Linia Skierniewice - Łowicz na finiszu modernizacji: Do 160 km/h i lepszy dostęp dla pasażerów
- Marek Zioła

- 22 lip
- 2 minut(y) czytania

Na linii kolejowej Skierniewice – Łowicz, będącej kluczowym elementem wschód-zachód, trwają intensywne prace modernizacyjne. Obecnie roboty skupiają się na odcinku między Bełchowem a Skierniewicami, co ma przynieść znaczące usprawnienia w ruchu pasażerskim i towarowym. Inwestycja, wyceniona na ponad 82 miliony złotych netto, jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i ma zostać ukończona w sierpniu 2026 roku.
Aktualnie na torze numer jeden, na odcinku od Skierniewic do Bełchowa, prowadzone są roboty ziemne. Już zdemontowano starą sieć trakcyjną, a w jej miejsce sukcesywnie montowane są nowe słupy. Te działania stanowią fundamentalny krok w stronę zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa całej infrastruktury kolejowej na tym ważnym szlaku.
Przebudowa przystanków i ułatwienia dla pasażerów
W ramach realizowanej inwestycji planowana jest kompleksowa przebudowa peronów na przystankach Mokra oraz Sierakowice Skierniewickie. Celem jest zapewnienie wygodnego dostępu do pociągów dla wszystkich podróżnych, w tym dla osób o ograniczonej mobilności. Na zmodernizowanych peronach pojawią się nowe wiaty, ławki oraz tablice informacyjne. Dodatkowo, poprawie ulegnie oświetlenie oraz oznakowanie peronów, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo użytkowania.
Nowa kładka w Bełchowie i usprawnienie komunikacji
Istotnym elementem modernizacji jest budowa nowej kładki dla pieszych nad torami na stacji Bełchów. Obiekt ten zostanie wyposażony w windy, co znacząco ułatwi dostęp do peronów, szczególnie osobom niepełnosprawnym oraz z wózkami. Kładka ma również poprawić ogólną komunikację pieszo-rowerową w miejscowości Bełchów, integrując różne części miejscowości i ułatwiając przemieszczanie się mieszkańcom.
Zwiększenie prędkości i przepustowości linii
Po zakończeniu modernizacji, prędkość pociągów pasażerskich na linii wzrośnie z obecnych 100 km/h do 160 km/h, natomiast pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością 100 km/h (wcześniej 70 km/h). Skrócenie czasu przejazdu między Skierniewicami a Łowiczem o kilka minut będzie odczuwalne zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników towarowych. Inwestycja znacząco poprawi również przepustowość linii, umożliwiając przejazd większej liczby składów.
Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury, podkreślił znaczenie inwestycji:
To nie tylko modernizacja linii kolejowej – to inwestycja w mobilność mieszkańców i przyspieszenie rozwoju regionu. Dzięki środkom z KPO skracamy czas przejazdu pociągów, zwiększamy komfort podróży koleją i tworzymy nowoczesną infrastrukturę, która łączy ludzi i miejsca szybciej, wygodniej i bezpieczniej niż kiedykolwiek wcześniej.
Piotr Wyborski, Prezes Polskich Linii Kolejowych S.A., dodał:
Wchodzimy w finałowy etap modernizacji linii Skierniewice – Łowicz. Nowe perony, nowoczesna kładka, szybsze pociągi i lepsza obsługa ruchu – to konkretne zmiany, które pasażerowie i przewoźnicy odczują już w przyszłym roku. W Łódzkiem kolej nie zwalnia tempa, lecz przyspiesza i odpowiada na potrzeby mieszkańców.
Całość prac obejmuje przebudowę ośmiokilometrowego odcinka linii kolejowej, co oznacza ponad szesnaście kilometrów torów. W celu zapewnienia sprawnej obsługi pociągów, wdrożony zostanie nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, zintegrowany z lokalnym centrum sterowania (LCS) w Skierniewicach. Dodatkowo, poziom bezpieczeństwa zostanie podniesiony dzięki nowym urządzeniom oraz wymianie nawierzchni na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych. Wykonawcą kontraktu, wartego 82,6 miliona złotych netto, jest Track Tec Construction spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Prace na odcinku Bełchów – Skierniewice stanowią kontynuację przebudowy linii, która rozpoczęła się w latach 2020-2023 modernizacją odcinka Bełchów – Łowicz, stacji Bełchów oraz przystanku Bobrowniki, na co wydano ponad 93 miliony złotych.















Komentarze