top of page

Nietypowa długość naprawy wagonu 120A. Czy padł rekord Guinnessa?

wagon 120A
Fot. Składy Wagonowe

Naprawa główna wagonu oliwkowego 120A, która rozpoczęła się w styczniu 2023 roku, budzi pytania o jej bezprecedensową długość. Po ponad dwóch latach prac, wagon nadal nie jest gotowy do eksploatacji, co skłania do refleksji nad przyczynami tak długiego postoju.


Na początku stycznia 2023 roku rozpoczęła się naprawa główna (P5) wagonu oliwkowego typu 120A o numerze 50 51 84-18 007-1 B11p. Wagon ten, znany jako "bonanza", trafił do naprawy w Chojnicach z Krzyża. Minęły dokładnie dwa lata i pięć miesięcy od rozpoczęcia prac, a pojazd nadal czeka na finalne ukończenie. Jak wynika z ostatnich doniesień, wagon opuścił małą halę napraw w Chojnicach i obecnie stoi na zewnątrz. Informacje te pochodzą z profilu "Składy Wagonowe".


wagon 120A
Nietypowa długość naprawy wagonu 120A. Czy padł rekord Guinnessa? / fot. Fot. Składy Wagonowe

Długi proces naprawy wagonu 120A: Gdzie leży problem?


Jak informuje profil "Składy Wagonowe", nie odnotowano wcześniej tak długiej naprawy pojedynczego wagonu u czołowego przewoźnika kolejowego, pomijając stowarzyszenia i firmy prywatne. Jeszcze brakuje kilku prac wykończeniowych, szczególnie wewnątrz pudła wagonu. Pozostaje pytanie, czy naprawa zostanie dokończona w Chojnicach, czy też wagon zostanie skierowany do Polregio w Olsztynie, do którego pierwotnie miał należeć, aby tam zakończyć prace.


Przyszłe wykorzystanie wagonu: Gdzie znajdzie zatrudnienie?


Rodzi się również pytanie, czy ten konkretny wagon typu 120A znajdzie zatrudnienie w województwie warmińsko-mazurskim. W Olsztynie stacjonuje już jeden egzemplarz tego typu (147-1), który nie jest często włączany do składów szynobusów, a z lokomotywą SU42-512 obecnie w ogóle nie kursuje. Zatem, dwie sztuki tego typu w Polregio Olsztyn mogą okazać się zbędne. Wydaje się, że wagon o numerze 007-1, po przejściu naprawy P5, szybciej znalazłby zatrudnienie w Polregio Gdynia bądź w Polregio Białystok. W tym drugim zakładzie mógłby spokojnie zastąpić wagon "Marlboro", a ciągnąć go mogłaby lokomotywa SU42-502, nawet bez sprawnego agregatu, ponieważ wagon miałby system ogrzewania Webasto. Zainstalowany zbiornik na fekalia daje nadzieję, że prędzej czy później wagon 120A zostanie ostatecznie ukończony i wróci na tory.


wagon 120A
Nietypowa długość naprawy wagonu 120A. Czy padł rekord Guinnessa? / fot. Fot. Składy Wagonowe

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page