top of page

Najstarszy dworzec w Polsce zostanie przebudowany. Obiekt w Oławie przejdzie modernizację

Wizualizacja dworca kolejowego w Oławie po modernizacji
Źródło zdjęcia: Polskie Koleje Państwowe

Polskie Koleje Państwowe S.A. rozpoczęły długo oczekiwaną przebudowę dworca kolejowego w Oławie, najstarszego czynnego dworca w Polsce. Projekt obejmuje renowację zabytkowego obiektu, dostosowanie go do współczesnych standardów i potrzeb pasażerów, a także zagospodarowanie otoczenia. Inwestycja ma na celu poprawę komfortu podróży i zwiększenie bezpieczeństwa.


Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały plac budowy wykonawcy przebudowy dworca w Oławie w województwie dolnośląskim. Prace remontowe rozpoczęły się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego pod budynek. Dworzec w Oławie jest obecnie najstarszym czynnym dworcem kolejowym w Polsce. Stacja Oława znajduje się na linii kolejowej Wrocław – Opole i obsługuje pociągi dalekobieżne PKP Intercity oraz pociągi regionalne POLREGIO. W 2023 roku stacja ta obsługiwała średnio 3,3 tysiąca pasażerów na dobę, a dziennie zatrzymywało się na niej 79 pociągów.


Historia dworca w Oławie


Kamień węgielny pod budynek dworca kolejowego w Oławie położono 6 czerwca 1841 roku, a obiekt oddano do użytku 21 maja 1842 roku. Najstarszy budynek dworca został zbudowany w stylu neorenesansowym, popularnym we wczesnym okresie rozwoju budownictwa kolejowego. Pod koniec lat 50. XIX wieku, w związku ze wzrostem liczby pasażerów na Kolei Górnośląskiej, dobudowano trójosiowy pawilon drugiej poczekalni. W 1884 roku do nowej części dworca dobudowano krótką wiatę peronową na żeliwnych kolumnach i stalowej konstrukcji kratowej. Prawdopodobnie na przełomie wieków wiatę tę przedłużono na długość całego dworca. Zainteresowanie budową i otwarciem pierwszej na Śląsku kolei było tak duże, że właściciele gruntów przyległych do stacji w Oławie skarżyli się na szkody w uprawach, wyrządzane przez licznych ciekawskich. Pierwszym pociągiem specjalnym, który przybył do Oławy 21 maja 1842 roku, przewieziono 400 zaproszonych gości. Pociąg i dworzec były wówczas odświętnie udekorowane, a w składzie pociągu znajdował się odkryty wagon z orkiestrą.


Zakres prac remontowych


Projekt przebudowy dworca zakłada dostosowanie obiektu do aktualnych potrzeb pasażerów i użytkowników. Wszystkie prace, z uwagi na to, że obiekt jest objęty ochroną konserwatorską, będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Renowacji poddana zostanie elewacja budynku. Od strony północno-wschodniej (od miasta) pojawi się napis „Dworzec kolejowy”, natomiast na elewacji południowo-zachodniej (od torów) – „Oława”. Od strony miasta na elewacji umieszczony zostanie również zegar. Jak podkreśla Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A., remont najstarszego czynnego dworca w Polsce jest ekscytującym i ważnym zadaniem, dzięki któremu podróżni będą mieli do dyspozycji nowoczesną i komfortową przestrzeń. Istotne jest także to, że duża część obiektu zostanie zagospodarowana przez lokalny samorząd. We wschodniej części dworca przywrócone zostanie historyczne wejście do budynku, gdzie znajdą się poczekalnia dla pasażerów i toalety. Część istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej, będąca stolarką historyczną, zostanie poddana renowacji. Główny korpus budynku zostanie przeznaczony na potrzeby samorządu Oławy.


Dostępność i bezpieczeństwo


Budynek dworca wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, a wprowadzone zostaną usprawnienia, takie jak ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dworzec będzie również ekologiczny i bezpieczny. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System) zarządzający wszystkimi instalacjami i urządzeniami. Poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku. Zagospodarowane zostanie także otoczenie dworca. Powstaną między innymi miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsca krótkiego postoju (Kiss&Ride). Poszerzony zostanie chodnik przy dworcu, a także powstaną dwa nowe przejścia na perony. Renowacji poddana zostanie również przylegająca do dworca zabytkowa wiata peronowa, której renowacja będzie realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Koszt inwestycji to 17 milionów złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą firma Global Budownictwo Sp. z o.o. z Częstochowy. Planowane udostępnienie dworca podróżnym po przebudowie nastąpi w drugim półroczu 2026 roku.

Comments


OSTATNIE ARTYKUŁY
bottom of page