Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego decyduje o reaktywacji połączenia kolejowego Tuchola-Koronowo
- Marek Zioła

- 21 cze
- 2 minut(y) czytania

Ministerstwo Infrastruktury ujawniło, że kluczowe decyzje dotyczące wznowienia połączenia kolejowego między Tucholą a Koronowem leżą w gestii marszałka województwa kujawsko-pomorskiego. Brak finansowania oraz brak zgłoszenia do programu "Kolej+" to główne przeszkody w realizacji projektu, co budzi pytania o priorytety inwestycyjne w regionie.
W odpowiedzi na interpelację poselską, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło szczegółowe wyjaśnienia dotyczące sytuacji związanej z reaktywacją linii kolejowej numer 241. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, to marszałek województwa, jako organizator transportu publicznego, posiada decydujący głos w kwestii kolejności priorytetów inwestycyjnych w regionie. Oznacza to, że marszałek województwa kujawsko-pomorskiego ma bezpośredni wpływ na przyszłość tego projektu.
Finansowanie i plany rozwojowe
Resort infrastruktury podkreślił, że do zadań organizatora transportu publicznego należy planowanie rozwoju transportu, jego organizowanie oraz zarządzanie nim. Mimo iż projekt stworzenia ciągu Bydgoszcz-Koronowo-Tuchola/Więcbork został uwzględniony w długoterminowych planach PKP Polskich Linii Kolejowych do 2040 roku, nie znalazł się on w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku z perspektywą do 2032 roku. Jako główny powód wskazano brak zapewnienia finansowania.
Ministerstwo zaznaczyło, że PKP PLK obecnie nie prowadzi prac studialnych dotyczących tej linii, pomimo że inne województwa skutecznie finansują podobne przedsięwzięcia ze środków regionalnych programów Fundusze Europejskie 2021-2027. Resort wielokrotnie informował o tej możliwości na etapie opiniowania dokumentów programowych.
Niewykorzystana szansa programu Kolej+
Szczególnie istotnym aspektem jest fragment odpowiedzi dotyczący programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej — Kolej+ do 2029 roku. Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego rozważał zgłoszenie obszernego projektu obejmującego nowy ciąg Bydgoszcz-Koronowo-Więcbork-Sępólno Krajeńskie-Chojnice. Ostatecznie jednak zadanie nie zostało zgłoszone do programu. Ta decyzja jest kontrowersyjna, zwłaszcza w kontekście wcześniejszych zarzutów o potencjalne blokowanie projektów kolejowych.
Minister infrastruktury zadeklarował otwartość zarówno resortu, jak i PKP PLK na współpracę z samorządem województwa kujawsko-pomorskiego. Podkreślono jednak, że warunkiem uruchomienia projektu jest zapewnienie odpowiedniego źródła finansowania oraz deklaracja marszałka województwa dotycząca prowadzenia przewozów regionalnych na nowej infrastrukturze. Cała sytuacja budzi pytania o racjonalność wydatkowania środków publicznych i optymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej.















Komentarze