top of page

Newag zakończył dostawy 46 lokomotyw Griffin dla PKP Intercity

  • Zdjęcie autora: Marek Zioła
    Marek Zioła
  • 47false53 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
  • 2 minut(y) czytania
Lokomotywy Griffin
Fot. PKP Intercity

PKP Intercity poinformowało o odebraniu ostatnich lokomotyw Griffin z zamówienia obejmującego 46 jednostek. Spółka zaczyna również odbiory pojazdów wielosystemowych EU200 produkowanych w Nowym Sączu. Nowe elektrowozy wzmocnią ofertę połączeń krajowych oraz międzynarodowych realizowanych przez narodowego przewoźnika.


Do parku taborowego PKP Intercity trafiły dwie ostatnie maszyny typu EU160 wyprodukowane przez Newag. Cały kontrakt na dostawę 46 pojazdów został sfinansowany przy udziale środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Umowa na te jednostki została podpisana w grudniu 2023 roku, a pierwsze egzemplarze zaczęły kursować z pasażerami w październiku 2024 roku. Dzięki finalizacji tego zamówienia przewoźnik dysponuje obecnie łącznie 96 lokomotywami tej serii.


Lokomotywy Griffin w barwach PKP Intercity
Newag zakończył dostawy 46 lokomotyw Griffin dla PKP Intercity / fot. PKP Intercity

Parametry techniczne lokomotywy Griffin


Lokomotywy EU160 osiągają prędkość maksymalną 160 km/h i są wykorzystywane do obsługi połączeń dalekobieżnych w całej Polsce. Producent wyposażył je między innymi w system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2 oraz zaawansowaną diagnostykę pokładową. Maszyny posiadają także systemy przeciwpożarowe, monitoring wizyjny oraz lokalizację GPS. Nowe lokomotywy zostaną wdrożone do rozkładu jazdy w najbliższych dniach, co ma poprawić niezawodność kursujących składów wagonowych.


Nowe lokomotywy Griffin EU200


Równolegle z zakończeniem dostaw pojazdów 160 km/h, PKP Intercity rozpoczęło odbiory pierwszych sztuk z kolejnej puli zamówień. Mowa o modelu EU200, czyli wielosystemowych lokomotywach zdolnych do jazdy z prędkością 200 km/h. Maszyny te mogą pracować pod trzema systemami zasilania: 3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC. Takie rozwiązanie techniczne pozwala na obsługę pociągów nie tylko w kraju, ale również w Niemczech, Austrii, Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Obecnie trwa proces uzyskiwania niezbędnych homologacji międzynarodowych dla tych pojazdów. Rozwiązuje to problem konieczności zmiany lokomotywy na stacjach granicznych, co skróci czas podróży w ruchu zagranicznym.


Strategia taborowa firmy Newag


Zamówienie na model EU200 obejmuje 63 pojazdy, przy czym umowa przewiduje możliwość rozszerzenia jej o dodatkowe 32 sztuki. Nowe lokomotywy Griffin będą kierowane przede wszystkim na zmodernizowane linie kolejowe, gdzie możliwe jest rozwijanie wyższych prędkości. W fabryce w Nowym Sączu trwa także produkcja 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Łączna wartość projektów dotyczących lokomotyw wielosystemowych oraz pojazdów dwunapędowych wynosi prawie 5,7 miliarda złotych brutto.



Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page