

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Do parku taborowego PKP Intercity trafiły dwie ostatnie maszyny typu EU160 wyprodukowane przez Newag. Cały kontrakt na dostawę 46 pojazdów został sfinansowany przy udziale środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Umowa na te jednostki została podpisana w grudniu 2023 roku, a pierwsze egzemplarze zaczęły kursować z pasażerami w październiku 2024 roku. Dzięki finalizacji tego zamówienia przewoźnik dysponuje obecnie łącznie 96 lokomotywami tej serii.

Lokomotywy EU160 osiągają prędkość maksymalną 160 km/h i są wykorzystywane do obsługi połączeń dalekobieżnych w całej Polsce. Producent wyposażył je między innymi w system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2 oraz zaawansowaną diagnostykę pokładową. Maszyny posiadają także systemy przeciwpożarowe, monitoring wizyjny oraz lokalizację GPS. Nowe lokomotywy zostaną wdrożone do rozkładu jazdy w najbliższych dniach, co ma poprawić niezawodność kursujących składów wagonowych.
Równolegle z zakończeniem dostaw pojazdów 160 km/h, PKP Intercity rozpoczęło odbiory pierwszych sztuk z kolejnej puli zamówień. Mowa o modelu EU200, czyli wielosystemowych lokomotywach zdolnych do jazdy z prędkością 200 km/h. Maszyny te mogą pracować pod trzema systemami zasilania: 3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC. Takie rozwiązanie techniczne pozwala na obsługę pociągów nie tylko w kraju, ale również w Niemczech, Austrii, Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Obecnie trwa proces uzyskiwania niezbędnych homologacji międzynarodowych dla tych pojazdów. Rozwiązuje to problem konieczności zmiany lokomotywy na stacjach granicznych, co skróci czas podróży w ruchu zagranicznym.
Zamówienie na model EU200 obejmuje 63 pojazdy, przy czym umowa przewiduje możliwość rozszerzenia jej o dodatkowe 32 sztuki. Nowe lokomotywy Griffin będą kierowane przede wszystkim na zmodernizowane linie kolejowe, gdzie możliwe jest rozwijanie wyższych prędkości. W fabryce w Nowym Sączu trwa także produkcja 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Łączna wartość projektów dotyczących lokomotyw wielosystemowych oraz pojazdów dwunapędowych wynosi prawie 5,7 miliarda złotych brutto.










Komentarze