowe dla uzyskania obiektywnego obrazu stanu technicznego i organizacyjnego pociągów. Kontrole UTK odbywają się zarówno przed wyruszeniem składu w trasę, jak i już w trakcie jazdy pociągu. Ten stały nadzór jest prowadzony przez cały rok, ale jego intensywność wzrasta w okresach wzmożonego ruchu pasażerskiego, takich jak wakacje, ferie czy święta. Działania te mają na celu nie tylko karanie za uchybienia, ale przede wszystkim wymuszenie na przewoźnikach utrzymywania taboru w stanie gwarantującym bezpieczeństwo i odpowiedni standard podróżowania dla pasażerów.















Komentarze